سند کیهان علیه ظریف + عکس

کدخبر: ۲۱۰۵۴۹
روزنامه کیهان در شماره روز شنبه خود در پاسخ به روابط عمومی وزارت خارجه مطالبی چاپ کرده که به اعتقاد مدیران آن سندی علیه دکتر ظریف وزیر خارجه است. مطلب چاپ شده همراه با یک کلیشه انگلیسی گفته می شود سخنان ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا است.

کیهان با درج متن انگلیسی و ترجمه آن ادعا دارد وزیر خارجه ایران را در تراز عربستان قرار داده است.بخشی که کیهان مدعی سند قضاوتش است از این قرار است: 23 آوریل(دوشنبه هفته گذشته) ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلی، برنامه‌ای با حضور وزیر خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی آمریکا برگزار شد. مدت زمان این برنامه یک ساعت و یک دقیقه بود که شامل 20 دقیقه سخنرانی و حدود 40 دقیقه نیز پرسش و پاسخ است. 

در فایل ویدئویی مذکور، آقای ظریف در دقیقه 19 فیلم و در جملات پایانی سخنرانی خود می‌گوید: 

I’m talking about our region. Neither Iran nor Saudi Arabia can be the hegemons of the region. That’s a fact. We need to realize and appreciate this fact, however heartbreaking it may be. None of us can become this new hegemon.

So to put it, I mean, in a nice way—not to be offended by each other—let’s put it this way: we need to have a strong region, not to be the strongest in the region. In an attempt to be the strongest in the region, to exclude one another from the region, we have managed to destroy the region.

«من درباره منطقه‌مان حرف می‌زنم. نه ایران و نه عربستان نمی‌توانند هژمون –قدرت غالب- منطقه باشند. این یک حقیقت است. ما نیاز داریم که این حقیقت را بفهمیم و به آن احترام بگذاریم، هرچند که پذیرش آن می‌تواند دردآور باشد. 

بگذارید طوری بگویم که به هیچکدام برنخورد: ما نیاز به یک منطقه قوی داریم نه به یک قوی‌ترین در منطقه. در تلاشی برای قدرتمندترین شدن در منطقه، یکدیگر را در منطقه نادیده گرفتیم و اینطور ما منطقه را نابود کرده‌ایم». ظریف در اظهارنظری تأسف برانگیز، جمهوری اسلامی ایران را که کمر داعش را در منطقه شکسته است، با رژیم کودک‌کش آل‌سعود- که زنان و کودکان را در یمن و بحرین و سوریه و عراق به خاک و خون کشیده است- در یک کفه ترازو قرار داده و مدعی شده است که ما منطقه را نابود کرده‌ایم!

این اظهارنظر نسنجیده، در حقیقت پذیرش اتهام آمریکا و انگلیس و فرانسه(حامیان و تجهیزکنندگان تروریسم در منطقه) و آل‌سعود(گماشته و نوچه نظام سلطه و گاو شیرده ترامپ) مبنی بر نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه است!

دیپلمات‌های مبتدی و تازه‌کار نیز در خاک کشور دشمن شماره یک خود، ادعای دشمن علیه کشورشان را تصدیق و بهانه به دست آن نمی‌دهند و اتخاذ چنین مواضعی از سوی وزیر خارجه کشورمان عجیب بوده و جای تأمل دارد.

از سوی دیگر، ظریف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در اظهارنظری خلاف منافع ملی گفته است که «باید به دنبال منطقه‌ای قدرتمند باشیم، نه دنبال قدرتمندترین بودن در این منطقه»!

این اظهارنظر،خلاف سند چشم انداز 20 ساله است که طبق آن باید در افق 1404 قدرت اول منطقه باشیم. نکته قابل توجه اینجاست که تقریبا تمام کشورها چنین سندی دارند.

ترجمه غلط!

همانطور که مشاهده می‌شود، متن اظهارات آقای ظریف و ترجمه آن نشان می‌دهد که گزارش کیهان کاملا صحیح بوده است. اما وزارت خارجه مدعی شده است که «متاسفانه اعتماد به ترجمه غلط و خارج از متن یک رسانه معاند از یک جمله از سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای وزیر امور خارجه مبنای قضاوت و تحلیل برخی رسانه‌های ارزش مدار شده است».

ای کاش روابط عمومی وزارت خارجه بجای وقتی که برای تنظیم این بیانیه بی‌ادبانه صرف کرده بود، آن را صرف مشاهده فایل ویدئویی سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی می‌کرد و حداقل یکبار آن را می‌دید! و ‌ای کاش حداقل یک‌نفر مسلط به زبان انگلیسی در آن مجموعه وجود داشت تا متن پیاده شده اظهارات ظریف در سایت شورای روابط خارجی آمریکا را ترجمه می‌کرد و آن را در اختیار روابط عمومی وزارتخانه قرار می‌داد. لازم است که وزارت خارجه بجای انکار، عذرخواهی کرده و این‌اشتباه را جبران کند.

1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید