جلسه دولت به ریاست معاون اول برگزاری شد/ بررسی بسته مقابله با نوسانات ارزی

شنیده‌ها از جزئیات سیاست‌های جدید برای کنترل بازار ارز

کدخبر: ۲۰۷۱۲۳
اقتصاد نیوز: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه وبودجه امروز در پایان جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در گفت وگو با خبرنگاران از تدوین سیاست‌های جدید برای کنترل بازار ارز خبر داد.
شنیده‌ها از جزئیات سیاست‌های جدید برای کنترل بازار ارز

او تاکید کرد:«این سیاست‌‌ها امروز در حضور رییس جمهوری نهایی و در روزهای آینده اجرا می‌‌شود.» سرانجام بعدازظهر امروز جلسه هیات دولت در این زمینه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس جمهوری برگزار شد.

طبق شنیده‌های خبرنگار اقتصادنیوز، یکی از محورهای اصلی سیاست‌های جدید ، مدیریت تقاضا است. طبق اخبار رسیده این برنامه بر سه پایه اصلی تدوین شده است. نخست مبارزه جدی با قاچاق کالا از طریق بستن مرزها و کنترل شدید اسکله‌های کشور. دومم اجباری کردن ثبت سفارشات برای همه کالاها وحذف استثنائات و سوم فراگیر کردن کد رهگیری برای کالاهای وارداتی.

کدشناسه و کدرهگیری در واقع کدهای شناسه‌ یک کالا از مبدأ واردات تا سطح عرضه است که امکان رهگیری این کالا را فراهم می‌کند. بر این اساس یک کدشناسه به هرنوع یا مدل کالا داده می‌شود و کدرهگیری برای هر عدد و تعداد آن کالا اختصاص می‌یابد. طبق ماده13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که 12دی‌ماه92 با تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد، مقرر شده است، به‌منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شود و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است. خردادماه سال پیش سامانه کدرهگیری افتتاح شد و نخستین بخش کالاها-دارویی- شامل کد رهگیری شد. با این حال در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد که روند اجرای کدرهگیری بسیار کندتر از پیش‌بینی‌ها پیگیری می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید