5 کاربرد عجیب گوشی هوشمند در چین

کدخبر: ۲۰۴۶۴۹
کلیک: گوشی های هوشمند در هر کشوری کاربردهای خاص خود را دارد. در این مقاله شما را با 5 کاربرد عجیب گوشی هوشمند در چین آشنا می کنیم.
5 کاربرد عجیب گوشی هوشمند در چین

اگرچه در سراسر جهان می توان گوشی های تقلبی چینی را خریداری کرد ولی این کشور در زمینه تکنولوژی بسیار پیشرفته است. در این مقاله به معرفی چند کاربرد گوشی هوشمند در چین می پردازیم.

در کشور چین بیشتر مردم از گوشی هوشمند خود برای پرداخت پول استفاده می کنند، این موضوع در بسیاری از کشورها صادق نیست. بسیاری از ما با گوشی های تقلبی چینی آشنا هستیم و همچنین خبرهایی در رابطه با خودکشی کارگران فاکسکان شنیده ایم ولی این موضوعات باعث نمی شود که این کشور در زمینه تکنولوژی قدرتمند نباشد.

کدهای QR در کشور چین ابعاد بزرگی دارند

در بسیاری از مناطق چین می توان کدهای QR را مشاهده کرد، حتی در برخی کارت های تجاری نیز این کدها وجود دارند. کدهای QR برای اقتصاد بسیار مهم هستند. از این کدها می توان برای پرداخت پول و انتقال پول به دیگران استفاده کرد.

در بسیاری از کشورها از کد QR برای دانلود اپلیکیشن توسط گوشی هوشمند استفاده می شود. با توجه به عدم امکان دسترسی کاربران این کشور به فروشگاه نرم افزاری گوگل (پلی استور)، افراد بسیاری از این کدها برای دانلود اپلیکیشن ها استفاده می کنند. برای دانلود برخی اپلیکیشن ها توسط گوشی هوشمند در چین به این کدها نیاز است. 

پرداخت اینترنتی نقش مهمی در چین ایفا می کند

در ایالات متحده آمریکا سرویس های پرداخت اینترنتی زیادی وجود دارند که برای مثال می توان به پی‌پل و کیف پول گوگل (Google Wallet) اشاره کرد. این سرویس ها تنها در برخی مواقع مورد استفاده عموم قرار می گیرد و در حالت کلی مردم رابطه خوبی با پرداخت پول از طریق اینترنت ندارند. یکی دیگر از مشکلات آن ها، سرویس های محدودی بوده که در اختیار کاربر قرار می دهند.

در کشور چین بسیاری از مردم توسط AliPlay و WeChatPay خرید می کنند و این سرویس ها نقش مهمی را در زندگی روزمره این افراد ایفا می کند. به علت وجود این سرویس ها مردم کمتر به بانک مراجعه می کنند.

یکی از کاربردهای گوشی هوشمند در چین مربوط به پرداخت های اینترنتی است. کاربران در این کشور توسط سرویس های پرداخت اینترنتی به خریداری محصولات، انتقال پول و حتی پرداخت قبض های خود می پردازند. 

استفاده از گوشی هوشمند به جای کارت اعتباری

در کشور چین استفاده از کارت اعتباری توسط مردم برای پرداخت پول مرسوم نیست. برای مثال استفاده از عابر بانک در رستوران های چین برای پرداخت پول غذا تا حدودی عجیب به نظر می رسد، البته پرداخت پول نقد در این کشور طبیعی است.

در حقیقت یکی از راه های ساده برای پرداخت هزینه ها در این کشور استفاده از گوشی هوشمند است. استفاده از گوشی هوشمند در چین برای پرداخت هزینه ها روشی مرسوم و استاندارد محسوب می شود.

گوشی های هوشمند نقش مهمی در زندگی شهروندان چینی ایفا می کنند. افراد در این کشور از اسمارت فون های خود برای پرداخت پول بلیط اتوبوس و حتی خرید نوشیدنی استفاده می کنند. در حقیقت مقامات این کشور تصمیم گرفتند به جای استفاده از عابر بانک به صورت مستقیم به سراغ پرداخت توسط گوشی های هوشمند بروند.

در آینده نه چندان دور پرداخت پول توسط کدهای QR نیز در کشور چین منسوخ می شود. علت این امر را باید در توسعه سیستم پرداخت توسط سیستم تشخیص چهره Alibaba جستجو کرد.

واتس اپ و فیس بوک در چین حضور ندارند

اگر نمی توانید بدون پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی فیس بوک زندگی کنید، بهتر است به فکر مهاجرت به کشور چین نباشید. با توجه به کنترل شدید مردم توسط دولت، این سرویس ها در کشور چین حضور ندارند با این حال نمونه های بومی آن ها در دسترس شهروندان این کشور قرار گرفته است.

در کشور چین شبکه ارتباطی QQ نقش فیس بوک را ایفا می کند. در این کشور مردم به جای استفاده از Uber مجبور به استفاده از Didi هستند. بیشتر مردم در این کشور توسط موتور جستجوی بایدو به انجام جستجوهای خود می پردازند. یکی دیگر از شبکه های اجتماعی مطرح در این کشور پهناور، Weibo است که در حقیقت جایگزین توییتر محسوب می شود.

مردم چین به جای واتس اپ از وی چت استفاده می کنند. این پیام رسان در کشور چین محبوبیت بالایی دارد و بسیاری از افراد از آن برای پرداخت های خود بهره می برند. واتس اپ در گذشته سعی داشت سیستم پرداخت خود را توسعه دهد ولی تا به امروز موفق به انجام آن نشده است.

در حالی که وی چت قابلیت های مناسبی را در اختیار کاربر قرار می دهد ولی در مقایسه با واتس اپ محدودیت هایی دارد. برای مثال در این پیام رسان اطلاعاتی در رابطه با پیام ها در اختیار کاربران قرار نمی گیرد و افراد تنها قادر به مشاهده پیام ها و جواب های آن ها هستند. در عوض پیام رسان وی چت به ایموجی های انیمیشنی مجهز است.

شیائومی نقش بزرگی در صنعت گوشی های هوشمند چین دارد

در حالی که اپل محبوبیت بالایی در کشور چین دارد، شرکت های داخلی نیز نقش مهمی را در این بازار ایفا می کنند. برای مثال شیائومی اختلاف کمی با اپل دارد و این شرکت علاوه بر گوشی های هوشمند، محصولات زیاد دیگری نیز تولید می کند. شاید برخی از شما با محصولات شیائومی آشنایی نداشته باشید.

این شرکت محصولات زیادی را تولید می کند که برای مثال می توان به مسواک، دستگاه تصفیه آب، تصفیه کننده هوا، سنسورهای امنیتی، لامپ های هوشمند، دوربین های امنیتی و دوچرخه های برقی اشاره کرد. 

برندهای شناخته شده در بازار ایالات متحده همانند سامسونگ، ال جی و سونی نقش چندانی در بازار گوشی های هوشمند چین ندارند. در حقیقت بازار گوشی هوشمند در چین در تصاحب شرکت های اپل، شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید