کارگردان مستند «انقلاب جنسی2»: در غرب حتی یک نگاه مرد هم شامل موضوع آزار جنسی می‌شود

کدخبر: ۲۰۸۴۴۱
اقتصادنیوز: روزنامه جوان با حسین شمقدری کارگردان مستندهای انقلاب جنسی یک و دو گفت‌وگویی انجام داده‌است.

به گزارش اقتصاد نیوز بخش‌های مهم این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

*خیلی‌ها تصور می‌کنند اگر در جایی از غرب خوب گفتیم بلافاصله باید بیاییم و آن را نفی و نقد کنیم. در حالی که جوامع غربی در خیلی از موارد از ما جلوتر هستند. ما در جوامع غربی برای زن یک نوع هویت می‌بینیم. هر وقت صحبت از زن در غرب می‌شود نگاه‌ها به سمت آزادی جنسی و سوءاستفاده‌های جنسی از زن می‌شود. در حالی که سعی کرده ایم توضیح دهیم که چه کسانی در غرب دچار سوءاستفاده جنسی می‌شوند و اصولاً تعریف ما از سوءاستفاده جنسی با تعریف غربی متفاوت است.

*در آنجا حتی یک نگاه مرد هم شامل موضوع آزار جنسی می‌شود و برایش عواقب سنگین قانونی در پی دارد اما در ایران چنین موضوعی هنوز جا نیفتاده است.

*ما در کشورمان برای زنان بدحجاب «گشت ارشاد» ایجاد کرده بودیم اما در همان آیه از قرآن که حجاب را تأکید کرده است، به مردان نیز گفته شده که چشم‌هایشان را از نگاه به نامحرم نگه دارند. تا وقتی که ما نتوانیم نگاه مردان را کنترل کنیم، گشت ارشاد موفق نخواهد بود. در اصل نیازمند نوعی کنترل مردانه هستیم که اگر یک مرد باعث نگاه و رفتارش باعث اذیت زنان شد در همان جا با وی برخورد شود. نه اینکه فقط با زنان برخورد کنند و اگر زنی به دنبال شکایت از یک مرد به خاطر اذیت شد، مجبور به شکایت به دادگاه و دردسر‌های بعدی شود. در غرب این مسئله را رعایت کرده‌اند یعنی اگر مردی به یک زن نگاه بدی داشته باشد، قانون با وی برخورد شدید می‌کند. ما نیاز داریم رسانه هایی مانند صداوسیما درباره این موضوع صحبت کنند تا شاهد تغییر در اوضاع باشیم.

*صداوسیما محافظه‌کار است. بارها این مسئله را گفته ام که مدیران صداوسیما خیلی محافظه‌کارند و البته این حرف‌ها برایم هزینه‌ساز شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید