یک مقام مسئول ادعا کرد؛ تروریست‌های آمریکایی در کمین دام‌های ایرانی!

کدخبر: ۲۱۰۶۴۷
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بیوتروریسم موضوع جدیدی نیست اما به دلیل اشتراک با انسان و خطر برای جوامع انسانی باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد تا قبل از بروز بتوانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ علیرضا رفیعی پور روز شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی که در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید تهدید بیوتروریسم دامی را جدی بگیریم گفت: آمریکا دارای ذخایر استراتژیک 6 ویروس و میکروب است که می تواند با سوء استفاده از آنها علیه کشورهای دیگر جنگ میکروبی راه بیندازد.  این ویروس ها شامل بیماری های سیاه زخم، مشمشه و تب برفکی در حوزه دامی می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به گرم شدن هوا کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرایط مناسبی قرار دارد به طوری که در هفته های اخیر روند شیوع بیماری در واحدهای مرغ صنعتی 22 استان کشور کنترل و متوقف شده و به استان های دیگر تسریع نیافته است.

وی با بیان این که تلاش ما در سال 96 این بود که با فراگیری (اپیدمی) بیماری مواجه نشویم، تاکید کرد: این بیماری به شکل موردی تنها در کانون های بومی و روستایی دیده می شود که طی روزهای اخیر نیز گزارشی مبنی بر این وجود چنین کانون هایی نیز نداشته ایم.

رفیعی پور از تعیین تکلیف مرغداری های غیرمجاز در سال 97 خبر داد و افزود: امسال برنامه کنترل ترددها و حمل و نقل، همکاری بین محیط زیست و دامپزشکی در شناسایی تالاب ها، رصد روزانه شعاع کانونی حیات وحش ویروس به سمت روستاها در دستور کار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حوزه واکسن طیور دچار نقصان هستیم زیرا 65 درصد این واکسن ها در داخل کشور و بقیه یعنی حدود 35 درصد از محل واردات تامین می شود، این درحالیست که دانش بومی ساخت واکسن طیور در کشور وجود دارد و تولید واکسن های جدید یک تا دو سال طول می کشد.

وی با بیان این که سالانه 2.5 میلیارد دُز نیاز واکسن دام و طیور کشور است، اظهارداشت: اکنون 4 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن در کشور مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول به امضای تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: کمبود واکسن در حوزه طیور نیز با امضای این تفاهم نامه در یک مدت زمان مشخص به تولید 100 درصد خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید