مهار آتش در جنگلهای مرزن‌آباد چالوس

کدخبر: ۲۰۵۳۸۸
آتش سوزی جنگل های بخش مرزن آباذ شهرستان چالوس بعد از حدود 30 ساعت تلاش نیروهای امدادی و مردمی و چند سورتی پرواز بالگرد آتش نشان سرانجام شامگاه یکشنبه مهار شد.

به گزارش ایرنا ، این آتش سوزی حوالی ظهر دیروز شنبه در منطقه جنگلی حفاظتی بالادست روستای ' برار' بخش مرزن آباد شعله ور شد و وزش باد نستبا شدید و گرم سبب شد تا خاموش کردن آن طولانی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر یکشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت که عامل انسانی سبب بروز این آتش سوزی شد و افزایش دمای هوا به همراه وزش باد گرم هم خاموش کردن آن را برای نیروهای امدادی و مردمی مشکل کرده بود.

سیدوجیه الله موسوی افزود : آتش سوزی شامگاه امروز با تلاش نیروهای امدادی ، منابع طبیعی و چند سورتی پرواز بالگرد در منطقه به طور کامل خاموش شد.

وی گفت : با این که بالگرد آتش نشان صبح امروز وارد منطقه شد ، ولی به خاطر وزش شدید باد امکان پرواز نیافت ولی عصر امروز با مساعد شدن شرایط جوی و فرو کش کردن وزش باد ، بالگرد پس از چندین بار آبگیری در دریاچه ' ولشت ' عملیات اطفای حریق را به صورت کامل انجام داد.

منطقه جنگلی حفاظتی بالادست روستای ' برار' بخش مرزن آباد در ارتفاع بیش از 700 متری از سطح دریا واقع و دارای گونه های درختی بلوط ، افرا و ممرز است. 

مدیر کل منابع طبیعی منطقه نوشهر گفت : به دلیل ارتفاع زیاد و صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی ، نزدیک به 200 نفر از نیروهای منابع طبیعی ، بسیج ، ارتش و نیروهای مردمی از ظهر دیروز برای خاموش کردن در منطقه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی به درختان جوان و سالم جنگل آسیب نرسیده است ، افزود : در جریان این آتش سوزی حدود پنج هکتار از عرصه جنگلی منطقه به صورت سطحی و در حد لاش برگ ها و بین 30 تا 40 اصله درخت پوسیده و شکسته در آتش سوخت.

حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس با 161 هزار هکتار مساحت دارای 79 هزار هکتار جنگل و 53 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات آن نیز در حدود 29 هزار هکتار برآورد می شود. 

موسوی با اشاره به افزایش 38 درجه ای دمای هوا در روز شنبه و وزش های باد گرم و کاهش شدید رطوبت در منطقه ، گفت : در 48ساعت گذشته پنج نقطه از جنگل های غرب مازندران دچار آتش سوزی شد.

وی افزود : روز گذشته حدود چهار هزار متر مربع از جنگل های منطقه ' اشکته چال ' رامسر دچار آتش سوزی شد که با حضور به موقع نیروهای امدادی و منابع طبیعی خاموش شد .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت : صبح امروز نیز در منطقه ' خانی کان ' در حوزه نوشهر نیز آتش سوزی شد که با حضور به موقع نیروهای امدادی مهار و خاموش شد.

وی افزود : همچنین یک نقطه از جنگل های بخش کجور و یک نقطه از جنگل های دو هزار تنکابن هم به صورت سطحی دچار آتش سوزی شد که بلافاصله با حضور نیروهای منابع طبیعی و مردمی خاموش شد.

به گفته وی ، این آتش سوزی ها به صورت سطحی بوده و تنها خشک برگ های روی زمین را سوزاند.

موسوی از شهروندان و مسافران خواست با توجه به افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت و وزش باد گرم بویژه در ارتفاعات به هیچ وجه در حاشیه جنگل ها و مراتع آتش روشن نکنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید