داود سوری، اقتصاددان مطرح کرد

کارگران بازندگانِ به ظاهر برنده افزایش حداقل دستمزدها

کدخبر: ۲۰۷۰۹۵
اقتصادنیوز: داود سوری، اقتصاددان تاثیر تغییر مزد بر بازار کار را تشریح کرد. او در این زمینه تاکید کرد:«هزینه‌ای که بابت دستمزد به کارگران پرداخت می‌شود، دقیقاً مطابق با آن هزینه‌ای که کارفرما به عنوان دستمزد پرداخت می‌کند نیست و شکافی در این میان وجود دارد که این شکاف با افزایش دستمزد بیشتر می‌شود و هزینه زیادتری را به کارفرما تحمیل می‌کند. باید توجه کرد مقداری از این مساله به هزینه بیمه تامین اجتماعی و سایر هزینه‌هایی که به کارفرمایان تحمیل می‌شود ارتباط دارد.»
کارگران بازندگانِ به ظاهر برنده افزایش حداقل دستمزدها

این استاد دانشگاه تصریح کرد:« ما در یک تناقض گیر کرده‌ایم. حتی با این افزایش 20درصدی حداقل مزد، این حداقل مزد کارگران به زحمت به خط فقر رسیده است. یک خانوار را در نظر بگیرید. اگر برای این خانوار چهارنفره روزی دو دلار (ملاک جهانی برای فقر) را ملاک قرار دهید، نیاز آنها هشت دلار در روز خواهد شد که با قیمت‌های امروز برای هر خانوار ایرانی خط فقر 40 هزار تومان در یک روز و یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه خواهد شد. این میزان حداقل لازم برای رسیدن به یک زندگی معمولی است و باید توجه داشته باشید که این خط فقر دو دلاری را هم برای شرایط سخت زندگی در کشورهای فقیر در نظر گرفته‌اند نه الزاماً برای کشوری مثل ما.»

سوری با اشاره به بازار کار ایران گفت:« اگر نیروی کار این واحدها در تولید محصولاتی به کار گرفته شود که بازاری برای آنها نباشد، دچار وضعیتی می‌شویم که اصطلاحاً می‌گویند تولید نهایی کارگران پایین است و این باعث می‌شود که دستمزد پایینی هم به کارگران پرداخت شود. سیاست‌های دولت در سال‌های گذشته هم عملاً به این مساله دامن زده است. یعنی کنترل نرخ بهره و کنترل نرخ ارز باعث شده‌اند بسیاری از بنگاه‌های ما به سمت تکنولوژی‌های سرمایه‌بر حرکت کنند و نیازی به نیروی انسانی نداشته باشند و نقش نیروی انسانی در آنها کم باشد و بنابراین دستمزد پایینی هم به نیروی انسانی می‌پردازند.»

او در پایان تصریح کرد:«کسی که آنقدر شانس داشته در شغلی مشغول به کار بوده، قطعاً این تصمیم جدید دستمزد به نفع او خواهد بود و این میزان می‌تواند حداقل نیازهای این فرد را تامین کند اما واقعیت این است که خیلی از کارگران ما این شانس را ندارند که شغل ثابت و مستمری را داشته باشند و به همین دلیل این تصمیم به زیان آنها خواهد بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید