آمریکا و اروپا گیره های ضدروسی را محکم تر می کنند

کدخبر: ۲۰۶۸۹۹
همگامی بیش از پیش واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه مسکو پس از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ژانویه 2017به ویژه فهرست اخیر مقامات و شخصیت های تحریم شده روسیه توسط آمریکا، نشان می دهد جبهه ضدروسی تا رسیدن به خواسته های خود فشارها را بر کرملین افزایش خواهد داد.

ایرنا؛ با وجود اقدام های گسترده ضدروسی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و اتحادیه اروپا از سال 2014 در چارچوب پرونده اوکراین، جدا شدن شبه جزیره کریمه از این کشور و انضمام آن به روسیه، غربی ها برای اقدام های تحریمی به محدوده و هسته اصلی قدرت سیاسی و اقتصادی در مسکو نزدیک نمی شدند و تحریم تاثیرگذاری شامل چهره های برتر سیاسی و امنیتی عالی روس نمی شد.

اما آمریکا روز جمعه از این مرحله گذر کرد. نگاهی به برخی نام ها و مسئولیت های فهرست 24 نفره تحت تحریم واشنگتن نشان می دهد، گیره های ضدروسی در حال سفت تر شدن است، در حالیکه هنوز 10روز از اقدام غربی ها در اخراج دهها دیپلمات روسیه به بهانه مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه تبعه این کشور در انگلیس با یک گاز سمی که لندن، مسکو را عامل آن می داند، نگذشته بود.

ولادیمیر کولوکولتسف وزیرکشور، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت، آلکسی میلر رئیس شرکت گازپروم، یوگنی اشکولوف دستیار رئیس جمهوری و آلکساندر ژاروف رئیس سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه از جمله مقام های عالی ملی هستند که به تازگی در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته اند و انتظار می رود خودکار شامل محدودیت های اتحادیه اروپا نیز بشوند.

همچنین دایره اقدام های ضدروسی غرب به نزدیک رئیس جمهوری روسیه نیز رسیده و آمریکا کریل شامالوف رئیس شرکت سیبور را هدف تحریم قرار داده است.

بنابه اعلام خبرگزاری رویترز، شامالوف یکی از سهامداران شرکت پتروشیمی سیبور در سال 2013 با کاترینا دختر ولادیمیر پوتین ازدواج کرد، اما بنابر گزارش های تایید نشده از هم جدا شده اند.

افزون بر این اقدام ها، 12 شرکت تحت مالکیت مقام های بازرگانی، یک شرکت دولتی در زمینه معامله سلاح و یک بانک بزرگ روسیه هم هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته اند که می تواند نشان دهد مجموعه تدابیر صورت گرفته دلیلی بر احتمال برداشتن گام های بزرگ تر ضدروسی باشد تا فشارها را کارآمد تر کند و به درون کاخ کرملین هم بکشاند.

**خواسته های غرب و مقاومت روسیه:

اکنون کرملین فهرستی طولانی از خواسته های تاکیدی غرب را پیش رو دارد که بخشی از آنها پذیرش مسئولیت اقدام هایی است که آمریکا و اتحادیه اروپا ادعا می کنند، مسکو عامل یا دخیل درانجام آنها بوده و همچنین بخشی دیگر الزام تغییر رویکردهای روسیه و بازگشت به شرایط پیش از آغاز تحریم های سال 2014 را در بر می گیرد.

دخالت هکری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا برای تخریب هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها که رقیب شکست خورده دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی بود، اقدامات ضدتروریستی در سوریه و همکاری نظامی 30 ماهه با دمشق، انجام اقدام های جاسوسی و ضدجاسوسی در غرب، دخالت در وقایع اوکراین و حمایت از شبه نظامیان روس تبار شرق این کشور برای برخورداری از اختیارات بیشتر یا استقلال از جمله مواردی است که واشنگتن و اتحادیه اروپا تاکید می کنند، روسیه رویکرد مخربی داشته و روابط را تقریبا به شبه بن بست رسانده است.

همچنین لزوم بازگرداندن شبه جزیره کریمه در دریای سیاه به اوکراین در حالیکه مقام های روسی از جمله شخص پوتین آن را ناممکن خوانده اند، قطع حمایت از مخالفان مسلح این کشور و کاهش تمرکز نیروهای روسی در مرزهای اروپایی روسیه از جمله استان برون مرزی کالینینگراد مجاور مرزهای کشورهای عضو ناتو نیز دیگر خواسته های غرب از مسکو است.

جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت انجام شد، اما غرب آن را رد کرده و غیرقانونی خوانده است.

این منطقه 25هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری شوروی که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به جمهوری وقت پیوست.

افزون بر پرونده ضدروسی غرب با موضوع اوکراین، تحریم های جدیدی علیه روسیه توسط آمریکا در چارچوب قانون ماگنیتسکی نیز در حال اجرا است.

سرگئی ماگنیتسکی وکیل روس بنیاد انگلیسی سرمایه گذاری «هرمیتاژ» در روسیه بود که 16 نوامبر 2009 در زندان «ماتروسکایا تیشینا» در مسکو درگذشت.

آمریکا به این بهانه از پنج سال پیش در چارچوب تصویب و اجرای قانون ماگنیتسکی، دهها مقام و شهروند روس را تحریم کرده است.

مسکو نیز در پاسخ به این تحریم ها، دی ماه سال 91 قانون ضدآمریکایی دیما یاکوولف را وضع کرد و سفر اتباع آمریکایی ناقض حقوق شهروندان روس به روسیه و هر گونه فعالیت های تجاری یا داشتن املاک و دارایی توسط آنها در این کشور ممنوع شد.

مطابق این قانون، فعالیت سازمان های اجتماعی دست اندرکار امور سیاسی در روسیه یا اجرای طرح های نافی منافع ملی این کشور با بودجه واشنگتن هم منع و تحویل کودکان بی سرپرست روس به خانواده های آمریکایی به عنوان فرزند خوانده متوقف شد.

** رویکرد پوتین مقابل غرب در 14 سال ریاست جمهوری و شش سال پیش رو:

همزمان با تقابل های رو به فزونی بین مسکو و غرب، پوتین نیز توانسته تایید حدود 76 درصدی رای دهندگان روسیه را برای چهارمین دور ریاست جمهوری این کشور (شش ساله) کسب کند که دوره مسئولیت وی را در این سمت به 20 سال می رساند.

با وجود اینکه پوتین نشان داده در سال های مسئولیت ریاست جمهوری خواهان دگرگونی جدی در روابط با غرب به ویژه آمریکا است، اما تاکنون از اصول مطروحه سیاست خارجی خود از جمله در رابطه با شبه جزیره کریمه نگذشته و تاکید کرده این موضوع برای همیشه پایان یافته است.

در همین چارچوب کاخ کرملین اوایل سال گذشته امکان معامله با آمریکا بر سر شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه را رد کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو قصد ندارد برای لغو تحریم های ضدروسی غرب بر سر منطقه کریمه معامله کند و برگزاری همه پرسی دوم در این شبه جزیره نیز مردود و غیرقابل قبول است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیدگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مالکیت اوکراین بر این شبه جزیره را قاطعانه رد کرده و گفته است: مسکو قصد ندارد منطقه کریمه را به اوکراین بازگرداند.

وی افزود: قلمرو کشور خود را هیچگاه واگذار نمی کنیم و کریمه نیز بخشی از فدراسیون روسیه است.

از سوی دیگر روسیه به راهبرد نظامی ضدتروریستی خود در سوریه همچنان ادامه می دهد که سبب شکست اقدام های شش ساله اردوگاه غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی این کشور شد و تداوم این روند نیز یکی از برنامه های اصلی کار کاخ کرملین در عرصه بین المللی است.

همچنین رد قاطعانه ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افزایش قدرت دفاعی روسیه در مقابل گسترش حضور نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نظامیان آمریکایی در مرزها بگونه ای که در کشور بالتیکی استونی به 700 کیلومتری مسکو رسیده اند و مخالفت با استقرار سامانه موشکی آمریکا درخاک لهستان، رومانی و بخش های شناور ناو و ناوچه ای آن در آب های بین المللی نزدیک روسیه از جمله دریای سیاه از دیگر محورهای بی تغییر کاخ کرملین است.

همزمان پایداری های سیاست خارجی مسکو در برابر فهرست بلندبالای خواسته های اروپا و آمریکا به ویژه در پرونده اوکراین و شبه جزیره کریمه،تداوم عملیات ضد تروریستی در سوریه، افزایش آمادگی دفاعی به ویژه در عرصه موشک های دوربرد و زیردریایی های حامل موشک های اتمی قاره پیما با توجه به اینکه نیروهای ناتو و آمریکا در شرق اروپا و کشورهای بالتیکی (استونی و لتونی) دیوار به دیوار روسیه شده اند، نشان می دهد این تقابل سخت تر و سخت تر خواهد شد و به شرایط مشابه دوران پیش از فروپاشی سال 1991 شوروی می ماند.

تداوم و افزایش تحریم های ضدروسی، رشد متقابل نظامیگری، محدود شدن روابط دیپلماتیک و بسته شدن نمایندگی های سیاسی و تجاری روسیه در غرب، توسل این کشور به اقدام های متقابل، تاثیر آن در عرصه بین المللی به ویژه مناطق بحران زده از جمله سوریه و اوکراین، احتمال بروز تنش های بیشتر تا حد رویارویی سرد نظامی و پیامدهای غیرقابل پیش بینی می تواند از نتایج سفت تر شدن گیره های ضدروسی غرب در پاسخ به مقاومت های مسکو باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید