عضو زرتشتی شورای شهر یزد: دیگر «سپنتا» مهم نیست، پیگیر حقوق اقلیت‌ها خواهم بود

کدخبر: ۲۰۶۷۷۸
اقتصادنیوز: پرونده سپنتا نیکنام، عضو غیرمسلمان شورای شهر یزد هنوز به سرانجام نرسیده است و ادامه فعالیت این نماینده مردم در ابهام قرار داد.

به گزارش اقتصادنیوز، سپنتا نیکنام با روزنامه ایران در همین زمینه گفت‌وگویی داشته است. 

گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*در طول تاریخ ایران زرتشتیان هیچ گاه چیزی را خلاف منافع ایران نخواسته و نمی‌خواهند. در طول تاریخ ایران حتی زمانی که زرتشتی‌ها در اقلیت بوده‌اند، یک هدف بیشتر نداشتیم و آن هم اعتلای ایران بوده است. در دوران قبل از انقلاب زرتشتی‌ها منشأ اثرات و خدمات زیادی بوده‌اند و در دوره 40 ساله انقلاب نیز هرجا که نیاز به حضور زرتشتی‌ها در صحنه بوده، حضور داشته‌اند.
*همه این مسائل باعث شد که من عزمم برای کمک به پیشرفت شهر یزد بیشتر جزم شود. در دوره قبل شورای شهر یزد با اعتماد مردم یزد به شورا راه یافتم اما همان زمان هم چند ماه طول کشید تا انتخابات شورای شهر یزد تأیید شود تا من وارد شورا شوم.
*دلیل این چالش در آن زمان این بود که عضو قبلی شورای شهر نسبت به این حضور من در شورا اعتراض داشت و تلاش‌های زیادی هم انجام داد اما بالاخره انتخابات تأیید شد و من به عنوان عضو شورای شهر در دوره چهارم این شورا حضور داشتم. در دوره جدید هم این چالش‌ها از زمان ثبت نام در انتخابات وجود داشت اما در نهایت صلاحیت من تأیید و من باز با اعتماد مردم به شورای شهر راه یافتم. بعد از آن اما باز این چالش‌ها تا یک شکایت آن هم توسط یکی از نامزد‌ها که فاصله زیادی تا حضور در شورای شهر داشت، ادامه داشت. من مشروعیتم از رأی مردم یزد است و به همین دلیل نخواستم در این موضوع به عنوان یک طرف سازنده جنجال حضور داشته باشم و همه چیز را به قانون سپردم.
*ایشان در رسانه‌ای اعلام کرد که دلیل شکایتش ترس از خدا بوده است. سؤال من این است که عضویت در شورای شهر قرار بود چه اتفاقی را رقم بزند که باعث شد از خدا بترسد و شکایت کند؟ به نظرم اگر به خاطر ترس از خدا باشد، نباید رأی مردم را نادیده گرفت.
*از بررسی این پرونده در مجمع تشخیص اطلاع زیادی ندارم. اما بر اساس آنچه که در رسانه‌ها از  پیگیری‌هایی که اعضای  مجمع داشتند، به نظر می‌رسد که این پرونده در دو کمیته مجمع در حال بررسی است. بر اساس اطلاعاتی که من دارم، این موضوع در کمیته سیاسی با نظر مثبت به نتیجه رسیده است اما هنوز کمیته حقوقی و قضایی در مورد حضور من به جمع‌بندی نرسیده و به همین دلیل است که این پرونده هنوز به صحن مجمع تشخیص برای تصویب نهایی نرسیده است.
*ببینید من معتقدم  همه کسانی که قلب‌شان برای این مرز و بوم اهورایی می‌تپد، حق مشارکت برای پیشرفت آن را دارند. بر اساس برخی خبر‌ها و تحلیل‌ها امکان دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد موضوع عضویت من به عنوان سپنتا نیکنام را برای عضویت در دوره فعلی حل کند تا من به شورای شهر برگردم و بررسی عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر را- که مصوبه مجلس است- به بعد موکول کند. بنابراین اعتقاد دارم که دیگر موضوع حل پرونده شخص سپنتا نیکنام نیست بلکه باید از حق مشارکت اقلیت‌های مذهبی در توسعه کشور دفاع کرد. اینکه من بخواهم اولین و آخرین عضو اقلیتی باشم که در شورای شهر حضور داشته باشم، ناراحت کننده است و به همین دلیل اگر قرار باشد که فقط موضوع پرونده عضویت من در شورای شهر حل شود و بررسی پرونده حضور اقلیت‌ها در دوره‌های آتی شورای شهر به بعد موکول شود، من به شورای شهر نخواهم رفت تا موضوع حضور اقلیت‌ها حل شود و اقلیت‌ها بتوانند مانند سایر ایرانی‌ها در توسعه ایران سهیم باشند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید