مسافران از سواحل دریای خزر فاصله بگیرند

کدخبر: ۲۰۵۳۵۶
سرپرست مدیریت شبکه پایش هواشناسی کشور با اشاره به ورود سامانه بارشی امروز از شمال غرب و مواج شدن دریای خزر، به مسافران هشدار داد از شناکردن در دریای خزر خودداری کنند و از ساحل فاصله بگیرند.

مسعود حقیقت امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین به عشایر مناطق غرب کشور هشدار داد: با توجه به ورود این سامانه احتمال بروز سیلاب در مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد؛ از این رو عشایری که درحال تردد در این مناطق هستند، باید بیشتر مراقب باشند.
کارشناس هواشناسی همچنین گفت: به دلیل ورود این سامانه احتمال دارد برخی مسیل ها در مناطق غربی مانند زنجان، کردستان، آذربایجان غربی و اردبیل سیلابی شود؛ بنابراین همچنین به عشایر توصیه می شود که اگر درحال کوچ هستند یا در مناطق مرتفع سکونت دارند، مراقب باشند و از حاشیه رودخانه ها فاصله بگیرند. 
وی افزود: علاوه بر سیلاب، عشایری که از ارتفاعات برای تردد استفاده می کنند، با احتمال خطر رعدوبرق در این مناطق مواجه هستند که می تواند هم به خودشان و هم دام ها آسیب بزند؛ بنابراین بهتر است امروز از تردد در مناطق مرتفع در غرب کشور پرهیز کنند. 

** وضعیت آب و هوایی مناطق مختلف کشور 
سرپرست مدیریت شبکه پایش هواشناسی کشور وضعیت آب و هوایی مناطق مختلف کشور را نیز طی امروز و چند روز آینده این گونه توصیف کرد: ورود سامانه بارشی امروز از شمال غرب به کشور، در استان های واقع در نواحی غربی، شمال غرب و دامنه های البرز مرکزی ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد به همراه خواهد داشت. 
حقیقت افزود: بیشینه بارشی کشور امروز در جنوب استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، غرب کردستان، شمال زنجان و طارم رخ خواهد داد. 
وی ادامه داد: این سامانه روز دوشنبه بارش های پراکنده ای را در سواحل شرقی به ویژه استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی به دنبال دارد و پس از آن از کشور خارج می شود. 
کارشناس هواشناسی به شمالی شدن جریانات هوا اشاره کرد و گفت: روز گذشته هوای نوار ساحلی شمال کشور به ویژه استان اردبیل، گیلان و مازندران بسیار گرم شده بود به طوری که برخی مناطق گیلان حتی به 36 درجه هم رسید؛ اما با گذر این سامانه بارشی و شمالی شدن جریانات، کاهش دما از بعدازظهر امروز در این مناطق رخ می دهد. 
حقیقت خاطرنشان کرد: کاهش دما در شمال شرق کشور به ویژه خراسان رضوی و شمالی نیز امروز رخ می دهد که این مساله قابل توجه زائران حرم امام رضا (ع) است که شاهد پدیده رگبار در برخی ساعات خواهند بود و هوا نسبت به روزهای گذشته خنک تر می شود. 
وی همچنین امروز برای برخی مناطق غرب و مرکز با توجه به وزش باد شدید، احتمال وقوع رخداد گردوخاک را پیش بینی کرد. 

** گرمترین و سردترین مناطق کشور/ وضعیت هوای پایتخت 
سرپرست مدیریت شبکه پایش هواشناسی کشور، سردترین منطقه امروز صبح کشور را مشکین شهر در استان اردبیل با منفی 7 درجه و گرمترین مناطق را در ظهر روز گذشته رودان با 39 ، درگان با 38 ، برازجان با 37 و اهواز با 36 درجه اعلام کرد. 
حقیقت در خصوص وضعیت آب و هوایی تهران نیز گفت: پیش بینی می کنیم امروز و فردا در تهران در برخی ساعات رگبارهای موقت و زودگذر داشته باشیم. به طور کلی امروز روز گرمی برای پایتخت خواهد بود به طوری که دمای آن به 28 می رسد و در دو روز آینده 27 درجه خواهد شد. 
وی ادامه داد: کمینه دمای امروز صبح تهران 17 درجه بود و به نظر می رسد تا روز جمعه، پایتخت روزهای گرمی خواهد داشت و رکوردهایی را از نظر افزایش دما برجای می گذارد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید