گره‌های امنیتی کشورهای عربی با آمریکا، راهی برای سوء استفاده از بحران‌های غرب آسیا

کدخبر: ۲۱۰۵۵۰
بحران‌های امنیتی شکل گرفته در غرب آسیا، شکل نوینی از استعمار را در عرصه جهانی به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه سی. ان. ان به نقل از یک منبع آگاه نوشت ترامپ به یکی از پادشاهان عرب گفته است در نبود حمایت آمریکا، دو هفته هم دوام نمی‌آورید و کارتان تمام است. آن وقت باید با هواپیماهای عادی مسافربری پرواز کنید. به  نوشته این خبرگزاری، ترامپ در صحبت با دوستانش گفته است  اگر آمریکا منطقه را ترک کند، پادشاهی‌های ثروتمند این منطقه باید جت‌های شخصی و زندگی‌های اشرافی‌شان را کنار بگذارند. با اینکه اظهارات ترامپ به نظر کلیشه‌ای است اما به راحتی نمی‌توان از کنار چنین عباراتی گذشت.

تولد ققنوس استعمار از خاکستر بحران های غرب آسیا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود تمام انتقاداتی که بر رفتار غیرعقلانی‌اش وارد است اما به خوبی راه دوشیدن برخی کشورهای عربی منطقه را یاد گرفته است. اینکه فردی در آن سوی آب‌ها با چندین هزار کیلومتر فاصله پشت تریبون بایستد و اعلام کند اگر ما نباشیم شما کشورهای ثروتمند عرب دو هفته هم دوام نمی‌آورید بدین معناست که هر وقت ایالات متحده بخواهد، پادشاهان کشورهای عربی از تخت  پادشاهی‌شان به پایین کشیده می‌شوند.

دلارهای نفتی که امنیت را وارد می‌کنند

وقتی امنیت خودجوش و با  اتکا به توان داخلی شکل نگیرید نا امنی در اوج امنیت متولد می‌شود. این قصه بسیاری از کشورهایی است که فکر می‌کنند اگر از در دوستی با آمریکا و امثالهم درآیند حتما به ساحل آرامش می‌رسند و دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند. غافل از اینکه آمریکا همواره رفتار سلبی داشته تا ایجابی و محال است چیزی را بدهد مگر اینکه امتیازی به مراتب بالاتر و پرسود را دریافت کند. درست است که انبارهای برخی کشورهای عرب منطقه مملو از انواع سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی است، اما در مقابل پمپ چاه‌های نفت کار می‌کند تا  از ارزش ژئو اکونومیکی منطقه غرب آسیا در معادلات قدرت جهانی کاسته شود. شکل گیری معمای امنیت در منطقه و  رواج احساس نا امنی بیمارگونه در بین کشورهای حوزه خلیج فارس مزید بر علتی شده تا استعمار و غارت ثروت طبیعی از راه  مشروع‌تری برای استعمارگران پیر مهیا شود. صادرات بی رویه نفت از منطقه در زمانی که نفت به قیمت پایینی رسیده و تلاش عربستان برای اشباع بازار انرژی خود گویای واقعیت این امر است.

تولد ققنوس استعمار از خاکستر بحران های غرب آسیا

خرید سلاح‌های گران قیمت غربی نیاز به  دلار دارد و از آنجایی که قریب به اتفاق کشورهای این منطقه  دارای اقتصادهای تک محصولی و وابسته به نفت هستند باید شتاب استخراج نفت را بالا ببرند  تا هزینه این ریخت و پاش‌های امنیتی‌شان تامین شود، از طرفی  دیگر آمریکا با تولید نفت شیل و تجاری کردن آن عملا به یک کشور تولید کننده نفت بدل شده است و این یعنی خارج شدن تدریجی تنها آلترناتیو قدرت از دستان کشورهای تولید کننده نفت و مصون شدن بازار عرضه از هر گونه شوک نفتی است. این اتفاق به معنای امنیت عرضه و تامین امنیت انرژی برای کشورهای مصرف کننده که نتیجه آن شکل گیری تهدید علیه امنیت انرژی کشورهای تولید کننده است.

عربستان در پیشبرد سیاست‎های نفتی خود در بازار نفت ناخواسته به منافع آمریکا خدمت کرده و شرکت‌های نفتی آمریکایی تحت فشار قیمت پایین نفت خام هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده و در حال حاضر توان رقابتی بالایی را در برابر نفت متعارف بدست آورده‌اند. مهندسان آمریکایی موفق شده‌اند با استفاده از شیوه‌های نوین فناوری و نیز مدیریت مالی و بازرگانی بهتر، از هزینه‌های تولید نفت شیل به شدت بکاهند. امری که به معنی کاهش وابستگی آمریکا به خرید نفت خارجی و همچنین استفاده کانادا و دیگر کشورهای دارای نفت شیل از این توان و در نتیجه در دست گرفتن قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است. در چند سال گذشته قیمت سربه‎سری  سرچاهی برای تولیدکنندگان اصلی نفت شیل از متوسط ۸۰ دلار به حدود ۳۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته که نشان دهنده کاهش ۵۵ درصدی در این زمینه است.

تولد ققنوس استعمار از خاکستر بحران های غرب آسیا

بنابراین آمریکا باید تمام تلاش خود را بکند تا عرضه نفت همچنان از منطقه تداوم داشته باشد با هدف اینکه  هزینه‌های تولید شیل به حداقل ممکن برسد. در این میان برخی رژیم‌های  عقب مانده و ساده  لوح عربی نیز زمین بازی خوبی را برای ترامپ فراهم کرده‌اند. دامن زدن به ایران هراسی و پر و بال دادن به بازی قدرت در منطقه همه و همه موجب شده پازل‌های بازی به نفع استعمارگر پیر چیده شود.

استعماری که از خاکستر بحران‌ها بیرون می‌آید

وقتی که آشکارا رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند باید هزینه حضور کشورش در غرب آسیا را کشورهایی مثل عربستان تامین کنند بدین معناست که من از شما مراقبت می‌کنم اما با دلارهای نفتی که خودتان پرداخت می‌کنید. نقشه جدید بازی با سربازان منطقه‌ای در شطرنج بحران غرب آسیا دقیقا در راستای اهداف منفعت جویانه واشنگتن است زیرا اگر هر کدام از کشورهای عربی بخواهند به صورت مستقیم وارد میدان نبرد در سوریه شوند، جنگی رودرو و تنشی گسترده منطقه را فراخواهد گرفتکه این امر تیری با دو نشان برای ایالات متحده آمریکا است از یک سو هزینه حضورش کاسته می‌شود و از طرفی دیگر دلارهای آغشته به نفت وارد جیب کارخانه‌های اسلحه سازی می‌شود.

در این باره عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور جهان عرب با اشاره به مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس آورده است: مواضع ترامپ سه نکته مهم دارد؛ نخست، تاکید ترامپ بر اینکه کشورهای خلیج فارس ثروتمند نشده‌اند مگر با حمایت آمریکا که این امر مفهومش این است که صدها میلیارد دلاری که از این کشورها گرفته، وی را سیر نکرده و خواستار پول بیشتری است.

دوم، تمرکز وی بر برخی کشورها که یک هفته بدون حمایت آمریکا دوام نمی‌آورند هر چند که نام این کشورها را نبرده است اما منظورش عربستان، امارات و قطر است. این تهدید با چماق و ترساندن آشکار است.

سوم، اینکه ترامپ می‌گوید به ایران فرصت رسیدن به دریای مدیترانه و افزایش نفوذش در سوریه را نمی‌دهیم به مفهوم آن است که بحث خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دقیق نیست و این عقب نشینی اگر هم رخ دهد خیلی محدود خواهد بود، به طوری که  وی می‌خواهد  اعراب را عملا و  نه به شکل مالی  وارد میدان کند.

از این تحلیل و واقعیت امر چنین استنباط می‌شود که ذلت با تمام وجود بر سیاست‌های امنیتی  برخی کشورهای وابسته سایه افکنده و استعمار یک بار دیگر از خاکستر بحران ساخته شده سر برآورده‌ است. پول‌های نفتی که حاصل فروش منابع طبیعی و یک کالای استراتژیک است با فرآوری غربی‌ها به بمب و موشک تبدیل می‌شود و سپس شبانه بر سر کودکان یمنی و سوری فرود می‌آید.

انتهای پیام/

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید