حواشی جشن برج میلاد شهردار را به دادسرا کشاند

کدخبر: ۲۰۴۱۰۳
روزنامه اعتماد: زنان شاغل در شهرداری تهران که برای بزرگداشت روز زن در جشن برج میلاد شرکت کرده بودند خیلی زود خنده روی لب‌های‌شان خشک شد. رفته بودند برای شادی و تکریم تولد حضرت زهرا(س) اما هم آنها گرفتار شدند و هم شهردار تهران.
حواشی جشن برج میلاد شهردار را به دادسرا کشاند

هنوز ساعتی از برگزاری جشن نگذشته بود که سایت‌های خبری منتسب به جریان اصولگرا پرونده جدیدی را برای حمله به شهردار تهران گشودند. اجرای برنامه هنری چند دختر بچه این‌بار موضوعی بود که بر اساس آن پرونده حمله رسانه‌ای به شهردار تهران تکمیل شود. آنها برگزار‌کنندگان این برنامه را به ابتذال و زمینه‌سازی برای «رقص دختران» متهم کرده‌اند. حالا محمد علی نجفی باید با احضار دادستان تهران بابت اتهامی به دستگاه قضایی پاسخ بدهد که شاید در بدبینانه‌ترین حالت زندگی‌اش چنین روزی را متصور نبود.

واکنش تند به جشن روز زن 

به گفته «فاطمه راکعی»، سرپرست اداره کل بانوان شهرداری تهران، در این مراسم یک گروه موسیقی برنامه اجرا کرده بود و چند دختر بچه کمتر از 9 سال هم «گل‌افشانی» کرده‌اند. اما رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا به جای استفاده از عنوان «برنامه هنری» یا «گل‌افشانی دختربچه‌ها» با استفاده از عنوان «رقص دختران» از همان ابتدا پرونده جدیدی را علیه شهردار تهران گشودند. فعالان اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام از رویکرد همفکران شان استقبال کردند و به سرعت برق و باد علیه شهردار تهران نوشتند و او را مسوول مستقیم این اتفاق معرفی کردند. «حمید رسایی» از جمله این چهره‌ها بود که به گزارش تسنیم درباره جشن روز زن نوشت: «در این مراسم دخترکانی می‌رقصند و نوازندگانی می‌نوازند و بانوانی هم می‌خوانند! اما از این‌که بگذریم باید به تهرانی‌های عزیز یادآور شد که از دل چنین تفکر عیاش‌صفت و شکم‌سیری، هرگز راهکاری برای حل مشکلات و معضلات تهران مثل آلودگی هوا، ترافیک، بافت‌های فرسوده، رسمیت داشتن رشوه در شهرداری و... در نمی‌آید.» چنان که روشن است رسایی تعارف را کنار گذاشت و این برنامه را دستاویزی قرار داد برای آنکه به مردم تهران تلقین کند در انتخابات شوراها اشتباه کرده‌اند و مدیریت شهری را ناکارآمد جلوه دهد: «شک نکنید، مدیرانی که این‌چنین با الگوهای دینی و ملی ما بازی می‌کنند، با بیت‌المال و فرصت خدمتی که در اختیارشان است، بدتر رفتار خواهند کرد. این را نوشتم تا در آینده، وقتی معضلات تهران چندبرابر شد، به‌جای اینکه یقه «انقلاب اسلامی» و «نظام جمهوری اسلامی» را بگیرید و از آنها، دلایل بیشتر شدن مشکلات شهرتان را مطالبه کنید، از یاد نبرید که این شهرداری و این شورای شهر، محصول انتخاب اکثریت شما بودند نه مطابق ملاک‌های انقلاب اسلامی برای انتخاب مدیرانش!» به جز رسایی چهره‌های دیگری که به نظر از مدیریت نجفی و رویکرد او در اداره شهر دلخوشی ندارند هم در حمله به او سنگ‌تمام گذاشتند. از جمله محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر که حالا علیه شهردار توییت می‌کند.

بعد از این حمله‌ها، شهردار تهران کوشش کرد با توضیحی روشن به منتقدان پاسخی معتدلانه بدهد. محمد علی نجفی در حاشیه مراسم روز درختکاری به خبرنگاران گفت که سن دخترانی که در این مراسم برنامه اجرا کرده‌اند زیر هشت سال بوده و از نظر شرعی مشکلی نداشته است اما با این حال خود او هم تا حدی به این شکل برنامه‌ریزی نقد داشته است: «بهتر بود که این قسمت از برنامه اجرا نمی‌شد. من خودم این موضوع را قبول دارم.» نجفی به همین توضیحات اکتفا نکرد و در ابلاغیه‌ای خطاب به مدیران زیرمجموعه‌اش بر لزوم رعایت شؤون اسلامی در برنامه‌های شهرداری تاکید کرد و علاوه بر این از دستورش برای تهیه گزارش مکتوب درباره جشن مورد اشاره برای ارایه گزارش به مردم خبر داد. فاطمه راکعی، سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری اما به شکل صریح‌تری از برنامه شهرداری دفاع کرد. به گفته او «بداخلاقان بهانه‌جو» هر روز با ترفندی به دنبال ایجاد حاشیه برای شهرداری تهران هستند که تازه‌ترین آن، انتشار فیلم گل‌افشانی چند دختر زیر ۹ سال است. او با تاکید بر اینکه «این حرکات نه رقص است و نه توسط دختران بالغ انجام شده» گفت: حرکات هنری چند دختربچه نه جرم است و نه گناه است. راکعی در عین حال به دلیل به وجود آمدن این «حاشیه‌های غیرقابل پیش‌بینی» از طرف برگزارکنندگان برنامه، از شهردار تهران عذرخواهی کرد.

دادستان، شهردار را احضار کرد 

این عذرخواهی‌ها و توضیحات اما به نظر چندان کافی نبوده است. دادستان کل کشور از دادستان تهران خواست که به این موضوع رسیدگی کند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران هم دیروز در سی‌امین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران هم با انتقاد از آنچه او «ساختارشکنی از طریق اجرای برنامه مبتذل در جشن شهرداری تهران به مناسبت روز زن» توصیف کرد، گفت: عده‌ای درصدد توجیه برآمده‌اند و از جمله گفته‌اند که رقص توسط چند کودک به عمل آمده است یا اینکه شادی در اسلام حرام نشده است و لذا فاقد اشکال است؛ این توجیهات بی‌اساس است، چرا که اسلام با شادی مخالف نیست اما حتما با ابتذال مخالفت دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جعفری دولت‌آبادی از تشکیل پرونده در دادسرای تهران برای شهردار و دیگر عوامل حادثه خبر داد و گفت: پس از نامه دادستان کل کشور و گزارش سرپرست دادسرای ارشاد، در این زمینه شهردار و دیگر عوامل این مراسم احضار شدند و حسب گزارش واصله از شهردار تهران تحقیق به عمل آمده است.

به گفته دادستان تهران، حسب تحقیقات به عمل آمده، شهردار تهران از مراسم مذکور اطلاع قبلی داشته است؛ ثانیا بر فرض عدم اطلاع نیز مکلف بوده مانع از ادامه مراسم به نحو فوق شود یا به نشانه اعتراض از جلسه خارج شود و ثالثا چنین ساختارشکنی‌هایی به نحوی که گزارش شده، ابتذال محسوب می‌شود، به ویژه آنکه در مراسم رسمی یک ارگان عمومی و با بودجه شهرداری باشد. دادستان تهران به شورای شهر تهران موکدا توصیه کرد که بر وضعیت شهرداری و عملکرد شهردار نظارت بیشتری کند.

خلیل آبادی: جریان‌های سیاسی اخلاق‌مدار باشند

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به احضار شهردار تهران به دادستانی، به «اعتماد» گفت: از توجه دادستان تهران به لزوم حفظ شعایر دینی تشکر می‌کنم. اما شهردار محترم در جزییات این برنامه نقشی نداشته ضمن اینکه بنا بر توضیحات ارایه شده از سوی مدیران شهرداری به نظر می‌رسد برخی در بزرگنمایی جزییات این مراسم سنگ‌تمام گذاشته‌اند.

عضو شورای شهر تهران با تشریح وضعیت نامناسب اداره شهر تهران به دلیل مشکلات ناشی از «برنامه‌های غیرعلمی دوره گذشته مدیریت شهری» گفت: بسیاری از کسانی که این روزها توان‌شان را برای مقابله با شهردار و شورای شهر گذاشته‌اند می‌دانند که چه بر سر تهران آمده است و تازه آقای شهردار بخش کوچکی از آن را در شورا توضیح دادند که می‌بینیم همان هم تحمل نشده است. خلیل‌آبادی جریان‌های سیاسی غیرهمسو با مدیریت شهری تهران را به اخلاق‌مداری سیاسی دعوت کرد. او گفت: «بهتر است همه به نظر و انتخاب مردم احترام بگذارند و هر روز بحران جدیدی ایجاد نکنند.» به نظر می‌رسد شهردار تهران هم تحلیلش با خلیل‌آبادی تفاوتی ندارد.

«توییت شهردار »

محمدعلی نجفی بخش مهمی از این حمله‌ها و شایعاتی که در هفته‌های اخیر مبنی بر کنار رفتن او از شهرداری مطرح شده را ناشی از اراده‌اش برای مبارزه با فساد در شهرداری تهران می‌داند. او جمعه شب بار دیگر در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت که در برابر این هجمه‌ها ایستادگی می‌کند: «من با آگاهی از تبعات مبارزه با فساد به این عرصه آمده‌ام، برای پرداخت هزینه‌های بیشتر هم آمده‌ام و انتشار مطالب مملو از دروغ و تهمت و بهتان مرا وادار به عقب‌نشینی نخواهد کرد. مبارزه واقعی با فساد با افشاگری‌های توخالی متفاوت است و مردم بهترین قضاوت‌کنندگان هستند.»

  حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به احضار شهردار تهران به دادستانی گفت: از توجه دادستان تهران به لزوم حفظ شعایر دینی تشکر می‌کنم. اما انتظار می‌رود همان‌طور که ایشان به رعایت شؤون دینی حساسیت دارند به سایر مشکلات و پرونده‌های مدیریت شهری تهران در سال‌های گذشته هم به همین سرعت واکنش نشان دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید