تحول زیستی بشر با اینترنت اشیاء!

کدخبر: ۲۰۷۱۰۱
در مفهومی کلی، اینترنت اشیاء سیستمی است که وسایل و تجهیزات فیزیکی را به فضای مجازی مرتبط می‌کند؛ به این معنا که شما قادر خواهید بود با گوشی تلفن همراهتان کولر منزلتان را از راه دور خواموش یا روشن کنید.
تحول زیستی بشر با اینترنت اشیاء!

مثال گفته شده تنها یک بخش کوچک و تجاری شده از توانایی‌های اینترنت اشیاء است؛ این سیستم که درصدد اتصال فضای واقعی و مجازی با یکدیگر است، می‌تواند در پروژه‌های عظیم انتقال آب یا انرژی، ساختمان سازی، حمل و نقل، ترافیک شهری، حراست و حتی حوزه های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. سود استفاده از این فناوری در نهایت افزایش بهره‌وری از طریق ایجاد مدیریت یکپارچه و اتوماتیک و جایگزینی تکنولوژی به جای نیروی انسانی است.

سه ضلعی داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

در کشور ما نیز چند سالی است که بحث اینترنت اشیاء وارد گفتمان مسئولان شده است به طوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید سیاست‌ها، راهبرد و استراتژی  مشخصی داشته باشیم، گفته است: ابتدا باید تحولی که در دنیا رخ داده است را درک کنیم اینکه فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده و بیگ دیتا چه تاثیری بر کشور خواهد داشت. البته در ابتدای راه بیشتر افراد از این فضا درکی ندارند اما باید سواد را در بدنه حاکمیت افزایش دهیم و درباره اینکه چه تغییراتی در حال وقوع است، آگاهی‌رسانی کنیم. البته در کنار ضعفی که در بدنه دولت در دانش وجود دارد، پذیرش مطالب است.

محمدجواد آذری جهرمی در جای دیگر با بیان اینکه عزم مخابرات است که در توسعه VDSL  و FTTH تلاش کند، گفته بود: برآوردها حاکیست که ظرفیت رشد ۱۰ برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم. امروزه زندگی مردم بدون بهره‌گیری از فضای مجازی دشوار می‌شود. شتاب این وابستگی در سال‌های آینده به دلیل سه‌ضلع داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می‌شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد.

گردش مالی ۸۵۳ میلیارد دلاری اینترنت اشیاء در آسیا

در همین باره حسین فلاح جوشقانی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در نشستی تخصصی با موضوع IOT با اشاره به تاثیرگذاری اینترنت اشیا بر روی اقتصاد اظهار کرده بود: گردش مالی که در حوزه IOT در آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده حدود ۸۵۳ میلیارد دلار است؛ ضمن اینکه تعداد دستگاه‌های متصل به IOT تا سال های آینده بسیار متنوع و زیاد خواهد بود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه ظهور و پذیرش اینترنت اشیاء در سال‌های آینده رشد بیشتری خواهند داشت گفت: در سال‌های آینده پذیرش این سیستم ها در  اقتصاد بسیار بیشتر خواهد شد؛ همانطور که امروزه در اقتصاد کشوری مانند آمریکا تاثیر زیادی گذاشته است.

اینترنت اشیاء مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به‌شمار می‌آید اما عبارت اینترنت اشیاء، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط "کوین اشتون" مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیاء تمام چیزها به هم متصل می‌شوند.

اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. اینترنت اشیا اجازه می‌دهد تا اشیاء در سراسر زیرساخت‌های شبکه موجود، از راه دور کنترل شوند و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر را ایجاد کرده‌ است. این فناوری جدید همچنین از طریق یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این قابلیت را ایجاد می‌کند که در ساعات یا روزهای تعطیل انرژی در ادارات به هدر نرود که این خود بسیار می‌تواند در کنترل آلودگی نیز موثر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید