ایران حامی صلح و مبارزه با خشونت در جهان است

کدخبر: ۲۰۷۰۸۰
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم جاده ابریشم و با پیشینه تمدنی چند هزار ساله، همواره حامی صلح، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز ملت ها و مبارزه با خشونت و افراط گرائی در جهان است.

به گزارش ایرنا ، « سید ضیا هاشمی » روز دوشنبه در نشست سران رسانه های آسیا در شهر سانیا در جنوب چین با بیان اینکه «ایران در عرصه بین المللی از جمله در سازمان ملل ارائه دهنده طرح مبارزه با افراط گرایی و خشونت در جهان است»، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، رسانه های جمعی نقش مهمی در زمینه تقویت صلح و دوستی، مقابله با جنگ، تروریسم، افراط گرایی و همچنین توسعه ارتباطات انسانی و فرهنگی میان ملت ها ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه 15 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران افراد دانشگاهی هستند و برای توسعه و رشد علمی و پیشرفت و رفاه مردم ایران و منطقه تلاش می کنند ، افزود: ایران ظرفیت بزرگی برای صلح و توسعه منطقه است و حاضر است توانمندی های خود را در حوزه های مختلف در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: ایرنا با سابقه 84 ساله خود و برخورداری از نیروی انسانی مجرب و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب، از جمله یک مرکز آموزشی و پژوهشی به نام دانشکده خبر، یک موسسه مطبوعاتی چند زبانه به نام ایران و انتشار اخبار به 9 زبان بین المللی و عضویت در تشکل های متعدد حرفه ای در سطوح منطقه ای و بین المللی در این راه تلاش می کند.

هاشمی تصریح کرد: چین در دهه اخیر به عنوان مبدع پروژه 'یک کمربند، یک جاده' تلاش های خوبی را برای احیای جاده باستانی ابریشم زمینی، ریلی و دریایی آغاز کرده است و ایران نیز که از نظر راهبردی در قلب این پروژه قرار دارد، آمادگی خود را برای همکاری در این پروژه عظیم با هدف توسعه پایدار و متوازن جامعه آسیاسی و تحکیم و تقویت ارتباطات فرهنگی اعلام کرده است.

وی گفت: طرح یک جاده یک کمربند راه نزدیکی و همبستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورهای صاحب تاریخ، تمدن و فرهنگ آسیایی و مشرق زمین است که ایران و چین هر دو نقشی مهم در آن دارند.

مدیرعامل ایرنا افزود: سرمایه گذاری های مشترک در این پروژه می تواند زیرساخت های بیش از 60 کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی را توسعه دهد و حتی متحول کند و ارتباطات تجاری و فرهنگی ملت ها را با اتکا به تاریخ چند هزار ساله جاده ابریشم باستانی، در قرن بیست و یکم نیز نزدیک تر کند.

هاشمی اظهار داشت: رسانه‌ها نیز با حضور قدرتمندانه خود در عرصه های مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی همچون پل ارتباطی میان سازمان‌ها، ملت ها و کشورها عمل می کنند تا به‌ عنوان یک منبع پر قدرت در این عرصه‌ها شناخته شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان واسطه‌گری وسایل ارتباط جمعی میان افکار عمومی و دولت ها آنها را به‌عنوان یک بازیگر جدید به صحنه روابط قدرت کشانده و زمینه شکل‌گیری اتئلاف های مختلف را فراهم آورده است.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: حضور فناوری‌های نوین که ارتباطات انسانی را در واحد زمان به دقیقه و ثانیه تقلیل داده است و نیز تبدیل شدن 'اطلاعات' به یک محصول و کالای راهبردی و ظرفیت ماهوی آن برای تولید به اشکال گوناگون نظیر متن، صوت و تصویر، ظرفیت وسایل ارتباط جمعی را برای بازیگری در صحنه های منطقه ای و بین المللی بشدت افزایش می‌دهد.

هاشمی تاکید کرد: با توجه به این ویژگی ها، ما فعالان عرصه رسانه می توانیم با برنامه ریزی مناسب و تقویت همکاری های حرفه ای خود به همگرایی بیشتر جوامع شرقی و آسیایی کمک کنیم و با توجه به سرنوشت نسبتا مشابهی که پیش رو داریم، همکاری های خود را برای کمک به تحقق آینده ای بهتر و شکوفاتر برای ملت هایمان ارتقاء دهیم.

وی گفت: همکاری های نزدیک تر ما می تواند فضای جدیدی را در مقابل موج رسانه ای یک طرفه ای که همواره توسط رسانه های اصلی غرب به سمت مشرق زمین جریان داشته ایجاد کند و این موج یک طرفه و بعضا مخرب را تعدیل نماید.

مدیرعامل ایرنا افزود: ما مدیران رسانه ای باید تلاش کنیم از چنین نشست های بین المللی و چندجانبه در جهت توسعه درک مشترک میان ملت ها، کاهش منازعات و درگیری ها، مقابله با تروریسم و افراط گرایی بویژه تروریسم دولتی در منطقه خاورمیانه، افزایش ارتباطات انسانی و همکاری در زمینه تولید محتوای مشترک بویژه توسط رسانه های کشورهای مسیر جاده ابریشم استفاده کنیم.

وی با اشاره به هجمه های رسانه های غرب ، خاطرنشان کرد: باید با تولید و انتشار اخبار و گزارش های جذاب از امکانات و ظرفیت های گردشگری کشورهای واقع در مسیر پروژه 'یک کمربند، یک جاده'، تصویری دست اول و واقعی را به جهانیان ارائه کنیم و زمینه توسعه همکاری ها را فراهم آوریم.

هاشمی پیشنهاد کرد که در آینده نزدیک اجلاس دیگری برای عملیاتی کردن همکاری های حرفه ای رسانه ها در یکی از کشورهای مسیر جاده ابریشم تشکیل شود.

نشست سران رسانه های آسیا به عنوان یکی از نشست های اصلی اجلاس مجمع آسیایی بوائو امروز دوشنبه با حضور 80 تن از سران رسانه های آسیا و جهان از جمله مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهر سانیای استان هاینان در جنوب چین آغاز شد.

نشست سران رسانه های آسیا در چهار محور یک جاده یک کمربند و فرصت های جدید اطلاع‌رسانی بین المللی، 40 سال اصلاحات و درهای باز، توسعه چین و فرصت های جهانی، یاری به جامعه به کمک رسانه ها برگزار شد.

مجمع آسیایی بوائو یکی از مهمترین مجامع و همایش های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید.

در جریان مراسم گشایش این اجلاس که فردا سه شنبه و با حضور صدها نفر از مقام های سراسر دنیا و آسیا برگزار می شود 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین نیز سخنرانی خواهد کرد.

سران برخی کشورهای جهان از جمله رییس جمهور اتریش، رییس جمهور فیلیپین، نخست وزیر مغولستان، نخست وزیر هلند، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر سنگاپور، دبیرکل سازمان ملل و رییس صندوق بین المللی پول در نشست بوائو شرکت می کنند.

سران چین از جمله 'شی چین پینگ' رییس جمهوری نیز با مهمانان شرکت کننده دیدار می کند و انتظار می رود با آنان درباره مدیریت و اقتصاد جهان و تجارت جهانی تبادل نظر کرده و به توافق نظرهای جدیدی دست یابد.

بیش از دو هزار نفر از محافل مختلف جهان در این نشست شرکت کرده و درباره تحقق شکوفایی و توسعه مشترک و فراهم کردن زمینه های توسعه خرد برای توسعه آسیا و جهان، بحث و گفت و گو می کنند.

مجمع آسیایی 'بوائو' به عنوان مهمترین مجمع اقتصادی آسیا، در سال 2001 در شهری به همین نام در جنوب چین تاسیس شد.

هدف اولیه تشکیل این مجمع که جمهوری اسلامی ایران نیز از موسسان آن به شمار می رود، توسعه مبادلات اقتصادی، همکاری های علمی، فنی و اقتصادی بین کشورهای حوزه آسیا - پاسیفیک و نهایتا تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است.

طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوائو، محلی برای گفتگوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت‌های معروف محافل آسیایی قلمداد شده است.

این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، کشورهای آسیایی را در بر می‌گیرد اما در عین حال کشورهای خارج از آسیا نیز می توانند به عضویت آن در آیند، از نظر حقوقی نیز این مجمع، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و در چین به ثبت رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید