نسل جدید آنتی بیوتیک ها چگونه ساخت می شود؟

کدخبر: ۲۰۴۹۰۰
ظاهرا با آمدن نسل جدید آنتی بیوتیک ها روش اسکاتلند فلمینگ دانشمند اسکاتلندی کاشف پنی سیلین کمی قدیمی شده و دانشمندان این دوره تصمیم دارند روش دیگری را جایگزین پنی سیلین و روش کشف و اختراع آن کنند.

نت نوشت؛؛  آنتی بیوتیک هایی که توسط فلمینگ برای نخستین مرتبه در جهان کشف شد چنان جذاب و شگفت آور بود که بشر تا مدت زیادی از این کشف در حیرت به سر می برد. اما اکنون شاید زیاد تعجب بر انگیز نباشد وقتی بخوانید که نسل جدید آنتی بیوتیک ها از خاک سر بیرون می آورند و به راحتی جایگزین پنی سیلین های پر درد سر می شوند. نت نوشت برای شما از نسل جدید آنتی بیوتیک ها توضیح بیشتری می دهد.

نسل بعدی آنتی بیوتیک ها

نود سال پس از افشای نخستین آنتی بیوتیک با نام پنی سیلین توسط دانشمند متبحری به نام فلمینگ، شخصی توانسته است نسل جدید آنتی بیوتیک ها را کشف و اختراع کند. Superbugs نام جدیدی است که بر روی این دسته از آنتی بیوتیک ها قرار داده اند. این داروها از رده آنتی بیوتیک ها هستند اما بهترین اثر آن ها درمان عفونت هایی است که به طور فزاینده بشر را تهدید می کند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری CDC گزارش داده است که هر ساله در ایالت متحده امریکا در حدود ۲ میلیون نفر به بیماری هایی که از باکتری های فعال نشات می گیرد، مبتلا می شوند و هر ساله ۲۳۰۰۰ نفر از آن ها جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این آمار تلفات جهانی ناشی از عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک ها می تواند تا سال ۲۰۵۰ به آماری نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برسد. به این ترتیب دانشمندان به فکر آنتی بیوتیکی با اثرات درمانی بیشتر و موفق تر هستند.

مبارزات بشر با عفونت ها

آنتی بیوتیک های رده جدید قادر هستند در یک روز، عفونت های پوستی MRSA را درمان کنند و به کلی از بین ببرند

در سراسر جان دانشمندان بسیاری برای کشف و اختراع آنتی بیوتیک های جدید جهت مبارزه با عفونت های شدید و همه گیر دست به کار شدند تا توانستند راه کاری جدید را کشف کنند. برادی پزشک و دانشمندی که توانست نسل جدید آنتی بیوتیک را پیدا کند می گوید : ” در ظاهرا با آمدن نسل جدید آنتی بیوتیک ها روش اسکاتلند فلمینگ دانشمند اسکاتلندی کاشف پنی سیلین کمی قدیمی شده و دانشمندان این دوره تصمیم دارند روش دیگری را جایگزین پنی سیلین و روش کشف و اختراع آن کنند. ، مولکول هایی دیده می شود که قبلا مشاهده نشده است. ” طبق کشف جدید برادی و همکارانش، استخراج جدیدی از آنتی بیوتیک ها صورت گرفته است که در آن میکروارگانیسم هایی ناشناخته حاوی زندگی در خاک می باشد. این طبقه بندی که ” مالاکیدین” نامیده می شود چندین مرتبه بر روی موش های آزمایشگاهی امتحان شده است و توانسته Staphylococcus aureus مقاوم به متسیپلین  (MRSA) بدون مقاومت ایجاد کند.

نسل جدید آنتی بیوتیک ها از کجا می آیند ؟

نسل جدید آنتی بیوتیک ها قادر هستند در یک روز، عفونت های پوستی MRSA را درمان کنند و به کلی از بین ببرند. با این تفاسیر می توان گفت که پنی سیلین، تتراسایکلین و انکومایسین از آخرین آنتی بیوتیک های مورد استفاده بشر هستند. طبق گفته برادی دانشمندان در تلاش هستند نمونه های بسیار متنوعی از آنتی بیوتیک ها را در سری جدید جای دهند تا با کشف باکتری های جدید به مشکل بر نخورند. در ضمن این آنتی بیوتیک یک نمونه خاکی است که امکان رشد باکتری ها در خاک را فراهم می کند.

برادی می گوید: ” ما بیشتر باکتری های موجود را از محیط اطراف کشف نمی کنیم، بلکه آن ها را از تحقیقات دانشمندان به دست می آوریم چرا که بیشتر آنتی بیوتیک ها نمی توانند رشد کنند و تنها وقتی در شرایط خاص قرار می گیرند رشد خواهند کرد. ما بیشتر آن ها را از خاک گرفتیم و با آزمایشات مختلف، DNA آن ها را استخراج کردیم.” البته دانشمندان بسیاری در این زمینه کار می کنند که یک سری محقق نیز به دنبال آنتی بیوتیک های جدید در مکان هایی نامطلوب مانند بدن جوندگان و حشرات  آب های اقیانوس ها هم هستند. طی روند ساخت آنتی بیوتیک های جدید، باکتری ها را از خاک گرفته و با کمک مواد شوینده گرم می کنند و DNA آن ها را آزاد می کنند. از این طریق توانسته اند تا به حال دو نوع آنتی بیوتیک جدید کشف کنند. هدف دانشمندان و گروه تحقیقاتی برادی از این روش کشف عملکرد باکتری ها در حضور یک آنتی بیوتیک است. با توجه به این که این آنتی بیوتیک ها می بایست سلول های انسانی را نابود نکنند ولی در برابر باکتری ها به خوبی مقاوم  و قوی باشند.

به این صورت نسل جدید آنتی بیوتیک ها از خاک گرفته می شوند و پس از آزمایشات و تحقیقات لازم تهیه و تولید خواهند شد و دیر یا زود در دسترس بشر قرار خواهند گرفت و انسان ها می توانند بدون این که مجبور باشند از آنتی بیوتیک های بسیار قدیمی مانند پنی سیلین استفاده کنند، سلامتی بدن خود را در برابر هزاران هزار باکتری موجود در طبیعت سالم نگه دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید