گوترش: جنگ سرد بار دیگر به جهان بازگشته است

کدخبر: ۲۰۹۷۰۹
دبیر کل سازمان ملل متحد با انتقاد از عملکرد ضعیف شورای امنیت گفت: با توجه به اختلافات و دو دستگی ها در درون شورای امنیت، احمقانه است که تصور کنیم این سازمان به طرز معجزه ‌آسایی قادر به حل این مشکلات خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتقاد از عملکرد شورای امنیت در حل بحران های منطقه، گفت: این شورا مشکلات ساختاری دارد و با توجه به اختلافات و دو دستگی های میان اعضا، دیگر منعکس کننده توازن قدرت در جهان نیست و با شرایط فعلی جهان هماهنگی ندارد. برخی از کشورها به غلط از حق وتو استفاده می کنند که این امر برهم زننده نظم و هماهنگی آن است.

آنتونیو گوترش در مصاحبه با شبکه سوئدی اس وی تی، به عملکرد ضعیف شورای امنیت سازمان ملل در حل مشکلات کشورها از جمله بحران سوریه و برقراری ثبات در جهان اذعان کرد و گفت: شرایط سیاسی کنونی متفاوت از گذشته است. در شرایط فعلی دیگر دنیا شاهد دو بلوک کنترل ‌کننده نیست بلکه کشورهای زیادی فعالانه در منطقه نقش ایفا می کنند. به همین دلیل یک بلوک یکپارچه که بتواند بر آن نظارت داشته باشد، وجود ندارد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که عملکرد شورای امنیت تغییر نکند، انجام اصلاحات فراگیر در این شورا امکان پذیر نیست. 

گوترش با اشاره به تحولات سوریه نیز اعتراف کرد: سازمان ملل تاکنون قادر به حل مشکلات سوریه، نبوده و اختلاف نظرهای موجود در شورای امنیت، باعث شده است که این سازمان تاکنون از دستیابی به راهکاری برای حل مسائل سوریه ناتوان باشد.

گوترش که به سوئد سفر کرده است، روز شنبه گذشته به همراه اعضای شورای امنیت در نشستی غیررسمی به بررسی موضوعات مهمی از جمله تحولات سوریه پرداختند. 

تنش ها در سوریه به دنبال تجاوز سه جانبه غرب به سوریه به بهانه حمله شیمیایی به شهر دوما تشدید شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید