فارین پالیسی: ترامپ و بن سلمان هر دو از یک قماشند

کدخبر: ۲۰۵۶۱۷
مجله آمریکایی فارین پالیسی، رئیس جمهوری آمریکا وولیعهد سعودی را به دلیل اتخاذ سیاست های غیر قابل پیش بینی و متهورانه از یک قماش دانست و نوشت: هر دو تصمیماتی می گیرند که بیشتر جنبه شخصی دارد و به دور از اصولی است که مناسبات راهبردی آمریکا و عربستان بر آن، استوار است.

فارین پالیسی افزود: دونالد ترامپ طی 14 ماه که از رسیدنش به قدرت می گذرد، نارضایتی و خشم خود را از نهادهای آمریکا از دفتر تحقیقات فدرال گرفته تا وزارت خارجه ابراز کرده است؛ همچنین رفتار و عملکردش در سیاست خارجه غیر قابل پیش بینی است. محمد بن سلمان نیز همچون وی، تصمیماتی بی پروا و بدون برنامه از جمله حمله به یمن ، محاصره قطر، اقامت اجباری 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان در عربستان وغیره اتخاذ کرده است.

فارین پالیسی یادآور شد: سیاست های شتابزده بن سلمان نشان از دستپاچگی و آشفتگی او دارد. غیر قابل پیش بینی بودن تحرکات ریاض با نمونه آمریکایی یعنی نوسانات زیاد سیاست این کشور در دوره ترامپ همراه شده است.

به نوشته مجله آمریکایی، سردرگمی هایی که بن سلمان باعث و بانی آن است، باعث افزایش عدم اطمینان به اوضاع خاورمیانه شده است. هر دو طرف (بن سلمان و ترامپ)، تصمیماتی می گیرند که بیشتر جنبه شخصی دارد و به دور از اصول است که مناسبات راهبردی واشنگتن وریاض برروی آن بنا شده است واخیرا مناسبات اقتصادی دو کشور به دلیل سیاست های متهورانه و غیر قاطعانه بن سلمان از جمله به تاخیر انداختن چند باره طرح فروش 5 درصد از سهام شرکت ملی نفت 'آرامکو' در حال نوسان است.

نخستین سفر بن سلمان به آمریکا در کسوت ولیعهدی وحاکم آینده سعودی -در حالی که کاخ سفید سرگرم تحولات داخلی است و بن سلمان خود را به آب وآتش می زند که نشان دهد سیاست هایش در منطقه سودمند است- به دلیل تنش هایی است که روابط واشنگتن و ریاض اخیرا شاهد آن بود وممکن است در آینده هم دیده شود.

طبق این گزارش، بن سلمان در سفرش به نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا به دنبال دریافت تضمین هایی از آمریکا برای حمایت از برنامه ها و طرح هایش در داخل عربستان بود، اما این سفر به دلیل همزمانی با برکناری غافلگیرانه 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا، از اهمیت زیادی برخوردار شد زیرا تیلرسون با موضع تند مسئولان سعودی و اماراتی، علیه قطر مخالفت می کرد وموفق شده بود تا حدی از مخالفت ترامپ با توافق هسته ای ایران که میراث دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین بود ، بکاهد.

نشریه آمریکایی افزود: ولیعهد سعودی دنبال یافتن راه هایی برای اجرای سند 'چشم انداز 2030' است که هدف از آن، اطمینان دادن به سرمایه گذاران و تقلید از سیاست های غرب است؛ اما سیاست های شتابزده وی که نشانه دستپاچگی است، از جمله بازداشت های اخیر در عربستان، موجب نگرانی سرمایه گذاران خارجی و خروج سرمایه ها از این کشور شد. طرح های بن سلمان تا از روی کاغذ به مرحله عمل برسد، با سختی های بسیاری روبه رو است و سردرگمی بن سلمان و مشکلات ناشی از آن، باعث دور شدن سرمایه گذاران خارجی از عربستان می شود.

**بن سلمان و بن زاید به دنبال کسب رضایت ترامپ

فارین پالیسی نوشت : دیدارهای بن سلمان و 'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی با 'جرد کوشنر' داماد ترامپ با هدف جلب رضایت و همراهمی ترامپ انجام شد. ریاض وابوظبی در ماه های اخیر با ناکامی های بسیاری مواجه شدند، به ویژه پس از آن که ترامپ ، تابستان گذشته موضع خود را در برابر قطر، 180 درجه تغییر داد و به طور علنی گفت که دوحه شریک آمریکا در مبارزه با تروریسم است.

فارین پالیسی نوشت: بن سلمان و بن زاید قطعا انتخاب 'مایک پومپئو' را به عنوان وزیر خارجه آمریکا تایید می کنند، چرا که ان را فرصتی برای بازیابی شور و هیجان سابق خود می دانند که طی سفر ترامپ به عربستان در ماه می 2017 (اردیبهشت/خرداد 96) احساس کرده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید