عاقبت مومیایی معروف چه شد؟

کدخبر: ۲۱۰۵۵۹
جسد کشف‌شده قطعا متعلق به رضاخان است که پس از احراز هویت مجددا دفن شده، محل دفن آن نیز کاملا مشخص و در دسترس است تا در صورت لزوم و همچنین توافق مسئولان مجددا نبش قبر و به موزه انتقال داده شود

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مشرق؛ بحث و تبادل‌نظرها درباره مومیایی کشف‌شده در شهرری که گفته می‌شود جسد رضاخان است همچنان داغ و جدی جریان دارد. بااین‌حال هنوز مسئولان هیچ خبر و اظهارنظر رسمی‌ای درباره صحت و سقم این گمانه‌زنی و سرانجام مومیایی کشف‌شده منتشر نکرده‌اند.

شرق نوشت: بااین‌حال روز پنجشنبه گذشته معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه ری دراین‌باره توضیحاتی ارائه کرد. هدایت‌الله جمالی‌پور درخصوص جسد پیداشده در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در اظهارنظری دوپهلو و مبهم به ایسنا این‌طور گفت: «در محدوده ری، به‌ویژه در آرامستان‌های آن، گاهی با توجه به تاریخ پرافتخار این شهر در هنگام گودبرداری‌ها اجساد یا بخشی از اجساد قدیمی پیدا می‌شوند که این اجساد با رعایت مسائل شرعی در مکان‌های مناسب دفن می‌شوند». اما شاید از همین اظهارنظر هم بتوان این‌طور نتیجه گرفت که مومیایی کشف‌شده دوباره در همان محل دفن شده است.

درهمین‌حال یکی از اعضای شورای شهر نیز در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «جسد کشف‌شده قطعا متعلق به رضاخان است که پس از احراز هویت مجددا دفن شده، محل دفن آن نیز کاملا مشخص و در دسترس است تا در صورت لزوم و همچنین توافق مسئولان مجددا نبش قبر و به موزه انتقال داده شود».

مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور که به صورت قانونی و رسمی اصلی‌ترین نهاد مرتبط با این مسئله هستند، اما در همه روزهای پس از کشف این مومیایی و حواشی آن درباره این موضوع سکوت کامل کرده‌اند، یکی از معدود اظهارنظرهای مسئولان این سازمان را ابراهیم شقاقی، مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد و دراین‌باره این‌طور گفت: «هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم. چیزی در این زمینه به ما واصل نشده است که بخواهیم آن را پیگیری کنیم».درهمین‌حال اما اعضای شورای شهر تهران به نسبت همه دیگر مسئولان مرتبط و غیرمرتبط بیشترین اظهارنظر را دراین‌باره کردند.

محمدجواد حق‌شناس که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران است، درهمین‌باره در اظهارنظری گفت: «شنیده‌ام مومیایی شهرری را دفن کرده‌اند» و در ادامه هم از منتشرنکردن اطلاعات دقیق و درست دراین‌باره انتقاد کرد و گفت: «معمولا نوع نگاه برخی بر پوشاندن برخی خبرهاست و متأسفانه مردم را خیلی محرم نمی‌دانند».

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم پاسخ‌گویی مسئولان درباره جسد مکشوفه در حرم عبدالعظیم گفت: خبر غیرموثقی شنیده‌ام که این جسد را برده‌ و دفن کرده‌اند؛ البته در این خصوص مطمئن نیستم، بنابراین صبر می‌کنم که هم مقامات آستان حرم و هم مسئولان میراث فرهنگی و قضائی و انتظامی که در حقیقت چهار دستگاهی هستند که در این مورد باید صریحا اظهارنظر کنند، اطلاعات دقیقی در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم پاسخ‌گویی مسئولان درباره جسد مکشوفه در حرم عبدالعظیم گفت: شورای اسلامی شهر تهران گزارش لازم را از کمیته میراث فرهنگی دریافت خواهد کرد و اگر لازم شد پیگیری‌های دقیق را انجام خواهد داد.محمدجواد حق‌شناس در تشریح سرنوشت جسد مومیایی کشف‌شده در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: ما منتظریم اطلاعات دقیق‌تری در خصوص این پیکر که اخیرا اظهار شده در شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم پیدا شده دریافت کنیم، اما متأسفانه هیچ اطلاع رسمی و دقیقی نه توسط آستان حرم عبد‌العظیم در اختیار ما و مردم قرار گرفته و نه توسط مقامات قضائی و مسئولان مرتبط در این حوزه اطلاعاتی داده شده است.

بی‌تردید اگر جسدی کشف شود، در صورتی که مربوط به زمان متأخر باشد انتظار می‌رود نیروی انتظامی و مقامات قضائی ورود پیدا کنند و از طریق سازمان پزشکی‌قانونی کالبدشکافی و بررسی‌های لازم انجام شود و نتیجه آن به اطلاع مردم برسد تا روشن شود موضوع چه بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به اینکه این موضوع در حوزه حرم عبدالعظیم حسنی قرار دارد و در این محل اجساد معمولا مومیایی نمی‌شوند نشان می‌دهد این پدیده، پدیده‌ای غریبه است و با اجسادی که در طول هزارسال اخیر و حتی پیش از آن در کنار حرم عبدالعظیم دفن شده‌اند متفاوت است.

با توجه به جایگاه و قدمتی که حرم حضرت عبدالعظیم حسنی دارد و آنچه که از تصویر برمی‌آید، نشان داده می‌شود که جسد مومیایی‌شده متأخر است و مشخص می‌شود که این جسد مربوط به دوره پس از انقلاب نیست و احتمالا به دوره پهلوی یا قاجار برمی‌گردد.رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم ورود میراث فرهنگی به این موضوع گفت: «به نظر من جامعه به‌شدت منتظر است که در این خصوص اطلاعات دقیق و روشنی دریافت کند.

دلیلی ندارد که اگر فرضا ثابت شود این جسد متعلق به رضاشاه است نخواهیم به جامعه توضیح دهیم».در صورت تأیید این خبرهای تأییدنشده مبنی‌بر دفن دوباره مومیایی کشف‌شده در شهرری باید در نظر داشت که در روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان و متخصصان باستان‌شناسی کشور خواستار صدور دستور و مجوزهای لازم برای بررسی این مومیایی به‌عنوان بخشی از میراث تاریخی کشور شده بودند. بااین‌حال به نظر می‌رسد به این درخواست توجهی نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید