کارشناس الجزایری عملکرد ایران را درمبارزه با تروریسم تاثیرگذار دانست

کدخبر: ۲۰۴۱۹۸
« ادریس شریف » استاد علوم سیاسی وروابط بین الملل دانشگاه الجزایر اظهار داشت: ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق به طور موثری عمل کرد وبسیاری از معادلات موجود را بر هم زد.

شریف در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این عملکرد اثرگذار ایران، باعث شد تلاش برخی طرف ها برای به حاشیه راندن این کشور بی نتیجه و ایران به عنوان نیرویی موثر در کانون توجهات باقی بماند.

وی در خصوص ادعاهای مبارزه با تروریسم از سوی آمریکا گفت، کمک های آمریکا به کشورهای دیگر مشروط است و مبارزه با تروریسم ، دستاویز خوبی برای آمریکا جهت دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

این استاد دانشگاه الجزایری در ادامه با انتقاد از رویکرد آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت، این کشور از یک سو اعلام می کند با تروریسم مبارزه می کند و از سوی دیگر مبارزه با آن را مشروط می کند یعنی پیش شرط هایی را تعیین می کند و انجام برخی کارها را بر کشورهای منطقه و دولت های دیکته می کند و در نهایت در امور داخلی این کشور دخالت می کند.

شریف در ادامه گفت، آمریکا خود را فراتر از قوانین بین المللی می داند و در عمل آن را به رسمیت نمی شناسد، یکی از مهم ترین این اصول، دخالت نکردن در امور داخلی دیگران است.

وی در خصوص سیاست های «دونالد ترامپ » رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران نیز گفت:'رئیس جمهوری آمریکا در آینده نزدیک با فشارهایی از سوی جمهوری خواهان مواجه می شود تا سیاست های تندروانه خود را در مورد ایران و توافق هسته ای تغییر دهد.'

این استاد دانشگاه الجزایری افزود:' به نظر من دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با فشارهای زیادی نه تنها از خارج بلکه در داخل آمریکا و در حزب جمهوری خواهان مواجه می شود تا دست از سرسختی و لجبازی در مورد توافق هسته ای با ایران بردارد و به اصل مذاکره پایبند باشد.'

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل الجزایری خاطر نشان کرد که سیاست های دونالد ترامپ در مورد ایران شبیه سیاست های هیچ یک از رئیسان جمهوری پیشین آمریکا و از جمله «باراک اوباما » و حتی «جرج بوش » پسر نیست که در مقطعی سخن از جنگ می راند اما در نهایت به مذاکره و منطقه روی می آورد.

شریف دلیل این نوع موضع گیری رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران و تلاش برای پشت کردن به توافق هسته ای را ناشی از هراس آمریکا از نقش راهبردی ایران در منطقه دانست و گفت، آمریکا نمی خواهد ایران به عنوان یک قدرت اثرگذار در منطقه نقش ایفا کند.

وی افزود: سیاست های آمریکا در منطقه بر اساس حفظ منافع صهیونیست ها ترسیم می شود و اگر ترامپ بخواهد این سیاست خطرناک خود را ادامه دهد، با مخالفت طرف های مختلف و حتی قدرت های غربی مواجه می شود و حتی این سیاست های او در داخل آمریکا نیز مقبولیت ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید