نگرانی های هند از تغییرات جدید کاخ سفید از نگاه نشریه دیپلمات

کدخبر: ۲۰۶۲۴۰
تغییرات جدید در تیم کاخ سفید که برای چندمین بار اتفاق می افتد واکنش کشورهای مختلف را برانگیخت. دهلی نو نیز با توجه به روابط گسترده خود با تهران، نگران سیاست های ضد ایرانی دولت مستقر در کاخ سفید است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشریه 'دیپلمات' که به تحلیل مسایل آسیا و اقیانوسیه می پردازد،برغم تنش های جاری بین دهلی نو و اسلام آباد، مواضع بولتون در ارتباط با پاکستان در حال حاضر برای هند زیاد مهم نیست بلکه آنچه برای این کشور در حال حاضر بسیار نگران کننده است سیاست های وی علیه ایران است.

انتخاب بولتون (که پیش از این به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش خدمت کرده است) واکنش های شدید در ایالات متحده را به همراه داشت. دموکرات ها و برخی از جمهوریخواهان به دلیل طبیعت تند و دیدگاه های خاص وی در مورد مسائل سیاست پیچیده خارجی، از این انتخاب ابراز نگرانی کرده اند.

یکی از نکات برجسته مطرح شده توسط برخی تحلیلگران آن است که با توجه به روابط گرم با ایران، هند به انتخاب بولتون چگونه می نگرد؟ آنها معتقدند در این مقطع حساس، سوال کلیدی برای دهلی نو این است که انتخاب بولتون بر منافع راهبردی هند در جنوب آسیا چه تاثیری خواهد گذاشت.

حتی در زمان ریاست جمهوری بوش پسر و نخست وزیری مان موهان سینگ که روابط هند و آمریکا در بهترین شرایط خود بود، بولتون، در مقام سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، همصدا با همتای چینی خود، به شدت با پیشنهاد هند برای عضویت دائمی در شورای امنیت این سازمان مخالفت کرد. بولتون همچنین در خصوص توافق هسته ای هند و آمریکا ابراز تردید کرده بود.

هر چند اکنون دهلی نو امیدوار است که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا سیاست های دوستانه تری در مقابل هند اتخاذ کند، اما دهلی نو باید نگران موضع بولتون در مورد کشورهایی مانند پاکستان و ایران باشد.

نکته جالب توجه آن است که بولتون، که رویکرد خصمانه و جنگ طلبی در مقابل کره شمالی و ایران دارد، در مورد پاکستان سیاست نرمتری را دنبال می کند.

بولتون در مصاحبه ای با 'بریت بارت نیوز' در ماه آگوست سال گذشته، با اشاره به سخنان ترامپ در ارتباط با افغانستان، اظهار داشت که دولت اوباما بیش از حد در مقابل پاکستان از خود سازش نشان داده است و سیاست ترامپ نیز در مقابل اسلام آباد واقع بینانه نیست. او در عین حال استدلال کرد که فشار بیش از حد بر پاکستان در راستای منافع ایالات متحده نیست.

بولتون همچنین در یک حساب توئیتری خود هشدار داده بود که 'پاکستان یک قدرت هسته ای است که اگر به کنترل تروریست ها درآید، مانند کره شمالی و یا ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل خواهد شد.'

جالب تر اینکه بولتون نسبت به استفاده ایالات متحده آمریکا از اهرم چین در پاکستان نظری مثبت دارد. بولتون در مقاله ای که در روزنامه آمریکایی 'وال استریت ژورنال' تحت عنوان 'خطر یک پاکستان جهادی' چاپ شد تاکید کرد که آمریکا باید از اهرم چین برای انتقال این پیام به پاکستان استفاده کند که این کشور باید روابط خود را با تروریست ها متوقف و پایگاه های آنها را نابود کند.

وی معتقد بود دولت ترامپ باید اطمینان حاصل کند که پکن اگر در راستای این اهداف قدم برندارد، منافع عظیم این کشور در پاکستان با خطر روبرو خواهد شد.

تعجبی ندارد که هند در ماههای اخیر برای نزدیک شدن به چین تلاش فزاینده ای را آغاز کرده است چون معقتد است پکن از طریق نفوذ اقتصادی ، توانایی تاثیر گذاشتن بر رفتار پاکستان را دارد. پس تا آنجا که به سیاست های جدید آمریکا درباره پاکستان مربوط می شود ، بولتون مایه هیچ نگرانی برای هند نیست.

اما دیدگاه های بولتون در مورد ایران برای هند بسیار نگران کننده است. وی به شدت با برجام مخالف است. او توافق نامه هسته ای ایران با شش کشور غربی را یک 'افتضاح استراتژیک' می داند. پیش از بولتون، مک مستر و رکس تیلرسون وزیران امور خارجه اخراج شده آمریکا، توانسته بودند ترامپ را برای ادامه حضور آمریکا در توافق هسته ای با ایران راضی کنند. اما آیا باز هم این اتفاق خواهد افتاد؟

تصمیم در مورد تجدید برجام در ماه مه 2018 اتفاق خواهد افتاد و خروج آمریکا از این توافق فاجعه آمیز خواهد بود . این درحالیست که با توجه به انتخاب بولتون توسط ترامپ نمی توان احتمال آن را رد کرد.

سیاست خصمانه بولتون در مورد ایران محدود به مخالفت با این معامله هسته ای نیست. در گذشته او حتی از بمباران ایران حمایت کرده بود.

با توجه به منافع راهبردی و اقتصادی هند در ایران، تشدید تنشها بین آمریکا و ایران قطعا خبر خوبی برای هند نیست. هند در فاز 1 بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است؛ در دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران از این کشور در فوریه 2018 توافق نامه اجاره فاز 1 بندر چابهار توسط هند برای مدت 18 ماه بین دو کشور امضا شد.

هند همچنین علاقه مند به اتصال بندر چابهار به کریدور ارتباطی شمال - جنوب (INSTC) که می تواند دستیابی هند به روسیه و اروپا را تسهیل کند می باشد. بنابراین ایران نه تنها برای ورود هند به افغانستان، آسیای مرکزی و فراتر از آن اهمیت دارد، بلکه در سه سال گذشته نیز روابط اقتصادی دو کشور تقویت شده است. در حقیقت، در طول دیدار روحانی، هر دو کشور پیامی هماهنگ مبنی بر تمایل به تقویت روابط تجاری به جهان صادر کردند.

با انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، زمان آن رسیده است که کشورها خود را برای تحولات شدید جغرافیای سیاسی و آشفتگی ناشی از آن آماده کنند و هند هم این نکته را می داند. سیاستگذاران هندی اینک دیگر سخت مشغولند تا نگرانی ها و نظرات خود را نسبت به رویکرد ترامپ در مقابل ایران بیان کنند.

تا کنون، دهلی نو موفق به حفظ روابط خوب با واشنگتن و تهران شده است، اما با توجه به تغییراتی که در داخل دولت آمریکا رخ داده است، حفظ این تعادل بسیار مشکل خواهد بود.

دهلی نو درباره نظرات بولتون در ارتباط با اهداف استراتژیک گذشته هند و یا تمایل وی به ارائه فرصت های جدید به پاکستان نگران نخواهد بود ، اما دیدگاه های خصمانه و سخت بولتون در مورد ایران می تواند پیامدهای سختی برای روابط گرم دهلی نو با تهران و مناسبات اقتصادی گسترده و کلیدی بین دو کشور داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید