اسپوتنیک: نشست آنکارا ناکامی بزرگی برای تلاش‌های غرب در خصوص سوریه به شمار می‌رود

کدخبر: ۲۰۶۶۶۱
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه ناکامی بزرگی برای آمریکا و همپیمانانش در قبال دمشق بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: نشست آنکارا که سران سه کشور ترکیه، روسیه و ایران را چهاردهم آوریل دور هم جمع کرد نشان از تعهد این کشور‌ها به حفظ تمامیت ارضی سوریه بود و ضمن ارسال پیامی به نیرو‌های کرد تحت حمایت آمریکا، تلاش‌های ائتلاف غربی برای تشدید فشار‌های روانی بر مسکو، آنکارا و تهران را ناکام گذاشت.

حسن اونال، تحلیلگر مسائل سیاسی از مرکز روابط بین‌الملل دانشگاه «آتیلیم» ترکیه، گفت: نشست سه جانبه اخیر روسیه، ترکیه و ایران بار دیگر نشان داد تلاش‌های ائتلاف به سرکردگی آمریکا برای از هم گسستن سوریه محکوم به شکست است.

به گفته اونال، «این نشست ناکامی بزرگی برای تلاش‌های غرب در رابطه با سوریه به شمار می‌رود و آشکارا نشان داد آمریکا و هم‌پیمانان آن نمی‌توانند طرح‌های سیاست خارجی خود را در سوریه به پیش ببرند. آمریکا، فرانسه، انگلیس و هم پیمانان آن‌ها از ابتدا به دنبال تبدیل سوریه به دو یا سه منطقه بوده‌اند. آن‌ها برای دستیابی به این هدف ابتدا از تروریست‌های داعش و سپس از نیرو‌های کرد استفاده کردند. با این حال نشست سه جانبه آنکارا نشان داد تلاش‌های غرب ناکام مانده است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد رسانه‌های ایرانی و ترکیه از این نشست به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد کردند. به گفته اونال، علت این امر آن است که سه کشور توانستند در رابطه با موضوعاتی، چون تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم مبارزه با تمامی سازمان‌های تروریستی حاضر در خاک سوریه بدون هرگونه تمایز به توافق دست پیدا کنند.

اونال، نشست آنکارا را ضربه‌ای به عملیات روانی غرب دانست. او گفت: «زمانبندی نشست آنکارا هم نمادین بود؛ این نشست در زمانی برگزار شد که ترکیه عملیات شاخه زیتون را صرفنظر از عملیات عظیم و سنگین روانی کشور‌های غربی با «موفقیت» به پایان رساند. این نشست همچنین نشان داد ترکیه عضو تازه‌ای از یک ائتلاف قدرتمند و بانفوذ منطقه‌ای است. ما شاهد هستیم که چگونه کشور‌های غربی تلاش می‌کنند روسیه را به بهانه مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس، از معادلات سیاسی جهانی کنار بگذارند. از سوی دیگر می‌بینیم چطور تنش‌ها میان ایران و آمریکا هر روز شدیدتر می‌شود. نشست آنکارا در این شرایط نشان داد اقدامی موفقیت‌آمیز است.»

او همچنین خاطرنشان کرد احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به قول خود پایبند بماند و نیرو‌های آمریکایی را در آینده نزدیک از سوریه خارج کند. این استاد دانشگاه تاکید کرد دو سناریوی محتمل وجود دارد: نخست، اینکه آمریکا به طور مستقیم در منبج با ترکیه روبرو می‌شود که می‌تواند به یک مناقشه جهانی و بحرانی عظیم در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیانجامد یا اینکه دوم، واشنگتن به نیرو‌های موسوم به سوریه دمکراتیک پشت می‌کند و طرح‌های خود را برای تجزیه سوریه کنار می‌گذارد. به باور اونال، سناریوی دوم محتمل‌ترین سناریو است.

اویتون اورهان، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه (ORSAM)، ضمن تایید اظهارات اونال گفت: نشست آنکارا زمینه را برای حل و فصل بحران سوریه مهیا کرده است.

اورهان و اونال معتقدند نشست آستانه پیام محکمی به شبه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا ارسال کرد. به گفته این تحلیل‌گران، نیرو‌های شبه نظامی کرد چالشی برای تمامیت ارضی سوریه هستند و آشکارا در زمین واشنگتن بازی می‌کنند.

اورهان گفت: «ائتلاف روسیه، ترکیه و ایران از فرآیند آستانه ریشه می‌گیرد. در جریان مذاکرات آستانه که تا حد زیادی بر مسائل نظامی متمرکز بود، طرف‌های گفتگو به پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دست یافتند. توافق آتش بس حاصل، مناطق کاهش تنش ایجاد و شرایط جنگی نیز به شکل قابل توجهی آرام‌تر شد و در عین حال تحولات مثبت مهمی در خصوص اعتماد میان دولت مرکزی سوریه و نیرو‌های مخالف میانه رو صورت گرفت.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید