هشدار؛ مراقب این کوچولوی خطرناک باشید!

کدخبر: ۲۰۵۷۳۱
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهدشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به وجود عامل بیماری حصبه دربدن ماهی قرمز، از افراد خواست تا نکات بهداشتی را در نگهداری این گونه ماهی رعایت کنند.

بهمن خدادادیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به خریداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین، گفت: همواره توصیه ما عدم خرید ماهی قرمز است، اما بسیاری بر اساس سنن موجود اقدام به خریداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین می کنند و در همین راستا باید نکاتی را برای نگهداری آن مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به میکروب‌های موجود در بدن ماهی قرمز گفت: یکی از این میکروب‌ها "سالمونلا" است که عامل بیماری  حصبه یا همان تیفویید است و در همین راستا توصیه می‌شود افراد به طور جد از دست زدن به ماهی قرمز خودداری کنند.

خدادادیان به علاقه کودکان به ماهی قرمز اشاره کرد و افزود: افراد باید تنگ ماهی قرمز را از دسترس کودکان دور نگه دارند و برای تعویض آب ماهی نیز از دستکش استفاده شود.

وی با بیان اینکه کُلُر آب ماهی قرمز را می‌کُشد، گفت: افراد باید آبی که برای تنگ ماهی می خواهند استفاده کنند را 24 ساعت قبل نگه دارند تا کلر آن  از بین برود و سپس از آن استفاده کنند.

خدادادیان تصریح کرد: همچنین ماهی به دمای بالای آب حساس است و در دمای بالاتر از 18 درجه سانتی گراد می میرد، بنابراین افراد باید تنگ ماهی را در جای خنک قرار دهند.

وی نسبت به قراردادن تنگ ماهی قرمز در یخچال هشدار داد و افزود: نگهداری ماهی قرمز در یخچال می تواند تمام محیط داخل یخچال را آلوده کند که بسیار خطرناک است.

خدادادیان نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها نیز هشدار داد و از همه افراد خواست تا هنگام سیزده بدر از رهاسازی این ماهی در رودخانه‌ها و سدها خودداری کنند.

وی افزود: این نوع ماهی مهاجم است و توصیه می شود حتما ماهی قرمز را در حوضچه‌های داخل شهر که با شهرداری هم هماهنگی های لازم در این زمینه به عمل آمده رهاسازی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید