معاون اول رئیس جمهوری:

زمانی می‌گفتیم شیر نفت را برای تنبیه دشمنان می بندیم ولی در سال های تحریم، فهمیدیم ماجرا بر عکس شده است

کدخبر: ۲۰۵۴۳۱
معاون اول رئیس جمهوری گفت: جوانان تحصیلکرده بهترین فرصت و سرمایه ما برای کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت هستند.
 زمانی می‌گفتیم شیر نفت را برای تنبیه دشمنان می بندیم ولی در سال های تحریم، فهمیدیم ماجرا بر عکس شده است

«اسحاق جهانگیری» عصر امروز - دوشنبه - در نشست کارآفرینان، منتخبان استارت آپ ها و واحدهای دانش بنیان در پارک فناوری پردیس، افزود: واقعیت این است که اقتصاد ایران نفتی است و از یکصد سال گذشته که نفت کشف شد منبع مهم درآمدی کشور قرار گرفت.

او ادامه داد: در مواقعی که قیمت نفت افزایش می یافت برای دولتمردان دغدغه نبود که کشور را چگونه مدیریت کنند، این منبع درآمدی (نفت) نه تنها نیازها را برآورده می کرد، بلکه ضعف های اداره کشور را نیز پوشش می داد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه گفت: تصمیم گیران فکر می کردند که کشور خوب اداره می شود چون منبع درآمد نفت نمی گذاشت ضعف ها آشکار شود حتی اگر نظام کارشناسی کشور متلاشی می شد.

جهانگیری گفت: گاهی نظام کارشناسی آسیب می بیند و کسی فکر نمی کند اتفاقی در کشور افتاده است، چرا که منبع درآمد وجود داشته و فرد احساس نمی کرد با تصمیماتی که گرفته می شود کشور را به خطر می افتد.

معاون اول رئیس جمهوری دو خطر را برای درآمد نفتی برشمرد، نخست این که (نفت) روزی تمام می شود و کشور را از ثروت داری به فقر و فلاکت می اندازد.

جهانگیری در شرح خطر دوم گفت: زمانی می گفتیم شیر نفت را به روی رژیم صهیونیستی و غرب ببندیم و آنها را تنبیه کنیم ولی در سال های تحریم، دیده شد که این مساله بر عکس شده است و غربی ها برای تنبیه کشورها نفت آنها را نمی خرند و برای آنها سقف هم تعیین می کنند. 

وی افزود: اگر به اجبار در شرایط قبل هم قرار داشته باشیم و به اجبار به سمتی برویم که اتکاء کشور به نفت کم شود، به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری به دفعات بر گسست از وابستگی به نفت تاکید دارند.

وی ادامه داد: برخی رقبا (کشورها) توهم برداشته اند وادعا دارند و شاخ و شانه می کشند، ما جزء دو سه کشور منطقه از نظر جمعیت و ذخائر نفتی هستیم، بنابراین کشوری با داشتن چنین موقعیت در منطقه نمی تواند اقتصاد قدرتمندی نداشته باشد.

** معدن و کشاورزی نمی تواند جایگزین نفت شود

معاون اول رئیس جمهوری گفت: این که گفته می شود اتکا به نفت باید کاهش یابد و به بخش کشاورزی، معدن و گردشگری توجه بیشتری صورت گیرد، ممکن است حرف قابل قبولی باشد، ولی معدن و کشاورزی نمی تواند جایگزین نفت شود.

وی تصریح کرد: امروز آن چه فرصت و سرمایه ایران است جوانان تحصیلکرده هستند و همان طور که در آمارها گفته شد کشور دارای رتبه چهارم از نظر فارغ التحصیلان در دنیا است.جوانان تحصیلکرده دانشگاه ها مجموعه ای هستند که می توانند بخش زیادی از مشکلات کشور را حل کنند و این که در سال های اخیر گفته شد اقتصاد ایران می تواند متکی بر مغز و جوانان باشد، بی دلیل نیست.

وی تصریح کرد: مجموعه ای که در پارک پردیس دیده شد برای هر ایرانی علاقه مند به آینده، توسعه و پیشرفت ایران می تواند نقطه قوت باشد؛ اراده این اتفاق در بالاترین سطح کشور شکل گرفته است و اگر اراده ای در سطح بالای کشور شکل گرفت به معنای این است که جهت گیری های سیاسی و برنامه ریزی نسبت به آن موضوع شکل گرفته است. 

**باید خود را وقف خدمت به کشور کنیم

معاون اول رئیس جمهوری یاد آور شد: توجه داشته باشیم که ساختارهای کشور و قوانین و مقررات بخشنامه هایی است که برای اقتصاد نفتی نوشته شده است و این که مراجعه می شود و پس زده می شود این نیست که مدیران عناد داشته باشند؛ البته این قوانین باید اصلاح شود ولی مهم این است که اراده داشته باشیم به کشور و ملت علاقه داشته باشیم ،در مشکلات در جا نزنیم و این هنر را داشه باشیم که زیرساخت ها را اصلاح کنیم.

جهانگیری افزود: شرکت های دانش بنیان باید به صنعت رقابتی جدی تبدیل شوند و فرآوری به روز شوند، متاسفانه امروز بنگاه های بزرگ ما نه از لحاظ ماشین آلات ، ترکیب نیروی انسانی و نه از نظر ساختار مالی ، ساختارهای به روزی نیستند و از این قبیل کارخانه بعید است محصول رقابتی با کشورهای خارجی، تولید کند.

** باید فناوری روز وارد صنعت کشور شود

جهانگیری بیان کرد: تا کی می توانیم به مردم بگوییم هر محصولی از کارخانه های موجود بیرون آمد را مصرف کنید، نمی توانیم به مردم ظلم کنیم، باید فناوری روز وارد صنعت کشور شود، فناوری روز تنها برای شرکت های دانش بنیان مورد نیاز نیست، بلکه شرکت های صنعتی هم باید به این سمت حرکت کنند.

وی تصریح کرد: اراده دولت بر این است که مشکلات شرکت های دانش بنیان حل شود و تسهیلات مورد نیاز برای پیشرفت آنها فراهم شود و این مسیری است که باید در آن حرکت کنیم و راهی غیر از آن هم نداریم.

وی با اشاره به تاکید دولت بر حمایت از کالای ساخت داخل گفت: فهرست کالاهای تولید در داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است و دستگاه ها حق ندارند خریدی غیر از آن داشته باشند و اگر این فهرست نیاز به اصلاح دارد باید محدودیت های دیگری اعمال شود، دولت حمایت خواهد کرد؛ آنچه مهم است سیاست شفاف در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

جهانگیری با اشاره به ارائه تسهیلات به نرخ 6درصد برای اشتغال روستایی گفت: این یک فرصت است که شرکت های دانش بنیان هم می توانند از آن استفاده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد شهرک علم و فناوری پردیس به موفق ترین مجموعه های کشور تبدیل شود و در افقی کوتاه مدت حجم صادرات بالایی داشته باشد و اضافه کرد: مناسب نیست کشوری که به این سمت حرکت می کند صادرات کالای دانش بنیان آن عددی غیرقابل ذکر باشد، بلکه مزیت این شهرک ها باید این باشد که به راحتی بتواند در بازار بین المللی محصو تولیدی خود را ارائه کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید امروز – دوشنبه- از بخش های مختلف پارک فناوری پردیس و برخی شرکت های دانش بنیان «اسحاق جهانگیری»معاون اول رئیس جمهوری را همراهی می کردند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین از نمایشگاه محصولات پیشرفته ایران (محصولات هایتک) نیز در پارک فناوری پردیس بازدید کرد و در جریان آخرین تحولات و دستاوردهای علمی و فناورانه در این نمایشگاه قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید