فرانسه برنامه‌ای برای عملیات در شمال سوریه ندارد

کدخبر: ۲۰۵۹۰۰
حمایت فرانسه از نیروهای دموکراتیک سوریه واکنش تند ترکیه را به دنبال داشته است. این در حالی است که بدنه اصلی این نیروها را یگان‌های مدافع خلق تشکیل داده که از نظر ترکیه سازمانی تروریسی است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یک منبع آگاه در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه، در توضیح اظهارنظر اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری این کشور به خبرنگاران گفت: «فرانسه هیچ برنامه‌ای برای عملیات نظامی در بخش شمالی خاک سوریه، خارج از وظایف ائتلاف بین‌المللی  ندارد.»

پس از آن‌که رئیس‌جمهوری فرانسه، از کردهای سوریه که اخیرا هدف عملیات نظامی ارتش ترکیه قرار گرفته‌اند حمایت کرد، تنش میان آنکارا و پاریس شدت گرفت.

حمایت فرانسه از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) که نیروهای شبه‌نظامی «یگان‌های مدافع خلق» آن را رهبری می‌کنند، آنکارا را زمانی درگیر کرده که در حال نبرد با این یگان‌های مدافع در منطقه عفرین، در شمال سوریه است و آن را سازمانی تروریستی می‌داند. 

امانوئل ماکرون در کشور خود به‌خاطر واکنش به عملیات ترکیه علیه «یگان‌های مدافع خلق» مورد انتقاد قرار گرفته است، حال آن‌که رقبایش او را به خاطر تنها گذاشتن کردها در مسئله عفرین سرزنش می‌کنند. 

شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» بخش بزرگی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) را تشکیل می‌دهند که در خط مقدم ائتلاف جهانی برای شکست سرسختانه تروریست‌های داعش قرار دارند. 

پس از دیدار روز پنج‌شنبه ماکرون با هیات نمایندگان «نیروهای دموکراتیک سوریه»، یک مقام ارشد کرد گفت که رئیس‌جمهوری فرانسه وعده اعزام نیروی نظامی بیشتری را به آن منطقه، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش، داده است. به گفته این مقام ارشد، ماکرون همچنین وعده کمک‌های بشردوستانه و «میانجیگری» میان کردها و آنکارا را داده است. 

این خبر واکنش تند ترکیه، هم‌پیمان «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) را به دنبال داشت که یگان‌های مدافع خلق را بخشی از شورشیان «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) می‌داند. پ‌ک‌ک دهه‌ها است که در جنگ با دولت ترکیه به سر می‌برد.

ترکیه روز گذشته –جمعه- اعلام کرد که وعده فرانسه را برای کمک به برقراری ثبات در منطقه تحت کنترل نیروهای سوریه حمایت از تروریسم قلمداد می‌کند. بنا به گزارش‌ها، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت که این اقدام می‌تواند فرانسه را به یکی از اهداف ترکیه تبدیل کند. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید