آمریکا عملیات خود از پایگاه اینجرلیک را کاهش داده است

کدخبر: ۲۰۴۳۰۵
در ماه‌های اخیر، ارتش آمریکا به طور قابل توجهی عملیات خود را از پایگاه هوایی اینجرلیک کاهش داده و حتی به دنبال خروج کامل از این پایگاه است.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد: پایگاه هوایی اینجرلیک یکی از نقاط مرکزی حملات هوایی ائتلاف ضد داعش به سرپرستی آمریکا در طول سال‌های گذشته بوده است اما به تازگی عملیات هوایی از اینجرلیک ترکیه کاهش یافته است.

در همین راستا در ماه ژانویه گروهی از جنگنده‌های هوایی A-10 از پایگاه اینجرلیک به افغانستان منتقل شده‌اند و در حال حاضر تنها هواپیماهای سوخت‌رسانی در این پایگاه حضور دارند.

در آن دوران پنتاگون اعلام کرد که این اقدام در راستای افزایش عملیات در افغانستان انجام گرفته است. در همان زمان ارتش آمریکا نیز به تدریج تعداد خانواده‌ها و وابستگان ارتش خود را که در این پایگاه زندگی می‌کردند،‌ کاهش داد.

با این حال مقامات آمریکا اعلام می‌کنند که هنوز این کشور به ترکیه به عنوان یک متحد ناتو متعهد است و هیچگونه برنامه برای کاهش بیشتر نیروها و جنگنده‌ها وجود ندارد و ممکن است در هر زمانی جنگنده‌های A-10 به این پایگاه بازگردند.

با توجه به تنش‌های موجود میان ائتلاف ضد داعش به سرپرستی آمریکا و روسیه در جنگ سوریه این کاهش نیروی آمریکا در پایگاه اینجرلیک سروصداهایی در ناتو ایجاد کرده است. مسکو حامی حکومت بشار اسد بوده و در مقابل آمریکا حامی مخالفان سوری است.

مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که ترکیه هیچگونه محدودیت جدید و رسمی برای استفاده از این پایگاه هوایی اعمال نکرده است اما مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که استفاده از پایگاه اینجرلیک چالش برانگیز شده است و آنکارا از این پایگاه به عنوان یک قدرت اعمال نفوذ علیه آمریکا استفاده می‌کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که مشورت‌های داخلی برای ادامه استفاده از این پایگاه ادامه دارد.

از سوی دیگر یک مقام ترکیه از کاهش حملات هوایی آمریکا خبر داد و گفت: ترکیه هیچگونه محدودیت جدیدی برای استفاده از این پایگاه اعمال نکرده است. درواقع این کاهش عملیات به دلیل تغییر اولویت‌های آمریکا از سوریه به افغانستان است.

در طول سال‌های گذشته روابط دو کشور دچار فراز و فرودهای بسیاری بوده است.

بیشترین تنش‌های اخیر آنها در نحوه جنگ علیه داعش در سوریه بوده است. آمریکا در این مسیر از نیروهای کرد محلی حمایت می‌کند که آنکارا آنها را به عنوان تهدید می‌بیند.

در هفته‌های اخیر ترکیه عملیاتی را علیه کردها در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است و می‌خواهد از کنترل این سرزمین در نزدیکی مرزهایش توسط کردها جلوگیری کند. روز چهارشنبه گذشته دولت ترکیه از آمریکا خواست که از ورود نیروهای کرد به عفرین جلوگیری کند.

در این میان وندی اسنایدر، یکی از مقامات آمریکا اعلام کرد: پایگاه اینجرلیک نقش مهمی برای ارتش آمریکا دارد و یکی از نشانه‌های تعهدات موجود میان دو کشور است.

وی افزود: ما روابط قوی با ترکیه داریم و آنها یکی از شرکای مهم ما هستند.

این پایگاه هوایی در دهه 1950 با کمک آمریکا برای امدادرسانی به عملیات مقابله ناتو با اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند کاهش عملیات مبارزه از تابستان گذشته آغاز شد، در حالی که آمریکا برای انجام حملات در رقه سوریه آماده می‌شد.

در ماه ژوئن نیز نیروهای آلمانی پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهد قانونگذاران آلمانی از نیروهایشان بازدید کنند، از پایگاه اینجرلیک خارج شدند و برلین نیروها، جنگنده‌ها و دیگر تجهیزات خود را به پایگاهی در اردن منتقل کرد.

ترکیه در جنگ اول خلیج‌فارس میزبان جنگنده‌های آمریکا و عملیات لجستیک هوایی بوده است و در سال 2003 به هنگام حمله آمریکا به عراق در یک اقدامی غیرمنتظره آنکارا اجازه نداد که جنگنده‌ها در این پایگاه فرود بیایند و این اقدام  باعث تغییرات لحظه‌ آخری در نقشه جنگ شد.

از سال 2015 آمریکا عملیات خود را از پایگاه اینجرلیک انجام می‌داد. بر همین اساس توافقنامه‌ای با آنکارا در مورد انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق و سوریه بسته شد.

نگرانی‌های امنیتی به خصوص پس از کودتای 15 ژوئیه در ترکیه و اعلام وضعیت فوق‌العاده باعث شد که پنتاگون دستور تخلیه خانواده‌های نظامیان از ترکیه را بدهد که بر همین اساس نزدیک به 700 نفر از آنها از این کشور خارج شدند.

مقامات آمریکا اعلام کردند که استفاده از این پایگاه هوایی سخت‌تر شده است که ترکیه خود نیز برای فرود هواپیماهای مقامات سطوح عالی  برای فرود استفاده می‌کند و این مساله باعث تاخیر در عملیات حتی بیش از یک روز می‌شود.

به طور کلی مقامات آمریکا اعلام کردند که محدودیتهای اخیر در پایگاه اینجرلیک به همراه افزایش تنش‌ها میان دو کشور باعث کاهش عملیات هوایی آمریکا از این پایگاه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید