بازار جهانی کامیپوترهای خانگی همچنان در حال سقوط +آمار

کدخبر: ۲۰۷۷۵۳
زومیت:عرضه‌ کامپیوتر شخصی در ۱۴ فصل متوالی با کاهش روبرو است و روند نزولی تقاضا برای آن‌ همچنان ادامه دارد.
بازار جهانی کامیپوترهای خانگی همچنان در حال سقوط +آمار

بر اساس پژوهش مؤسسه‌ی گارتنر، بازار کامپیوتر شخصی برای ۱۴ فصل متوالی  با کاهش عرضه روبه‌رو است. هرچند مؤسسه‌ی IDC گزارش می‌دهد که عرضه‌ی جهانی کامپیوتر شخصی در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه پارسال در یک سطح بوده است؛ اما گارتنر خبر از کاهش عرضه‌ی آن‌ در سه‌ماهه‌ی اخیر می‌دهد. تا اینجا به‌ نظر می‌رسد که وضعیت بازار کامپیوتر در سال جاری تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نخواهد داشت.

گارتنر و IDC در تحلیل‌های خود به عوامل مختلف تأثیرگذار در کاهش عرضه‌ی کامپیوتر‌ها در سه‌ماهه‌ی نخست امسال اشاره کرده‌اند؛ از جمله کمبود قطعات و افزایش هزینه‌ی مواد اولیه که منجر به رشد قیمت‌ها شده است. با این حال، تنها عاملی که پیوسته در تمام فصول مؤثر بوده، این است که تقاضا برای کامپیوترها دیگر مثل سابق نیست.

گارتنر برآورد می‌کند که عرضه‌ی جهانی کامپیوتر در سه‌ماهه‌ی نخست امسال با کاهشی ۱.۴ درصدی به ۶۱.۷ میلیون دستگاه رسیده است. ۶ سازنده‌ی برتر کامپیوتر به‌ ترتیب اچ‌پی، لنوو، دل، اپل، ایسوس و ایسر هستند. اپل تنها در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷ موفق به پشت سر گذاشتن ایسوس شد و به‌تازگی در رتبه‌ی چهارم قرار گرفته است.

همان‌طور که در جدول پایین مشاهده می‌کنید، گاتنر دریافته است که از بین ۶ سازنده‌ی برتر کامپیوتر، تنها ایسوس و ایسر کاهش عرضه‌ تجربه کرده‌اند؛ اما سقوط هر دوی آن‌ها بزرگ‌تر از رشد رقبایشان بوده است. در اتفاقی نادر، باقی شرکت‌ها رشدی ۶.۶ درصدی تجربه کرده‌اند.

شرکت

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

عرضه

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

سهم بازار (درصد)

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷

عرضه

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷

سهم بازار (درصد)

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

در مقایسه با ۲۰۱۷ (رشد به درصد)

اچ‌پی ۱۲.۸۵۶ ۲۰.۸ ۱۲.۵۰۵ ۲۰.۰ ۲.۸
لنوو ۱۲.۳۴۶ ۲۰.۰ ۱۲.۳۰۵ ۱۹.۷ ۰.۳
دل ۹.۸۸۳ ۱۶.۰ ۹.۲۷۷ ۱۴.۸ ۶.۵
اپل ۴.۲۶۴ ۶.۹ ۴.۱۹۹ ۶.۷ ۱.۵
ایسوس ۳.۹۰۰ ۶.۳ ۴.۴۵۸ ۷.۱ ۱۲.۵-
ایسر ۳.۸۲۸ ۶.۲ ۴.۱۸۹ ۶.۷ ۸.۶-
دیگران ۱۴.۶۰۹ ۲۳.۷ ۱۵.۶۳۷ ۲۵.۰ ۶.۶
مجموع ۶۱.۶۸۶ ۱۰۰ ۶۲.۵۶۹ ۱۰۰ ۱.۴-

این نتایج نشان می‌دهد که اچ‌پی و لنوو رقابت تنگانگی با یکدیگر دارند. اچ‌پی جایگاه اول را چند فصل پیش از لنوو بازپس‌ گرفت. این شرکت به نحو قابل توجهی در یک روند روبه‌رشد قرار داشته؛ درحالی‌که آهسته‌ترین سرعت رشد متعلق به لنوو بوده است. در مقابل، دل سریع‌ترین رشد را داشته و بیش از همه مشتاق است تا اچ‌پی و لنوو را به‌ زیر بکشد.

میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر ارشد گارتنر، در بیانیه‌ای می‌گوید:«در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۸، تا حدی جابه‌جایی موجودی از سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷ رخ داده است. در همین زمان، سازندگان به‌ دلیل عرضه‌ی قریب‌الوقوع مدل‌های جدید در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ با پردازنده‌های جدید نسل هشتم اینتل، در تأمین بیش از حد موجودی محتاط بوده‌اند.»

IDC

مؤسسه‌ی آی‌دی‌سی برآورد می‌کند که عرضه‌ی جهانی کامپیوتر در سه‌ماهه‌ی نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به‌یک اندازه و در حدود ۶۰.۴ میلیون دستگاه بوده است. ۵ سازنده‌ی برتر در پژوهش آی‌دی‌سی، اچ‌پی، لنوو، دل، ایسر و اپل هستند. به گزارش این مؤسسه، جایگاه اپل از رتبه‌ی چهارم در سه‌ماهه‌ی گذشته و همچنین سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته، یک پله تنزل یافته است.

آی‌دی‌سی و گارتنر هر دو بر سر برتری اچ‌پی، رشد سریع‌تر دل و سقوط ایسر اتفاق نظر دارند. اما آی‌دی‌سی به این نتیجه رسیده که وضعیت لنوو تغییری نکرده و جایگاه اپل نیز تنزل یافته است. بر اساس یافته‌های آی‌دی‌سی، سهم شرکت‌های کوچک‌تر باقی‌مانده کاهش یافته است که در مقایسه با یافته‌های گارتنر باورپذیرتر به‌نظر می‌رسد. ارقام دقیق به شرح زیر است:

شرکت

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

عرضه

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

سهم بازار (درصد)

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷

عرضه

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۷

سهم بازار (درصد)

سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸

در مقایسه با ۲۰۱۷ (رشد به درصد)

اچ‌پی ۱۳.۶۷۶ ۲۲.۶ ۱۳.۱۰۸ ۲۱.۷ ۴.۳
لنوو ۱۲.۳۰۵ ۲۰.۴ ۱۲.۳۰۰ ۲۰.۴ ۰.۰
دل ۱۰.۱۹۰ ۱۶.۹ ۹.۵۷۳ ۱۵.۹ ۶.۴
ایسر ۴.۰۸۵ ۶.۸ ۴.۴۲۸ ۷.۳ ۷.۷-
اپل ۴.۰۰۰ ۶.۶ ۴.۲۰۱ ۷.۰ ۴.۸-
دیگران ۱۶.۱۲۸ ۲۶.۷ ۱۶.۷۸۷ ۲۷.۸ ۳.۹-
مجموع ۶۰.۳۸۳ ۱۰۰ ۶۰.۳۹۷ ۱۰۰ ۰.۰

جِی چو، مدیر پژوهش‌های آی‌دی‌سی، در بیانیه‌ای می‌گوید:«کمبود قطعات که تا حدی در کمبود عرضه در سال ۲۰۱۷ تأثیرگذار بود، موجب شد سازندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت قطعات، موجودی خود را افزایش دهند. این موجودی اضافه و عدم اطمینان از فروش آن‌ها در سه‌ماهه‌های آتی، موجب نگرانی برخی شد. با این حال، بازار به حرکت در یک مسیر انعطاف‌پذیر ادامه می‌دهد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید