اندیشکده آمریکایی آتلانتیک نوشت

سوریه، اولین چالش بزرگ جان بولتون

کدخبر: ۲۰۷۰۷۱
سوریه اولین بحران سیاست خارجی بولتون در مقام مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است که می گوید، حکومت بشار اسد تاوان سنگینی بابت حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما خواهد پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت: سوریه اولین بحران سیاست خارجی جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی آمریکاست و همانطور که انتظار می رفت، در موضع گیری های جنگ طلبانه و خشن به دونالد ترامپ تاسی می کند.

بولتون در 6 آوریل (17 فروردین) کار خود را در دولت ترامپ آغاز کرد و بخشی از کار تیم امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در جلسه روز یکشنبه برای تعیین گزینه‌های پاسخگویی به حمله شیمیایی ادعایی در سوریه بود. برخی گزارش ها مدعی استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی در حمله شنبه به دومای تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق است. در حالی که معلوم نشده عامل این حمله چه کسی است، توئیت های ترامپ در صبح یکشنبه نشان می دهد که او معتقد به حمله از سوی حکومت اسد است. بولتون که به خاطر دیدگاه های جنگ طلبانه اش در سیاست خارجی شهرت دارد، از ترامپ عقب نماند و دیدگاه های او را تایید کرد.

در حالی که برخی گزارش ها از به پرواز درآمدن جت های جنگنده از آسمان لبنان برای بمباران منطقه دوما خبر داده اند، خبرگزاری رسمی سوریه از خنثی شدن حمله موشکی به یک پایگاه هوایی مرکز سوریه خبر داد و وزارت دفاع آمریکا هرگونه دخالت جت های جنگنده آمریکایی در این حمله را رد کرد. 
برخی گزارش ها نیز حاکیست، این جت ها احتمالا اسرائیلی بوده اند. البته، رژیم صهیونیستی سابقه حمله به سوریه را در کارنامه خود دارد. این رژیم در مارس 2018، برای اولین بار بطور رسمی اذعان کرد که جنگنده‌های اسرائیلی 11 سال پیش تاسیسات هسته ای در حال ساخت در سوریه را نابود کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید