انتقاد وزیر کشور از برخورد فیزیکی با بی حجابی

کدخبر: ۲۰۸۱۵۷
اقتصاد نیوز : وزیر کشور از آمادگی دولت برای ارائه تسهیلات ویژه و در حمایت از تولید پوشاک ایرانی اسلامی خبر داد و گفت: همگرایی و همکاری دستگاهها در حوزه اجتماعی نسبت به گذشته بهتر شده و اقدامات دستگاه‌ها در این زمینه مشهود تر و قابل قبول تر است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از وزارت کشور، نود و نهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با موضوع بررسی آخرین وضعیت حجاب در کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی قائم مقام رئیس شورای اجتماعی کشور در محل  وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی‌فضلی در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب مسئله‌ای فرهنگی و اجتماعی است، اظهار داشت: این موضوع فرهنگی که بخشی از آن به مسائل اعتقادی برمی‌گردد نیاز است که اقدامات مبنایی تر و دقیق‌تر و مداوم با در نظر گرفتن جنبه های تشویقی همراه با اقناع سازی و همکاری و وفاق پیش برود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر انجام وظیفه و تکلیف همراه با اعتقاد و باور و گرایش دل و قلب توسط خود فرد صورت می‌گیرد لذا در گام نخست باید اعتقاد و ایمان داشته باشیم این موضوع را بر اساس تکالیف قانونی و شرعی که داریم پیگیری و ترویج کنیم همچنین با ایجاد مشوق هایی باید انگیزه بیشتری هم در افراد به وجود بیاوریم.

قائم مقام رئیس شورای اجتماعی کشور با بیان اینکه این سازمان اجرای مصوبات را پیگیری جدی کند، تصریح کرد: برنامه جامع و تقسیم کار ملی که در گذشته وجود داشته کماکان وجود دارد لذا با توجه به گذشت زمان و ایجاد شرایط متفاوت در جامعه از دستگاه‌ها نظر خواهی صورت بگیرد تا بر اساس شرایط جدید یک بازنگری در این برنامه جامع و تقسیم کار ملی صورت پذیرد، از سوی دیگر در اجرای این برنامه ضمانت اجرایی دیده نشده که باید در بازنگری جدید به این مسئله توجه شود. ظرف یک ماه آینده نسبت به جمع بندی نهایی در این خصوص اقدام شود تا آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات وسیعی دشمنان در زمینه فرهنگی و ترویج اقدامات تضاد با فرهنگ اسلامی تأکید کرد: حرکت بر خلاف این جریان عظیم بین المللی کار بسیار سختی است بنابراین باید نهایت تلاش خودمون کنیم و نباید ناامید شویم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت جدی تر دستگاه ها از تولید پوشاک ایرانی اسلامی، بیان کرد: در الگوسازی باید سلیقه مردم، قوانین شرعی و عادی در نظر گرفته شود همچنین در تولید پوشاک اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته که باید با تمهیدات ویژه تاثیرپذیری آن را در جامعه بیشتر کنیم در همین زمینه دولت آمادگی دارد که در تولید و فروش و عرضه پوشاک ایرانی اسلامی تسهیلات مختلف پرداخت کند، همچنین این آمادگی وجود دارد که در زمینه عرضه و فروش پوشاک ایرانی اسلامی نسبت به ارائه تسهیلات ویژه‌ اقدام شود.

وزیر کشور از سازمان امور اجتماعی کشور خواست ارزیابی دقیقی از عملکرد دستگاه ها بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت بگیرد.

رحمانی فضلی یادآور شد: در حوزه اجماع سازی بین مسئولان در مسائل فرهنگی و اجتماعی باید روش‌های عملی آن را بیابیم، مهمترین محور اجماع سازی و همگرایی قانون است زیرا در مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ... همواره دیدگاه‌های مختلفی مطرح وجود دارد لذا اگر در این زمینه قانون داشته باشیم همه موظف هستند قانون را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارند که باید با برنامه‌های عملی اثرگذاری بیشتری را در حوزه فرهنگی و اجتماعی ایفا کنند، ادامه داد: سازمان صدا و سیما تاثیر بالاتری بین سایر دستگاه‌ها در ترویج مسائل فرهنگی و اجتماعی و ... به خصوص در زمینه فرهنگ سازی دارد بنابراین این سازمان باید جدی‌تر از گذشته در حوزه مسائل اجتماعی به خصوص موضوع عفاف و حجاب اقدام کند همچنین حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولیان ترویج و استحکام اعتقادات و فرهنگ مردم باید گام‌های اساسی‌تری در این خصوص بردارند.

وزیر کشور گفت: با اقناع سازی، اقدامات فرهنگی، اهمیت دادن بر همگرایی، همکاری، دل جوانان را به دست آوردن، انجام آموزش های لازم و فرهنگ سازی می توانیم در مسئله عفاف و حجاب تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

وزیر کشور بر لزوم توقف اقدامات مخرب در مسئله حجاب تاکید کرد و اظهارداشت: تشکیل کارگروه ملی در حوزه عفاف و حجاب و خانواده که مورد پیشنهاد قرار گرفت این کارگروه ملی در سازمان امور اجتماعی تشکیل شود و هر سه ماه گزارش گیری از دستگاه‌ها داشته و روند اجرای کار را بررسی کند زیرا مسئله حجاب یک مسئله علمی است و باید از نظرات جامعه شناسان، علما و فضلا، روانشناسان و افراد صاحب نظراستفاده کرده تا بتوان تحلیل محتوا داشته و بر اساس آن برنامه ریزی عملی و کاربردی کنیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: نباید کاری کنیم تا بازخورد نارضایتی و ناکارآمدی در حوزه های اداری و ... علائم خود را در جاهای دیگر نشان دهد.

وی گفت: با کسانی که در منظر عمومی اقدامات ناهنجارانه می کنند برخورد فیزیکی مناسب نیست بلکه وی باید احضار شده و تخلف به وی تفهیم شود و به نسبت جرم و تخلفی که انجام داده با او برخورد قانونی شود.

وزیر کشور از سازمان برنامه و بودجه خواست ردیف‌های بودجه تمامی دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی را استخراج کرده و بررسی کرده و نسبت به هزینه کرد این بودجه ها در مسائل اجتماعی نظارت داشته و هر سه ماه گزارش از این هزینه کرد به سازمان امور اجتماعی ارائه کند.

رحمانی فضلی بیان کرد: تعداد سازمان های مردم نهادهای فعال در حوزه عفاف و حجاب کم هستندکه با توجه به این که مسئله حجاب مسئله ای اجتماعی است و باید از طریق اجتماعی به آن پاسخ دهیم لذا ارائه مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد متقاضی فعالیت در حوزه عفاف و حجاب تهسل می شود هرچند تنها ارائه مجوز کافی نیست و باید نسبت به توانمند سازی و ایجاد گفتمان دقیق بین این ان جی او ها اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به صورت تشکیلاتی و سازماندهی شده با اقدامات مخرب در حوزه عفاف و حجاب مرتکب تخلف می‌شوند باید نیروی انتظامی با آنها برخورد کند همچنین با کسانی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و اقدامات از این قبیل که طبق قانون تخلف به شمار می‌روند، می کنند؛ باید به طور مناسب این موارد تخلف به آنها تفهیم شده و طبق قانون برخورد شود.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم حمایت جدی از تولید پوشاک ایرانی اسلامی گفت: شهرداری ها موظف خواهند بود که به این تولید کنندگان در عرضه و فروش محصولاتشان در ارائه نمایشگاه ها تسهیلات ویژه در نظر بگیرند و این آمادگی وجود دارد که در صورت ارائه طرح مناسب با بررسی آن بتوانیم این مسیر را تسهیل کنیم.

رحمانی فضلی لزوم توجه به پوشش های محلی و بومی بسیار ضروری دانست و افزود: پوشش های محلی جلوه‌های زیبا از فرهنگ های مختلف در اقصی نقاط کشورمان به شمار می‌روند که باید استفاده از این پوشش های محلی را در استانها مجددا احیا کنیم.

وی یادآور شد: همگرایی و همکاری دستگاهها در حوزه اجتماعی نسبت به گذشته بهتر شده و اقدامات دستگاه‌ها در این زمینه مشهود تر و قابل قبول تر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید