آسوشیتدپرس: افزایش جنگ‌طلبان کاخ سفید، متیس را منزوی می کند

کدخبر: ۲۰۵۵۲۷
ورود جان بولتون جنگ طلب، به همراه اخراج رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و وضعیت نامشخص جان کلی به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا را بیشتر از هر زمان دیگری، به انزوا خواهد کشاند.

آسوشیتدپرس گزارش داد، در میان موضوعاتی که اختلافات وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی تازه وارد کاخ سفید را برجسته می سازد، موضوع چگونگی برخورد با کره شمالی است.

 

بولتون که قرار است روز 9 آوریل (20 فروردین ماه 97) رسما جانشین ژنرال هربرت مک مستر شود، به طور علنی از سرنگون سازی دولت کره شمالی حمایت کرده است. اما در سوی مقابل، متیس ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که کاملا نسبت به هزینه های جنگ آگاه است، راه حل رهایی از تسلیحات هسته ای کره شمالی را دیپلماسی دانسته و جنگ با پیونگ یانگ را فاجعه آمیز توصیف کرده است. در مورد ایران نیز اوضاع به همین منوال است و متیس و بولتون بر سر توافق هسته ای بازمانده از دولت باراک اوباما، اختلاف نظر دارند.

 

اگر چه متیس گاهی با مک مستر نیز اختلاف نظر داشت، اما ورود بولتون جنگ طلب، به همراه اخراج تیلرسون از سمت وزیر امور خارجه و وضعیت نامشخص جان کلی به عنوان رئیس ستاد کاخ سفید، وزیر دفاع را بیشتر از هر زمان دیگری به انزوا خواهد کشانید. در واقع متیس که اغلب برای رفتار هیجانی ترامپ، وزنه ای تعدیل کننده به شمار می رفت، در رابطه با بولتون از چنین تاثیری محروم است.

 

از آنجا که ترامپ توافق کرده است تا برای بحث در مورد خلع سلاح هسته ای کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر این کشور ملاقات کند؛ این نشست را می توان نقطه عطفی در اختلاف 10 ساله پیونگ یانگ و واشنگتن و به تعبیر ترامپ، پایان بخش آتش و خشم بین دو کشور دانست. 

 

آسوشیتدپرس افزود: تغییرات در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، برای متیس بسیار چشمگیر اما نه چندان غافلگیرکننده به نظر می آید و در واقع بخشی از اتفاقات روزمره کاخ سفید محسوب می شود.به رغم وجود اختلاف نظر میان ترامپ و متیس در باره برخی از مسائل مانند توافق هسته ای با ایران؛ توانایی او برای برقراری رابطه ای کارآمد با ترامپ، یکی از سناریوهای پیش روی کاخ سفید به شمار می آید.

 

اسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: در واقع اگرچه متیس نسبت به ناقص بودن برجام اذعان دارد، اما معتقد است مادامی که ایرانیان نسبت به آن پایبندند، این توافق قابل احترام است.

 

روش متیس برای تاثیرگذاری روی رئیس جمهوری ساده به نظر می آید: دور از کانون توجه، دور از مشکل. در حقیقت متیس دریافته است که هرچه کمتر در مورد مسایل به طور عمومی و آشکار اظهار نظر نماید، نفوذ بیشتری بر روی ترامپ خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید