تقابل در نشست شورای امنیت بر سر حمله به سوریه

کدخبر: ۲۰۷۹۵۱
اظهارات نمایندگان اعضای شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که در مورد حمله سوریه، دو دستگی عمیقی بین اعضا وجود دارد.

 نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حملات کشورهای غربی به سوریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست روسیه خواستار رای گیری شورای امنیت برای محکومیت حمله به سوریه شد.

اظهارات نماینده روسیه

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت کارشناسان روسی هیچ گونه اثری از سلاح های شیمیایی در شهر دومای سوریه نیافتند و هیچ کس هم به علت قرار گرفتن در معرض سلاح شیمیایی به بیمارستان مراجعه نکرده است.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی حملات کشورهای غربی به سوریه گفت: حمله به سوریه را شدیدا محکوم می کنیم. دلایل غربی ها برای حمله به سوریه شرم آور بود. حمله آمریکا و هم پیمانانش به سوریه تجاوز به یک کشور دارای حاکمیت بود. آمریکا و هم پیمانانش، شهر دوما را بهانه قرار دادند که به سوریه حمله نظامی می کنند.

وی افزود آمریکا و هم پیمانانش برای مردم عادی در سوریه اشک تمساح می ریزند و این در حالی است که اقدام های آنان سبب بدتر شدن اوضاع در این کشور می شود. آمریکا و هم پیمانانش با اقدام خود آشکارا قوانین بین المللی را نقض کردند. حمله نظامی به سوریه ضربه بزرگی به روند سیاسی در سوریه وارد کرد.

اظهارات دبیر کل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: سوریه امروز بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می آید و همه اعضای شورای امنیت وظیفه دارند خویشتن داری به خرج دهند تا از درد و رنج مردم سوریه کاسته شود.

آنتونیو گوترش افزود: اعضای شورای امنیت را به حفظ وحدت و خویشتن داری دعوت می کنم. هشدار می دهم که نباید اجازه داد اوضاع دوباره از کنترل خارج شود. بار دیگر تأکید می کنم هر گونه استفاده ار تسلیحات شیمیایی امری شنیع است. سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را به تکمیل تحقیقاتش تشویق می کنیم.

اظهارات نماینده آمریکا

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: وقت سخن گفتن دیروز پایان یافت و ما و انگلیسی ها و فرانسوی ها دست به اقدام عملی برای مقابله با بکارگیری سلاح شیمیایی زدیم.

نیکی هیلی مدعی شد: اطلاعات بسیاری در دست است که نشان می دهد دولت سوریه در دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. اهدافی که ما هدف قرار داده ایم در قلب برنامه شیمیایی سوریه قرار داشت. این واکنش ما بخشی از طرحی است که از سال گذشته ترسیم کرده ایم.

نماینده آمریکا که کشورش به همراه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی و مرتجع منطقه از حامیان تروریستهای تکفیری بوده و مسبب نابودی زیرساخت های سوریه هستند؛ مدعی شد ما زیرساخت اصلی را که برای توسعه تسلیحات شیمیایی استفاده می شد نابود کردیم. راهبرد ما در سوریه تغییر نکرده است اما دولت سوریه، ما را وادار به این کار کرد!

هیلی گفت: وقتی رئیس جمهور ما خط قرمز تعیین می کند چنانچه این خط قرمز نقض شود مسلماً او دست به تحرک می زند.

وی همچنین افزود: در صورتی که سوریه بار دیگر حمله شیمیایی جدیدی انجام دهد واشنگتن آماده حمله مجدد به سوریه است.

اظهارات نماینده انگلیس

نماینده انگلیس مدعی شد: حملات امروز به سوریه دقیق و موثر بودند. ما اطلاعات دقیقی از اهداف منهدم شده داریم.

وی گفت: اقدامات ما محدود و هدفمند بود و اقدامات ما با یکدیگر به صورت قابل توجهی توانایی رژیم سوریه را برای تحقیق و تولید و بکارگیری حملات شیمیایی کاهش داد.

وی در ادامه مدعی شد: هیچ کس دیگری جز رژیم سوریه توانایی حمله شیمیایی به دوما را نداشته است. داعش اصلا در دوما حضور ندارد!

اظهارات نماینده فرانسه

نماینده  گفت: فرانسه هیچ تردیدی ندارد که رژیم سوریه از حملات شیمیایی در دوما استفاده کرده است!

وی در ادامه مدعی شد: به واسطه وتوی مکرر روسیه، شورای امنیت نتوانست به وظایفش در خصوص سوریه عمل کند.

اظهارات نماینده چین

نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه گفت: چین همواره خواهان حل و فصل سیاسی مناقشات بین المللی و مخالف اقدام نظامی است.

وی افزود: پکن خواهان تحقیقات دقیق درباره احتمال استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه است.

وی گفت: هرگونه اقدام یکجانبه نظامی نقض منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل است. اقدام نظامی حل مسئله سوریه را با بن بست مواجه می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید