وقوع 50 زلزله در خوزستان

کدخبر: ۲۰۷۸۴۹
محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه در 5 ماه گذشته بیش از 50 زلزله بیش از 3 در محدوده استان خوزستان رخ داده است، گفت: گسل‌های "اهواز" "لهبری" از مهمترین گسل‌های این استان به شمار می‌روند.
وقوع 50 زلزله در خوزستان

دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص لرزه‌خیزی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: از هفته سوم آبان 96 تا 22 فروردین ماه سال جاری 50 زمین‌لرزه با بزرگای بیش از 3 در محدوده شمال استان خوزستان و به ویژه در محدوده جنوب و جنوب غرب شوشتر رخ داده است.

وی ادامه داد: در روز چهارشنبه 22 فروردین ماه جاری نیز زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 3.5 در داخل شهر اهواز رخ داد که به نظر می‌رسد در اثر جنبایی گسل "اهواز" رخ داده باشد.

زارع خاطر نشان کرد: از سوی دیگر زمین‌لرزه‌هایی در محدوده شمال استان خوزستان در نزدیکی شوشتر و در پهنه گسل "آغاجری" و گسل "لهبری" رخ داده است.

این محقق حوزه مهندسی زلزله با اشاره به دلایل لرزه خیزی خوزستان توضیح داد: پهنه گسله  اهواز موجب بالا آمدن سازند آغاجاری و قرارگیری آن بر روی نهشته‌های جوان دشت خوزستان شده است. آنچه که مشخص است، این زون گسله با ایجاد شکستگی و درزه در لایه‌های گلسنگی آغاجاری و بختیاری – و احتمالا نهشته‌های بعد از بختیاری همراه بوده است.

زارع یادآور شد: گسل "اهواز" با ایجاد یک مرز زمین ریختی در پهنه شهری اهواز، محدوده مرز بین بلندی‌های شمال و شمال خاور اهواز با دشت خوزستان در جنوب و جنوب باختر اهواز را ایجاد کرده است.

به گفته وی گسل اهواز در محل "پل فلزی" محدوده یک تغییر رخساره مهم بین بیرون زدگی‌های آغاجاری و نهشته‌های آبرفتی جوان را مشخص می‌کند.

این محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، گسل اهواز را یک گسل فعال توصیف کرد و ادامه داد: گسل "اهواز" به استناد ایجاد تغییر در ریخت رودخانه و همچنین جابه جا کردن سازند آغاجاری و قراردادن آن در کنار رسوبات جوان و عهد حاضر، یک گسل جوان و فعال است.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌های تاریخی نشان‌ می‌دهد پهنه رومرکزی مهلرزه‌ای زلزله سال 840 میلادی اهواز نیز در گستره همین گسل رخ داده است.

زارع همچنین اظهار کرد: گسل اهواز بر اساس مشخص کردن مرز منطقه "کوهپایه زاگرس" و "دشت خوزستان"، طویل بودن سامانه گسلی و همچنین بر مینای جابه جا کردن نهشته‌های پست- بختیاری (کواترنر) و همچنین لرزه خیزی منطقه  و رخداد زلزله سال 840 اهواز و اهمیت ساختاری آن از دید نو زمین‌ساختی، به عنوان یک گسل کواترنز مهم شناخته می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید