گوگل بر سر دوراهی همکاری با تلگرام یا روسیه!

کدخبر: ۲۰۹۹۸۴
کلیک: همانطور که می دانید، اپلیکیشن تلگرام در کشور روسیه فیلتر شده، اما تبعات آن به تازگی دامن برخی سرویس های گوگل را نیز گرفته است.
گوگل بر سر دوراهی همکاری با تلگرام یا روسیه!

پیام رسان تلگرام به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کرده است. اخیرا این اپلیکیشن در کشور روسیه به دلیل عدم موافقت مدیر آن با در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران، فیلتر شده است (تلگرام در روسیه مسدود می شود). چنین کاری از طریق بسته شدن آی پی ها امکان پذیر شده و ظاهرا برخی از IP های بلاک شده با سرویس های گوگل در ارتباط بوده اند و به این ترتیب، خدمات غول دنیای جستجوگرها در کشور روسیه با اختلال روبرو شده است.

مقامات روسی از مدیران تلگرام درخواست کردند تا اطلاعات کاربران را در اختیارشان بگذارند، ولی با مخالفت آنها روبرو شدند (ممانعت تلگرام از دسترسی مسئولین روسیه به اطلاعات کاربران/ شمارش معکوس تا فیلتر شدن تلگرام در روسیه). به این ترتیب ضرب العجلی چند روزه مبنی بر فیلترینگ تلگرام روی میز پاول دورف قرار گرفت و وی نیز کاملا بی تفاوت به این قضیه، به کار خود ادامه داد!

در ادامه درگیری های مسئولین روسیه با مدیران تلگرام، شاهد فیلترینگ این اپلیکیشن در این کشور بودیم. چنین کاری از طریق بلاک کردن آی پی ها صورت پذیرفت، ولی ظاهرا تبعات چنین اقدامی دامن برخی سرویس های گوگل (مانند جستجو، Gmail و ارسال نوتیفیکیشن) را گرفته و باعث از کار افتادن آنها در کشور روسیه شده است.

گوگل در واکنش به این اقدام طی مصاحبه ای با وب سایت TechCrunch گفت:«ما در جریان از کار افتادن برخی سرویس ها در کشور روسیه قرار گرفته و در حال رفع این ایراد هستیم.»

این اولین بار است که گوگل، در جریان مشکلات اپلیکیشن تلگرام قرار گرفته است.

به نظر می رسد که با از کار انداختن سرویس های گوگل مقامات روسی قصد دارند تا پای مسئولان این شرکت را به این قضیه باز کرده و آنها را مجبور به حذف تلگرام از پلی استور گوگل کنند. در صورت صحت این موضوع، به نظر می رسد روسیه توان فیلترینگ تلگرام را نداشته و به همین دلیل، دست به دامن گوگل شده است.

Ilya Andreev مدیر عامل موسسه امنیتی Vee اظهار داشت:«متأسفانه مقامات کشور روسیه عملکرد بسیار بدی در زمینه فیلترینگ تلگرام از خود نشان دادند، چرا که کاربران روسی هم اینک بدون هیچ مشکلی در حال استفاده از این پیام رسان محبوب هستند.»

بد نیست بدانید که شرکت امنیتی Vee در حال حاضر، مجری خدمات مبتنی بر خارج شدن تلگرام از فیلترینگ در کشور روسیه است.

اپلیکیشن تلگرام در آخرین آپدیت خود طوری ویرایش شده است که در صورت بلاک شدن یک آی پی، به صورت خودکار از آی پی دیگری استفاده می کند و همین موضوع مقامات روسی را بر آن داشته تا تعداد زیادی از آی پی ها را بلاک کنند. به این ترتیب آی پی هایی که مربوط به خدمات گوگل می شدند نیز در این حوزه قرار گرفته و بسته شده اند.

دولت روسیه دسترسی بی نهایت به اینترنت مورد استفاده توسط شهروندان این کشور داشته و هر زمان که اراده کند، می تواند آی پی های دلخواه خود را مسدود کند. حال با توجه به اینکه جام جهانی در سال جاری در کشور روسیه برگزار می شود و سرویس های گوگل در این منطقه با مشکل مواجه شده، باید ببینیم چه تدابیری در نظر گرفته خواهد شد.

گوگل در حال حاضر دو راه پیش رو دارد:

کنار آمدن با مقامات روسی و برگشت سرویس ها

ایستادن در جبهه اپلیکیشن تلگرام

از زمان فیلتر تلگرام تا این لحظه، شرکای تجاری و مدیران تلگرام جلوی مشکلات ایستادگی کرده و پشتیبانی از آن را ادامه داده اند. اما اگر گوگل وارد عمل شده و به تقاضای مقام های روسی جامه عمل بپوشاند، ماجرا عوض می شود.

شایان ذکر است؛ گوگل مدتی پیش در مقابل خواسته مسئولان چینی ایستادگی کرد و به این ترتیب، کلیه خدمات آن از کشور یاد شده خارج شد. حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم غول دنیای فناوری به درخواست همکاری با مقامات روسی پاسخ مثبت می دهد یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید