5 احتمال درباره حمله آمریکا به سوریه و احتمال مقابله «اس-400» در برابر آن

کدخبر: ۲۰۷۶۹۷
​در حالیکه دولت سوریه و روسیه اتهامات مبنی بر حمله شیمیایی در شهر دوما علیه غیرنظامیان را رد کرده و آن را ساختگی دانسته‌اند اما دولت آمریکا مدعی است که این حمله صورت گرفته و به آن پاسخ خواهد داد.

سه نفر از کارشناسان نظامی و امنیتی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره به پنج سوال درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه پاسخ دادند که در زیر آمده است:

-نوع موشک‌ها

«لورانس کورب» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا پیش‌بینی می‌کند که ارتش آمریکا همانند حمله سال گذشته به فرودگاه الشعیرات در ریف حمص که به بهانه حمله شیمیایی به شهر خان شیخون در حومه ادلب صورت گرفت، بار دیگر از موشک‌های تاماهوک استفاده کند در حالیکه «فؤاد شهابزوف» کارشناس امنیتی و نظامی آذربایجان به نقل از برخی منابع غیر رسمی می‌گوید که آمریکا ناو‌های هواپیمابر مجهز به موشک‌های کروز خود را در دریای مدیترانه و دریای سرخ مستقر کرده است.

شهابزوف می‌افزاید که احتمال حمله با استفاده از جنگنده‌های بمب‌افکن وجود دارد به خصوص که آمریکا پایگاه‌های هوایی بزرگی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد.

-اهداف احتمالی

شهابزوف درباره اهداف احتمالی نیز می‌گوید که اغلب فرماندهی ارتش سوریه، مقرهای آن و انبارهای سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده می‌شوند.

وی تصریح می‌کند مطابق با موقعیت فعلی موشک‌های کروز آمریکا در کشتی‌های مستقر در دریا، پایگاه‌های نیروهای دولتی سوریه در امتداد سواحل دریای مدیترانه در لاذقیه احتمالا هدف حملات دریایی قرار خواهند گرفت.

«أفضل أشرف» یکی دیگر از کارشناسان امنیتی معتقد است که ارتش آمریکا احتمالا از شیوه دیگری استفاده می کند و در این باره به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره «موشک‌های هوشمند» استناد می‌کند.

-اهداف حمله

کورب می‌گوید که هدف اصلی حمله آمریکا ممانعت از استفاده از هر گونه سلاح‌های شیمیایی است در حالی که أشرف معتقد است که این حملات اهداف گسترده‌ای خواهند داشت.

این کارشناس نظامی اظهار داشت که «روشن نیست که آمریکا از موقعیت انبارهای سلاح شیمیایی سوریه اطلاع دارد، اگر غرب موقعیت این انبارها را می‌داند پس چرا تا کنون آن را منهدم نکرده است؟»

-واکنش روسیه

کارشناسان مذکور درباره واکنش روسیه نیز نظرهای متفاوتی دارند و در حالیکه کورب معتقد است اگر آمریکا به اهداف روسیه حمله نکند در آن صورت مسکو تنها به محکوم کردن این حمله اکتفا خواهد کرد اما شهابزوف می‌گوید که هشدارهای وزارت دفاع روسیه بایستی جدی گرفته شود زیرا واکنش روسیه ممکن است شامل حملات موشکی علیه نیروهای معارض و پایگاه‌های نیروهای ویژه آمریکا باشد.

-سامانه‌های موشکی روسیه

شهابزوف درباره سامانه‌های موشکی روسیه در سوریه نیز می‌گوید که این کشور در سال 2016 سامانه دفاع موشکی اس 300 را مستقر کرد و پیش‌بینی می‌شود که این کشور از سامانه اس 400 نیز که از بیش از یکسال پیش در سوریه مستقر کرده است، استفاده نماید به ویژه که این نوع سامانه یک تهدید و خطری برای تمامی هواپیماهای بمب‌افکن مدرن است.

کورب اما نظر دیگری دارد و می‌گوید که بعید است روسیه بتواند با حملات آمریکا مقابله کند در حالیکه أشرف معتقد است که بسیاری از اهداف آمریکا در سوریه هدف قرار خواهد گرفت.

ادعای آمریکا درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در شهر دوما در حالی است که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمایی خود را نابود کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید