کارتر: شوروی سابق تهدید بزرگتری از روسیه بود

کدخبر: ۲۱۰۱۳۰
جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد، از نظر او اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد تهدید امنیتی بزرگتری به نسبت روسیه فعلی محسوب می‌شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با این نشریه آمریکایی درباره اینکه پیش از این حملات پهپادی آمریکا در سوریه، افغانستان،‌ عراق و یمن را به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان مغایر با ادعای آمریکا درخصوص صلح آمیز بودن و وقف شدن به حقوق بشر دانسته بود، گفت: من فکر می‌کنم گاهی اوقات ما به مرز ارتکاب جرایم جنگی می‌رسیم. من فکر نمی‌کنم که ما صرفا رویکردی عادلانه برای جنگ در پیش گرفته باشیم در حالی که معمولا فرض می‌شود که ما باید به عنوان آخرین راه‌حل به سراغ جنگی مسلحانه برویم و در عین حال در جنگ آسیب‌ها برای غیرنظامیان را به حداقل برسانیم. من فکر می‌کنم که کشور ما در جهان به عنوان "جنگ طلب‌ترین ابرقدرت" در جهان محسوب می‌شود در حالی که چین از سال ۱۹۷۹ تاکنون در هیچ جنگی شرکت نداشته است.

کارتر درباره تهدید مربوط به روسیه گفت: من فکر می‌کنم که اتحاد جماهیر شوروی بیشتر از روسیه فعلی تهدیدآمیز بوده است. هم برژنف (رهبر وقت شوروی) و هم من در زمان ریاست جمهوری با دورنمای قریب الوقوع تشدید آتش جنگ و رسیدن آن به یک جنگ هسته‌ای روبرو بودیم.

پرونده فلسطین

جیمی کارتر در ادامه درباره مقایسه تلاشی که در زمان ریاست جمهوری خود برای برقراری یک توافق صلح در خاورمیانه بین مصر و اسرائیل انجام داد با تلاش‌های فعلی جارد کوشنر، داماد ترامپ برای به پایان رساندن ماموریت صلح در خاورمیانه گفت: من هیچ اطمینانی به این امر (تلاش‌های کوشنر) ندارم و امیدوار هستم که او بتواند تحولاتی را حاصل کند اما دورنمای این صلح آسیب دیده است که به اعتقاد من علتش اعلامیه ترامپ برای منتقل کردن سفارت آمریکا در اسرائیل به شهر قدس است.

کره شمالی

کارتر درباره تجاربش در دیدار با رهبران کره شمالی و توصیه‌ای که برای دونالد ترامپ در ارتباط با دیدار قریب الوقوعش با رهبر فعلی کره شمالی دارد گفت: من توصیه‌ام را به گوش مشاور امنیت ملی ترامپ رساندم. رهبران کره شمالی خواهان یک توافق الزام‌آور هستند مبنی بر اینکه آمریکا تا زمانی که آنها با همسایگانشان و کشورهای دیگر در صلح به سر می‌برند حمله‌ای علیه آنها صورت ندهد. اگر آنها بتوانند به این توافق و تضمین‌ها و همچنین موارد اثبات آن دست پیدا کنند فکر می‌کنم که برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند.

کارتر ادامه داد: من به هیچ طریقی نمی‌توانم پیش‌بینی کنم در دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی چه اتفاقی خواهد افتاد. هر دوی آنها انسان‌هایی بی پروا هستند که علناً حرفشان را بدون ملاحظه و در نظر گرفتن توصیه‌های شرکای مسئول خود مطرح می‌کنند.

عملکرد ترامپ

کارتر درباره اینکه آیا تاکنون از هیچ یک از اقدام‌های ترامپ حمایت داشته، گفت: البته او کارهایی انجام داده که مورد حمایت من بوده است. من با بیشتر کارهایی که او انجام داده مخالف هستم اما او کارهایی را هم انجام داده که من آن را تایید می‌کردم.

او درباره اینکه آیا مواردی از این کارها را می‌تواند ذکر کند، ‌گفت: من نمی‌خواهم وارد تعریف از کارهایی که شدیدا تایید می‌کنم یا شدیدا با آنها مخالف هستم بشوم.

او درباره اینکه اگر در سال ۲۰۲۰ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا شود چه وضعیتی خواهد داشت،‌ گفت: من هیچ شانسی نخواهم داشت. هنگامی که من کاندیدا شدم هیچ پولی در اختیار نداشتم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید