آرامشی برای دلار!

کدخبر: ۲۰۵۶۳۳
دلار که سال جدید را با گذر از کانال ۵۰۰۰ تومانی آغاز کرده، بازار بورس را هم تحت تاثیر خود قرار داده و از سوی دیگر بازار دلالان را داغ تر کرده است، چراکه اغلب صرافی‌ها تعطیلند یا فروش ندارند. البته سیاستگذار ارزی کشور معتقد است که این نوسانات کوتاه مدت است و مانند جریان ارزی سال ١٣٩٢ بازار به آرامش برگردد.

چند روزی است که قیمت دلار روند افزایشی پیدا کرده که این مساله نیز موجب شده قیمت سهام تعدادی از شرکت‌های بورسی رشد داشته باشد و امروز شاخص کل توانست بار دیگر تا نزدیکی کانال ۹۷ هزار واحدی رشد کند. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در اولین واکنش خود به افزایش قیمت دلار، وضعیت تراز ارزی را مناسب ارزیابی کرده و وعده داده است که نوسانات کوتاه مدت بازار به زودی حل و فصل می‌شود، چراکه تقاضای موجود در بازار موقتی است.

سیف همچنین  به جریان سال ۱۳۹۲ در بازار ارز گریزی زده و یادآور شده که قیمت ارز با برچیده شدن چنین تقاضایی در آن زمان نیز افت کرد؛ بنابراین انتظار می‌رود با بهبود شرایط این امر تکرار شود چرا که این تحولات از طرف عوامل بنیادی اقتصادی پشتیبانی نمی‌شوند.

و مرکز آمار دو موضوع میزان هزینه کرد مردم ایران برای خوراکی‌ها در سال گذشته و همچنین میزان اشتغال در بخش‌های مختلف را بررسی کرده است. بدین ترتیب می توان گفت که ایرانیان در ۹ ماهه نخست سال به قیمت جاری ۴۷۴ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان صرف خرید کالاهای خوراکی و غیرخوراکی کرده‌اند که از این میزان ۱۲۱ هزار و ۷۹ میلیارد تومان صرف خوراکی‌ها شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبلش نزدیک به ۱۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین در حوزه اشتغال نیز آمار گویای این است که در پاییز پارسال حدود ۱۱.۶ میلیون نفر از جمعیت ۲۳.۳ میلیونی کشور در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند و به این ترتیب خدمات در اقتصاد ایران بیش از سایر بخش‌ها شغل ایجاد کرده است.

گفتنی است که نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۳۹۶ به ۱۱.۹ درصد رسیده ‌به این ترتیب ۰.۲ درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش و ۰.۷ درصد نسبت به بهار آن سال افزایش داشته است. همچنین نرخ بیکاری در پاییز ۱۳۹۶ معادل ۰.۳ درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است.

ایسنا در گزارش دیگری میزان صادرات خدمات فنی - مهندسی را بررسی کرده که بر این اساس تا پایان ۹ ماهه اول پارسال صادرات خدمات فنی - مهندسی، گردشگری و ترانزیت در مجموع بالغ بر هشت میلیارد دلار ارزآوری داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یک سال قبل ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید