«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ شد/«مک‌مستر» هم برکنار شد

کدخبر: ۲۰۵۱۷۸
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید معرفی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هربرت ریموند مک‌مستر را از سمتش به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار و «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل را به عنوان جانشین او منصوب کرد. 

ترامپ در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت این حکم از تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۱۸ (۲۰ فروردین‌ماه) نافذ خواهد بود. او همچنین از هربرت ریموند مک‌مستر بابت انجام وظیفه در این سمت تشکر کرده است. 

بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ خواهد بود. ترامپ، بعد از استعفای مایکل فلین، مک‌مستر را به جای او انتخاب کرده بود. 

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هم با یک پیام توئیتری «رکس تیلرسون» را از سمت وزارت خارجه این کشور برکنار کرده و «مایک پامپئو»، رئیس سیا را جایگزین او معرفی کرده بود. ترامپ در سخنرانی کوتاهی که بعد از عزل تیلرسون انجام داد به اختلافاتش با او بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) اشاره کرده بود. 

مک‌مستر و تیلرسون همراه با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا حلقه مشاوران ترامپ را تشکیل می‌دادند که علی‌رغم مواضع تند در قبال ایران از ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای برجام حمایت می‌کردند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

دولت ترامپ بایستی در تاریخ ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) درباره ماندن در این توافق برجام یا خروج از آن تصمیم‌گیری کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید