لندن: به کشور دخیل در مسمومیت جاسوس روس، پاسخی مناسب می‌دهیم

کدخبر: ۲۰۴۱۹۵
وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد: به هر دولت خارجی که در مسمومیت جاسوس دوجانبه روس در انگلیس دست داشته باشد، "پاسخ مناسب" خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد: روند تحقیقات پلیس ادامه دارد، باید ببینیم این تحقیقات ما را به کجا می‌برد.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید به پلیس اجازه دهیم که این پرونده را پیگیری کند.

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند، جاسوس دوجانبه روس که مسکو وی را متهم به خیانت کرده است به طور ناگهانی و بعد از تماس با یک "ماده ناشناخته" در بیمارستان انگلیس بستری شده و شرایط جسمانی‌اش وخیم است.

اتفاقی که برای این جاسوس سابق کشور انگلیس افتاد یادآور پرونده آلکساندر لیتویننکو، یک مامور سابق روسیه‌ای است که در اثر مسمومیت با "پلونیوم" بیمار شده و جان خود را از دست داد.

مقام‌های انگلیس گزارش دادند که بعد از ظهر روز یکشنبه گذشته این مرد و به همراه زنی حدودا ۳۰ ساله در مرکز خرید سالزبوری بریتانیا به دلیل تماس با "ماده‌ای ناشناخته" دچار ناراحتی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. با این حال اشاره‌ای به اینکه این ماده چه چیزی بوده نشده است.

رسانه‌های بریتانیایی این مرد را با نام سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله که چندین سال پیش در روسیه به اتهام جاسوسی به نفع بریتانیا گناهکار شناخته و به ۱۳ سال حبس محکوم شد، شناسایی کرده‌اند.

اسکریپال زمانی در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه خدمت می‌کرد و پس از متهم شدنش در سال ۲۰۱۰ به انگلیس پناهنده شد. وی در سال ۲۰۰۴ توسط سرویس‌های امنیتی فدرال روسیه به ظن خیانت به عوامل روس در سرویس اطلاعات انگلیس دستگیر و در سال ۲۰۰۶ طی یک محاکمه سری به ۱۳ سال حبس محکوم شد

اسکریپال اعتراف کرد که به عوامل روس در MI6 در عوض گرفتن پول خیانت کرده است. با این حال وی در سال ۲۰۱۰ مورد عفو ریاست‌جمهوری وقت، دیمیتری مدودف قرار گرفت و در جریان یک عملیات مبادله جاسوسان میان روسیه و آمریکا از زندان آزاد شد.

پلیس ناحیه ویلتشایر که منطقه سالزبوری در حوزه استحفاظی آن قرار دارد اعلام کرد که ظاهرا این مرد و زن همدیگر را می‌شناخته‌اند و هیچ آثاری از جراحت مشهود روی بدنشان نداشتند.

واحد پلیس این منطقه در بیانیه‌ای گفت: این دو نفر در حال حاضر به سبب قرار گرفتن در معرض یک ماده ناشناخته تحت درمان قرار دارند اما هر دوی آنها حالشان وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.

گزارش شده که این اتفاق سبب شده مقام‌های انگلیس یک عملیات بزرگ رفع آلودگی در منطقه به اجرا درآورند و در این عملیات نیروهای مجهز به لباس‌های ایمنی اقدام به پاکسازی خیابان کردند و بخش اورژانس بیمارستان سالزبوری نیز تعطیل شد.

شبکه بی‌بی‌سی که اولین رسانه شناسایی کننده اسکریپال بود به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد وضعیت به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید این زن و مرد یک ماده قدرتمند مصرف کرده‌اند.

این شاهد عینی به نام فریا چارچ گفت: روی این نیمکت یک زوج شامل یک مرد مسن و یک دختر جوان بودند. در ابتدا دختر جوان به سمت این مردم خم شده بود اما به نظر رسید که دارند بیهوش می‌شوند سپس مرد نیز حرکات عجیبی با دستش انجام داده و به آسمان نگاه کرد.

آژانس بهداشت و درمان انگلیس اعلام کرد: در حال حاضر اطلاعاتی محدود درباره این دو دارد اما به نظر نمی‌رسد که خطر بیشتری متوجه سلامت عمومی باشد و اینکه این آژانس می‌داند افرادی که در معرض این مواد قرار داشتند آلودگی‌زدایی شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید