روزنامه دولت خبر داد

تکذیب فرمان روحانی برای فیلترینگ تلگرام

کدخبر: ۲۰۶۳۲۱
در روزهای اخیر برخی کانال‌ها و سایت‌های خبر منتقد دولت در اخبار متعددی به نقل از منابع آگاه از فرمان حسن روحانی برای فیلترینگ قریب‌الوقوع این پیامرسان خبر می‌دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه ایران یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری ادعای فیلتر تلگرام به دستور روحانی را دروغ و تحریف خواند.زهرا ساعی، نماینده تبریز در مجلس ننیز با تأیید اظهارات این منبع به «ایران» گفت: رئیس جمهوری نه تنها چندبار فیلتر شدن تلگرام را غلط و غیرمنطقی توصیف کرد، بلکه تأکید داشت بیان این اخبار، کام مردم را تلخ کرد و نباید این اتفاق می‌افتاد.

رئیس جمهوری چه گفت؟

در روزهای پایانی سال یک اظهار نظر درباره فیلتر شدن قطعی تلگرام، کام مردم را تلخ کرد. در روزهای پس از آن، اظهار نظر دیگری از رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که فیتلر شدن تلگرام را  تا آخر فروردین اجتناب ناپذیر می‌دانست، بر نگرانی‌ها افزود.

در واکنش به این اخبار و برای رفع نگرانی‌های مردم بود که رئیس جمهوری در دیدار عیدانه خود که در پایان تعطیلات برگزار شد، بر ایجاد و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی تصریح و همزمان تأکید کرد که این مهم به معنای فیلتر کردن موارد مشابه نیست بلکه باید با هدف از بین بردن انحصار باشد.

مطابق خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری از دیدار عیدانه جمعی از وزرا، استانداران، نمایندگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی با رئیس جمهوری منتشر کرد، حسن روحانی داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، باعث افتخار همگان خواند و تأکید کرد که «هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.»

وی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و  تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و تصریح کرد: «فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفاً با انحصار و محدود کردن آن، تأمین خواهد شد.»

ادعای خیالی رسانه‌های منتقد

بی گفت‌وگو، معلوم است که منظور رئیس جمهوری از بیان این جمله که «هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد» تأکید بر فیلترینگ نیست. باوجود این، معلوم نیست رسانه‌های منتقد دولت با تکیه بر چه واقعیت، خبر، نشانه یا قرینه‌ای به خبرسازی درباره فیلترینگ و از آن بالاتر، «دستور رئیس جمهوری برای فیلتر شدن تلگرام» دست زده‌اند؟

روزنامه «وطن امروز» از جمله این رسانه‌ها است که تیتر و عکس یک شماره دیروز خود را به این ادعای غیرواقعی اختصاص داد. این روزنامه در گزارشی با تیتر «دستور روحانی برای محدودیت تلگرام»، بدون توجه به اظهارات صریح رئیس جمهوری منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، از قول یک نماینده مجلس مدعی شد «روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است.»

روزنامه «کیهان» هم دیروز در ستون «گفت و شنود» خود - ستونی که گفته می‌شود از سوی حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه نوشته می‌شود- مدعی شد «مخالفان فیلترینگ تلگرام مدعی حمایت از دولت هستند، در حالی که خود آقای رئیس ‌جمهوری از ایجاد ناامنی توسط تلگرام ابراز نگرانی کرده و به دبیر شورای عالی فضای مجازی دستور فیلتر آن را داده است!»

تکذیب برداشت‌های دلبخواهی از سخنان روحانی

آنچه این رسانه‌ها به سخنان رئیس جمهوری و رویکرد دولت نسبت به فیلتر تلگرام اضافه کرده‌اند، برداشت دلبخواهانه و مبتنی بر آمال جریان سیاسی خاص درباره فضای مجازی به طور کلی و تلگرام به طور خاص است، نه آنچه رئیس جمهوری گفت و رویکرد دولت نیز بر آن اساس استوار است.

یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری در گفت‌وگو با «ایران»، به خبری که از دیدار روز سه‌شنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر شد، اشاره کرد و گفت: «همان طور که رئیس جمهوری در این جلسه گفتند، رویکرد، نه فیلتر کردن، بلکه باید عدم هرگونه انحصار در رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها و نیز تمرکز بر تولید محتوای مناسب باشد.» وی ادعای رسانه‌ها درباره دستور فیلتر شدن تلگرام را «دروغ و تحریف» توصیف کرد و افزود: «آنچه در این جلسه از سوی رئیس جمهوری مطرح شد، یک راهبرد درخصوص کل فضای مجازی و ‌پیام‌رسان‌ها است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید