اسنودن: رئیس جدید سیا مظنون به شکنجه است

کدخبر: ۲۰۴۴۶۹
مسکو - ایرنا - افشاگر و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در حساب توئیتری خود اعلام کرد: زنی که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شده است یکی از اعضای کلیدی در برنامه شکنجه غیرقانونی مظنونان به اقدام های تروریستی در آمریکا است.

 

ادوارد اسنودن در حساب توئیتری خود نوشت: نخستین رئیس زن سازمان سیا در صدر فهرست مقام های آمریکایی است که خواستار از بین رفتن اسناد مربوط به شکنجه های غیرقانونی شده است تا این لیست هرگز به دست کنگره آمریکا نرسد.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ به تازگی «جینا هاسپل» افسر اطلاعاتی آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرده است.

هاسپل در سال 1985 به سیا پیوست و در ماه فوریه (بهمن - اسفند ماه) 2017 از سوی ترامپ به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انتخاب شد.

ادوارد اسنودن افشاگر و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا نیز سال 2013 از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت و هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد که به رسوایی بزرگ برای واشنگتن منجر شد و خود نیز تحت پیگرد قرار گرفت.

وی پس از ابطال گذرنامه اش از سوی آمریکا به روسیه آمد و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می کند.

شماری از مقام های آمریکا از جمله برخی قانونگذاران این کشور، خواستار تحویل اسنودن و محاکمه وی شده اند و اعلام کرده اند که او به امنیت ملی و اطلاعاتی آمریکا ضربه زده است.

براساس اطلاعات انتشار یافته از اسنودن، آمریکا به صورت گسترده و بدون توجه به منع قانونی تقریبا تمامی ارتباطات و مکالمات تلفنی در آمریکا را شنود می کند.

براساس این اطلاعات، آمریکا همچنین نشست ها و مذاکرات بین المللی سران کشورهای مختلف حتی متحدان اروپایی خود را نیز شنود کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خردادماه امسال در مصاحبه با اولیور استون کارگردان آمریکایی در یک فیلم مستند اعلام کرد که اسنودن به روسیه پناهنده شده است و مسکو تحت هیچ شرایطی او را تحویل نمی دهد، به این دلیل که او مجرم نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید