شرط بندی اشتباه کردها چه بود

کدخبر: ۲۰۹۳۵۷
دستیار ویژه ظریف گفت: سیاست‌مداران کرد هم در عراق و هم در سوریه نشان دادند که به بازی پیچیده و چندلایه استراتژیک و الزامات آن توجه ندارند.

جابری انصاری دستیار ویژه ظریف نوشت : در نقاط عطف تاریخی، نتایج و تبعات تصمیمات سیاست‌مدارانی که در مصدر تصمیم‌گیری هستند، برای دهه‌های آینده باقی خواهد ماند. سیاست‌مداران کرد هم در عراق و هم در سوریه نشان دادند که به بازی پیچیده و چندلایه استراتژیک و الزامات آن توجه ندارند.

تنها لایه‌های بیرونی بازی را می‌بینند. یکی از شرط‌بندی‌های کردهایی که به سمت تجزیه رفتند، این بود که نیروی پشتیبان آنها یعنی ایالات متحده آمریکا پای آنها خواهد ایستاد و آنها به اتکای حمایت آمریکا می‌توانند به آنچه تاکنون نتوانسته‌اند دست یابند، دست پیدا کنند؛ در‌حالی‌که نه آمریکا پای آنها ایستاد، نه واقعیت‌های دیگر به کردها اجازه می‌داد که چنین امری اتفاق بیفتد. تنها امری که حاصل شد، این بود که سیاست‌مدارانی که با نگاه خرد به سمت این بازی کلان حرکت کردند، اول از همه خودشان صدمه دیدند -هم در عراق و هم در سوریه- و صدمات و لطماتی که کردها به‌عنوان بخش طبیعی و جدایی‌ناپذیر از منطقه ما بر اثر این انتخاب‌ها دیدند، اندازه‌گرفتنی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید