ایرانی‌ها فیلترشدن ها را دور می زنند!

کدخبر: ۲۰۶۹۳۰
عصر ایران:این روزها بحث فیلتر شدن تلگرام حسابی داغ شده است. ایرانی‌ها هر لحظه منتظر هستند تا این پیام‌رسان محبوب فیلتر شود و آنها دیگر نتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
ایرانی‌ها فیلترشدن ها را دور می زنند!

مردم ایران با فیلتر و توقیف غریبه نیستند. تاریخ هم نشان داده است هرچیزی که در ایران نهی شد، با استقبال بیشتر مردم روبرو شد. حالا مشخص نیست چرا دوباره مسؤولان کشور بدون توجه به تاریخ بازهم مسیر رفته را امتحان می‌کنند.

بیایید با هم تاریخ را مرور کنیم:

ویدئو جزء اولین وسیله‌های الکترونیکی منشوری در ایران بود. بنا به دلایلی در دهه 60 و 70 مردم اجازه استفاده از این دستگاه را نداشتند اما بخشی از مردم در خانه خود ویدئو داشتند و به صورت پنهانی نوارهای ویدئو را دست به دست می‌کردند. آن زمان پیراهن و ملحفه نقش فیلترشکن را بازی می‌کرد. ویدئو ممنوع بود اما مردم از آن استفاده می‌کردند و اینقدر این استفاده ادامه پیدا کرد تا بالاخره ویدئو عادی شد و حتی مغازه‌هایی به عنوان ویدئوکلوپ راه‌اندازی شد تا مردم از آن فیلم کرایه کنند. مسئولان وقت به این نتیجه رسیدند که نمی‌شود با آن پدیده مبارزه کرد بلکه باید از آن استقبال و استفاده کرد.

بعد از ویدئو نوبت به ماهواره رسید. ایرانی‌ها کم‌کم به سمت ماهواره کشیده شدند. موسیقی، رقص، آواز و اخباری که توسط تلویزیون سانسور می‌شد باعث شد تا مردم به سمت نصب ماهواره بروند؛ ماهواره‌ای که هنوز که هنوز است استفاده از آن غیرقانونی است. در زمانی تلاش شد با جمع کردن دیش‌های ماهواره از پشت‌بام‌ها با این پدیده جدید برخورد کنند اما نشد. مگر می‌شد به تک‌تک پشت‌بام ایرانی‌ها رفت و دیش‌ها را به پایین پرتاب کرد؟ ماهواره حتی به کوچک‌ترین روستاهای ایران هم نفوذ کرده بود. این روزها حتی بسیاری از زنان خانه‌دار ایرانی روزهای خود را با سریال‌های ترکی شب می‌کنند.

فیس‌بوک، اورکات و توییتر هم همین مسیر را رفتند. این سه شبکه اجتماعی که هم‌زمان با گسترش اینترنت در ایران، رونق پیدا کرد توسط نهادهای ذی‌ربط فیلتر شد. فیلتر شد اما ایرانی‌ها از آن دست نکشیدند و با فیلترشکن حضور پررنگی در این شبکه‌های اجتماعی داشتند. ایرانی‌ها حدود 4 سال با فیلترشکن در این فضا حضور پیدا کردند. این حضور به‌ویژه در فیس‌بوک تنها با آمدن پیام‌رسان‌هایی مانند وایبر، واتس‌آپ و تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام کمرنگ شد.

پیام‌رسان تلگرام به‌ویژه تبدیل به عضوی از خانواده ایرانی‌ها شد. آنگونه که آمار می‌گوید بالغ بر 40 میلیون ایرانی عضو این پیام‌رسان هستند. حتی وقتی در دی 96 به دلیل اعتراض‌های خیابانی این پیام‌رسان فیلتر شد،مردم حاضر نشدند به پیام‌رسان‌های دیگر بروند و با فیلترشکن در تلگرام بودند. حالا مشخص نیست با توجه به رفتار ایرانی‌ها با پدیده فیلتر و بستن چرا هنوز برخی به دنبال این روش هستند.

فیلتر شدن باعث نمی‌شود مردم از تلگرام دست بکشند. پس بهتر است به جای برخورد سلبی با پدیده‌های اجتماعی، برخوردی ایجابی داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید