سرنوشت مبهم تلگرام و عکس العمل کاربران!

کدخبر: ۲۰۶۱۸۹
انتشار اخبار ضد و نقیض درباره احتمال بسته شدن تلگرام، ضمن واکنش های مختلف مسوولان و کاربران، سبب شده تا کاربران شبکه های اجتماعی اقدام به معرفی فیلترشکن های گوناگون کرده و بازار خرید و دانلود این برنامه ها گرم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض درباره بسته شدن شبکه اجتماعی تلگرام در روزهای اخیر، برخی کاربران فضای مجازی برای گرفتن ذخیره از اطلاعات خود روی این شبکه اجتماعی دست به کار شده و به دنبال برنامه های فیلترشکن مناسب هستند.

این موضوع بعد از سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «تلگرام برای همیشه بسته و یک برنامه ایرانی جایگزین آن می شود» کلید خورد.

انتشار این خبر با واکنش های منفی زیادی روبرو شد و تلاش های ایرنا برای دریافت موضع گیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنوز به جایی نرسیده است.

البته رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی که در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حضور دارد، در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد فیلتر کردن تلگرام در کارگروه مصادیق مجرمانه مطرح نشده است.

«رمضانعلی سبحانی فر» گفت: به طور مسلم نمی شود فضای مجازی را روی مردم محدود کرد. با این همه، واکنش ها به این امر همچنان ادامه دارد.

** انتقاد برخی کاربران تلگرام در صفحات اجتماعی مسئولان

بعد از مطرح شدن سخنان بروجردی درباره مسدود شدن تلگرام، مراجعه کاربران معترض تلگرام به صفحه مسوولان در شبکه های اجتماعی به اندازه ای بود که برخی از آنان بخش نظردهی را زیر پست های خود بسته اند.

«خدامی» در شبکه توییتر نوشته است: آقای بروجردی تلگرام فیلتر بشه مردم به پیام رسان داخلی رو نمیارن به فیلترشکن رومیارن! «چقدر شغل از دست میره»؛ این سوال را «امیر سایلنت» یکی از کاربران توییتر مطرح کرده است.

پرسشی که «طاهره» بازنشر داده، این است: چندماه پیش که تلگرام فیلتر شد خبر اومد که کسب و کار تعداد زیادی از زنان سرپرست خانواده که از طریق تلگرام کسب و کار می کردند مختل شده؛ با فیلتر دائمی تلگرام چه بلایی سر این افراد میاد؟

«حمید» نیز این پست را گذاشته: جناب بروجردی از فیلتر تلگرام خبر داده است. نماینده‌ دیگری (سبحانی فر) گفته «هنوز مشخص نیست». روال همیشگی: ۱. اعلام، ۲. تکذیب و ۳. اجرا؛ ربات بودیم به مولا.

«الی» پاسخ داده است: برنامه برای فیلترشکن هم دارن. دی ماه لاست پینگ ها رو بالا برده بودن که دم به دقیقه فیلترشکن ها قطع می شد. نظر «گندم جمالپور» را می خوانیم: هیچ‌چیزی با زور و‌ فشار حل نمیشه.

یکی از کاربران نوشته است: اینا چه فکری کردن؟ به پیام رسان داخلی نمیشه اصلا اعتماد کرد. به جای اینکه مشکلات امنیتی مردمو حل کنن مثل کم آبی، فساد و... این همه جلسه میذارن، آخرش نتیجش میشه فیلترینگ. از اونور خودشون در همین پیام رسان هایی که فیلتر می کنن فعالیت می کنن.

«شاید مشکلات همه چی با فیلتره تلگرام حل میشه»؛ نظر «محمدقاسم- مهتاب» است.

به نوشته «ارشک»: قبل از فیلتر تلگرام، من فقط تلگرام داشتم؛ بعدش هم تلگرام داشتم، هم فیلترشکن هم توییتر...!

کاربری پیام داده است: از اون روزی می ترسم که فیلترشکن ها هم فیلتر بشه!

شماری از کاربران نیز به مزاح، از گرفتن کفتر برای پیام رسانی گفته بودند و اینکه این مسیر را مطمئن تر از پیام رسان های داخلی می دانند.

یکی دیگر نیز به شوخی نوشته: هدف، ارتقای فیلتر شکناس نه بستن تلگرام. سایفون از رِیت یک و نیم به چهار رسیده! میدونین چقدر در سود دهی ‌تفاوت داره؟

برخی نیز فیلتر تلگرام را ابزاری برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائل دیگر ارزیابی کرده اند.

در مقابل، شماری از افراد بسته شدن تلگرام را چندان مهم نمی دانند.

«در غبار» پیام داده: این خبر مورد تایید قرار نگرفته است.

«اهورا اسماعیلی» در توییتر نوشته است: واقعا چرا؟ این یه سواله برای من که چرا نباید از پیام رسانایی که بچه های همین کشور ساختن استفاده کنیم؟ خوب اینم همون کاری رو می‌کنه که این می‌کنه.

کاربر دیگری پیشنهاد کرده است: در کل میخوان تلگرام از مدار دسترسی خارج کنند و حتا با تغییر IP هم شما قادر به استفاده از تلگرام نخواهید بود؛

بهتره از فایل هایی که در تلگرام ذخیره کردید بکاپ بگیرید وگرنه دیگه قادر به دسترسی نخواهید بود.

«علی» نیز راهکار دیگری دارد: از هم اکنون نسخە ایکس تلگرام را نصب کنید. لینک آن در زیر آمدە کە بدون فیلتر شکن براحتی میتوان بە فعالیت خبری ادامە داد.

** نگاه برخی مسوولان کشور

در کنار کاربران معترض تلگرام برخی مقام های کشور نیز پیام هایی را روی صفحه های خود فرستاده اند.

«محمدجواد حق شناس» عضو شورای اسلامی شهر تهران، این توییت ها را بازنشر داده: «فیلتر تلگرام ، توهم پاک کردن صورت مساله است. نمی توان با رویکرد بسته با دنیای علم و تکنولوژی درافتاد. زیان های فیلتر تلگرام به مراتب بیش از سود ظاهری آن است. توانمندی خود را باید در استفاده صحیح از تکنولوژی های روز دنیا افزایش دهیم نه هراس از آنها».

و همچنین بازنشر این توییت ها را در صفحه وی می بینیم: «فعالیت حساب‌های کاربری مقامات و مسئولان نظام در شبکه فیلترشده توئیتر نشانگر شکست سیاست فیلترینگ است» و «متن منسوب به رییس کمیسیون امنیت ملی درباره فیلتر تلگرام مایه وهن مجلس است. موضوع تلگرام بیش از آن که امنیتی باشد فرهنگی، اجتماعی است».

«سپهر» نیز برای وی نوشته است: یه آدم عاقل با فیلترشکن، نمیاد از فیلتر شدن تلگرام دفاع کنه.

این هم نظر «طاهره» است: زمزمه فیلترینگ تلگرام و این ضرب المثل: «سال به سال دریغ از پارسال...».

«محمدرضا عارف» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، نیز در شبکه تلگرام نوشته: حفظ جمهوری اسلامی در گرو جلب اعتماد مردم به نظام است/به دلیل عملکرد بد برخی مسوولان و نهادها اعتماد مردم به حاکمیت خدشه دار شده است.

«محمدرضا بادامچی» نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در صفحه توییتر خود پرسیده است: فیلترینگ راه درست مقابله با نظام سلطه نیست. قبلا از فیلتر دیگر شبکه ها چه نتیجه ای گرفتیم که اکنون با فیلتر تلگرام دنبال می‌کنیم؟

به نوشته وی، «فیلتر تلگرام به 200 هزار شغل آسیب می زند و زندگی نیم میلیون نفر را دچار اختلال مالی می کند».

بادامچی از رییس جمهوری خواسته است «برای جلوگیری از فیلترینگ تلگرام مذاکره کند».

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بار دیگر سخنان خود را درباره لزوم فیلتر تلگرام تکرار کرده و به خبرگزاری خانه ملت گفته: بحث تلگرام مبحث گره خورده با امنیت کشور است و تنها مختص ایران نیست.

بروجردی ماهیت این شبکه اجتماعی را «اسراییلی» دانسته و افزوده است: ایران بیشترین کاربر تلگرام را دارد. بنابراین باید به موضوع تلگرام با نگاه منافع ملی و امنیت ملی نگریست.

** فرجام سخن

بررسی شبکه های اجتماعی نشان می دهد با وجود دودستگی میان موافقان و مخالفان تلگرام، آتش اعتراض ها بسیار تندتر بوده است.

برخی افراد بر لزوم تامین امنیت داده ها در فضای شبکه های مجازی تاکید دارند و شماری دیگر، از بی اعتمادی به پیام رسان های داخلی می گویند و کسب و کارهای به راه افتاده در بسترهای کنونی که کوچ آنها به هر شبکه اجتماعی دیگر، به معنای از دست رفتن بازاری است که مدت ها برای کسب آن تلاش کرده اند.

پیشنهادها برای گرفتن ذخیره از اطلاعات در کنار آماده باش کاربران برای استفاده از فیلترشکن به جای بهره گیری از پیام رسان های داخلی نیز در جای جای شبکه های اجتماعی دیده می شود.

رونق بازار پرسود فروش و نصب فیلترشکن ها از دیگر پیامدهای بستن تلگرام خواهد بود؛ همانگونه که در نخستین بروز اختلال در این شبکه شاهد آن بودیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید