انتخابات پرشور در عراق، طرح سعودی ها را ناکام می گذارد

کدخبر: ۲۱۰۵۶۱
نماینده شاخص پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری 'نوری المالکی' معاون رییس جمهوری این کشور گفت که مشارکت گسترده در انتخابات، طرح سعودی ها را برای مهندسی انتخابات عراق ناکام می گذارد.

به گزارش ایرنا، 'محمد سعدون الصیهود' در بیانیه ای روز شنبه گفت که مشارکت گسترده در انتخابات پارلمانی (22 اردیبهشت ماه 97) و حضور وسیع در پای صندوق های رای، طرح سعودی ها را برای مهندسی انتخابات عراق ناکام می گذارد.

وی اضافه کرد که در این راستا انتخاب افراد شایسته، سالم و متخصص و اهتمام به برنامه انتخاباتی از جمله طرح اکثریت سیاسی که انتظارات مردم عراق را در جهت ایجاد تغییر در کشور برآورده کند، بسیار با اهمیت است.

وی خاطر نشان ساخت که در حال حاضر با اجازه دادن به برخی چهره های تروریستی توطئه گر تحت عنوان جریان های مدنی برای کاندیدا شدن در انتخابات عراق، یک نوع اراده بین المللی و منطقه ای برای ضربه زدن به روند سیاسی عراق از داخل، ایجاد شده است.

وی اضافه کرد که جریان های موسوم به مدنی یا پروژه عربی عراق، از حیث مادی و معنوی مورد حمایت عربستان سعودی هستند و هدف از آن، ضربه زدن به طرح اسلامی در داخل عراق است.

الصهیود افزود که شکست تمامی طرح های سعودی در طول سنوات گذشته که قصد داشت از طریق تروریسم، فرقه افکنی، سکوهای فنه انگیزی، داعش و همه پرسی استقلال کردستان عراق، به روند سیاسی ضربه بزند باعث شده است که به طرح ضربه زدن از داخل با حمایت از جریان های مدنی و پروژه عربیت عراق روی بیاورد.

پروژه عربی عراق عنوان گروه سیاسی منتسب به 'خمیس الخنجر' چهره معروف بعثی است که در این دوره از انتخابات با فهرست انتخابی 'التضامن' که اغلب از چهره های بعثی و یا حامیان رسانه ای گروه تروریستی داعش هستند، شرکت کرده اند.

اما جریان های مدنی، مجموعه متنوعی از گروه های مختلف انتخاباتی هستند که در این دوره از انتخابات در فهرست های مختلف انتخاباتی حضور دارند و اغلب روسای این جریان ها از تجار و صاحبان سرمایه در عراق هستند.

تعداد زیادی از رسانه ها و چهره های سیاسی عراق پیرامون منابع مالی این گونه جریان های نوظهور در صحنه انتخاباتی عراق، سخن گفته اند و ادعا می شود که اغلب این جریان ها ناشناخته، مورد حمایت مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یا ترکیه و دیگر کشورها هستند.

به گفته این رسانه ها، این گروه های نوظهور انتخاباتی، همپای گروه های بزرگ انتخاباتی عراق، در تبلیغات انتخاباتی شرکت کرده و در پاره ای موارد و در برخی شهرها حتی فراتر از گروه های بزرگ انتخاباتی، برای تبلیغات هزینه کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید