هاآرتص:

آیا اسرائیل سیستم های دفاعی روسی در سوریه را هدف قرار خواهد داد؟

کدخبر: ۲۱۰۷۲۰
اقتصاد نیوز :در روز دوشنبه مقامات در اظهاراتی بیان داشتند که سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ روسیه به اسد ارسال می گردد و به اسرائیلی نسبت به حمله به این سیستم های دفاعی ضد هوایی جدید هشدار داده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از انتخاب ،هاآرتص نوشت: در روز دوشنبه مقامات در اظهاراتی بیان داشتند که سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ روسیه به اسد ارسال می گردد و به اسرائیلی نسبت به حمله به این سیستم های دفاعی ضد هوایی جدید هشدار داده اند.

  در ادامه گزارش این روزنامه اسرائیلی آمده است: در روز سه شنبه آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل بر این تاکید کرد که اگر آن ها از این سلاح بر علیه اسرائیل استفاده کنند ما به سیستم های دفاعی ضدهوایی اس 300 روسیه مستقر در سوریه حمله خواهیم کرد.

وی افزود: « مسئله ای که باید روشن شود این است که اگر علیه هواپیماهای ما از اس-300 استفاده شود آن را نابود خواهیم کرد . در مورد تحویل های احتمالی سیستم دفاع هوایی اس-300، مهمترین مسئله این است که این سلاح ها نباید علیه اسرائیل استفاده شوند. اگر آنها را علیه ما استفاده کنند، ما نیز مقابله به مثل می‌کنیم.»

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در رو گذشته مقامات روس در مصاحبه با روزنامه کمرسانت بر این تاکید کردند به زودی سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ را برای بشار اسد در سوریه مستقر خواهیم کرد و اگر آن ها مورد حمله اسرائیل قرار گیرد با پیامدهای فاجعه باری روبرو خواهند شد.

کامرسانت در گزارشی بیان کرد که به زودی نسخه فاووریت Pmu-2 سیستم ضد هوایی اس 300 به سوریه ارسال خواهد شد. لیبرمن اشاره کرد سامانه‌های دفاع هوایی روسیه پیش از این نیز در سوریه وجود داشتند اما علیه نیروهای اسرائیلی به کار نرفته‌اند. وی افزود: « اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران جای پایی در سوریه پیدا کند. اگر کسی بر روی ما آتش بگشاید ما بدون شک به آن ها پاسخ خواهیم داد.مهم نیست که سیستم اس 300 باشد یا اس700 و...»

اما در حقیقت سیستم دفاعی اس 300 برای سالها در سوریه مستقر بوده است و همچنین اسرائیل چندین بار از این سامانه ضربه خورده است برای نمونه می توان به سرنگونی جنگنده اف 16 در فوریه اشاره کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی افشا کرد که در اوایل این ماه ارتش اسرائیل یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته ساخت روسیه را پس از استقرار ایران در پایگاه تیفور در سوریه هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، در روز دوشنبه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه هنوز تصمیم نگرفته است که آیا سیستم های دفاع موشکی پیشرفته اس 300 را به سوریه تحویل دهد یا خیر.اما اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود ما این را اعلام خواهیم کرد. « ما باید صبر کنیم ببینیم که چه تصمیماتی از سوی رهبر روسیه و نمایندگان سوریه اتخاذ خواهد شد.» کامرسانت در گزارشی بیان کرد که کارشناسان بر این عقیده هستند که اسرائیل به صورت منفی نسبت به این رویداد واکنش نشان خواهد داد و این اقدام ممکن است مناطقی که این سیستم های ضدهوایی مستقر خواهند شد را بمباران کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید