انسجام اصلاح طلبان در شورای شهر

کدخبر: ۲۱۰۸۳۳
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: با خروج عبدالله نوری شورای شهر اول یکپارچگی و توان حل منازعات را از دست داد و اصلاح طلبان در شورای پنجم خطای مشابهی را مرتکب نخواهند شد.

به گزارش اقتصادنیوز سعید شریعتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه تحلیل و تفسیر خبر ایرنا، افزود: نکته ای وجود دارد که برخی دوستان دارند از کنار آن بی مداقه می گذرند و آن انسجام اصلاح طلبان در شورای پنجم است که این انسجام هم طریقیت دارد هم موضوعیت.

** تجربه و کارآمدی محسن هاشمی بالاست اما...

وی تصریح کرد: چرا ما اصرار داریم محسن هاشمی رییس شورای شهر بماند؟ آیا این به این معناست که او نمی تواند شهردار خوبی باشد؟ پاسخ منفی است. به ضرس قاطع و با شناختی که از نزدیک با عملکرد هاشمی دارم می گویم ایشان نسبت به بسیاری از گزینه های دیگر مطرح شده کارآیی بیشتری دارد. چرا که هم شناختش از مدیریت شهری بیش از سایرین است هم بزرگترین پروژه حمل و نقل شهری در چند دهه گذشته یعنی مترو پایتخت را ایشان پی ریزی و پی گیری کرده و به ثمر رسانده است.

این تحلیلگر سیاست داخلی ادامه داد: او از نظر ارتباطات سیاسی و تعامل با سایر قوا نیز دست بالا را دارد. چرا که هم فرزند زنده یاد آیت الله هاشمی به عنوان یکی از کانون های سیاسی اصلی این 40 سال اخیر بوده هم رییس دفتر ایشان در زمان ریاست جمهوری و با تمام قوا و دستگاهها ارتباط و تعامل داشته است. علاوه بر این از یک تیم متخصص در حوزه شهری نیز برخوردار است.

شریعتی ادامه داد: اما چرا با خروج وی از شهرداری مخالفم. نخست اینکه ریاست شورای شهر دست کمی از شهردار بودن ندارد. نسبت این دو مثل تناسب رییس مجلس با رییس جمهور است. هر کدامشان یک قوه و قدرت هستند و در حل معضلات می توانند کارویژه های خاص خود را داشته باشند.

تمام توانمندی هایی که برای محسن هاشمی گفته شد نیز می تواند به واسطه ریاست او بر شورای شهر به توان مدیریتی شهردار بیافزاید.

او اظهار کرد: اما دلیل دیگر این است که خروج هاشمی از شورای شهر منجر به از بین رفتن انسجام اصلاح طلبان شورا می شود. سال بعد هم انتخابات مجلس است و آن وقت هم ممکن است چند نفر دیگر از اعضای شورا بگویند ما می خواهیم نماینده مجلس شویم و استعفا بدهند. یا اشتغالاتی برای اعضا در دولت پیدا شود و با استناد به خروج هاشمی بگویند ما هم جایی دیگر باید خدمت کنیم.

** خروج عبدالله نوری شورا را از هم پاشاند

شریعتی گفت: شما شورای شهر اول حتما یادتان است که تا وقتی که عبدالله نوری رییس بود منسجم عمل کرد. یعنی تمام اختلافات اعضا را با شیخوخیت حل می کرد. اما به محض اینکه او به این جمع بندی رسید که سرلیست انتخابات مجلس ششم در تهران شود و به همین دلیل از شورا استعفا داد مشکلات شروع شد.

او تصریح کرد: نخست اینکه پرونده روزنامه خرداد مطرح شد و ایشان نه تنها به کرسی مجلس دست نیافت بلکه راهی زندان هم شد. مدتی بعد دو تن دیگر از اعضای شورا استعفا دادند و رفتند. بعد یکی دیگر از اعضا ترور شد و شورا متلاشی شد. این تجربه نشان داد که انسجام شورا طریقیت دارد. وقتی 21 عضو شورا با هم هماهنگند می توانند آرایشان را یک کاسه کنند.

عضو حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: اما این هماهنگ عمل کردن اعضا موضوعیت هم دارد. چرا که خودش یک دستاورد است. با اطمینان می گویم که اگر شورای پنجم تا آخر دوره متحد بماند ولو اینکه 20 درصد توفیق داشته باشد مردم به آن نمره قبولی می دهند. مردم می گویند ما به این فهرست رای دادیم آنها هم انصافا دست به دست هم دادند و با همدلی و همراهی توانستند 20 درصد از برنامه هایشان را عملی کنند. با هم اختلاف هم داشتند ولی با بحث در شورا آنرا حل و یکسان عمل کردند. چرا که هیچ کس انتظار معجزه از این 21 نفر را ندارد. قرار هم نیست اینها بیایند و صددرصد برنامه هایشان را اجرا کنند.

شریعتی تاکید کرد: اما قضیه شق دیگری هم دارد و آن اینکه داخل این شورا مانند شورای اول بعد از خروج نوری، دایم بزن بزن و دعوا باشد. اگر شورا دوباره چنین وضعیتی پیدا کند حتی چنانچه شورا 70 درصد برنامه های خود را عملی کند این به سر و کله یکدیگر زدن مانند یک زنگار روی دستاوردهای آنها می نشیند و مردم دوباره به ایشان اطمینان نمی کنند. به عبارتی مانند خانواده های قدیم که می گفتند دختر با لباس سفید به خانه بخت می رود و با کفن از آنجا خارج می شود اعضای شورا هم بایست انسجام خود را تا پایان دوره حفظ کنند و به هیچ عنوان از آن خارج نشوند.

** چمران صدا و سیما را هم در اختیار دارد

او گفت: من اینجا مدعی می شوم شهروندانی که به فهرست امید رای دادند این را می خواهند اما چه مدرکی برای این ادعایم وجود دارد؟ مدرک این است که بین حجت نظری به عنوان آخرین نفر لیست امید در شورای شهر تهران و مهدی چمران نفر اول و سرلیست طیف مقابل؛ چهارصد هزار رای فاصله وجود دارد. در تحلیل آرا معنایش این است که در کف این معادله حداقل 400 هزار نفر از شهروندان تهرانی با رای خود اعلام کرده اند که ما از شما انسجام و یکپارچگی می خواهیم و برای همین به لیست واحد رای می دهیم. این نکته خیلی مهمی است.

شریعتی اظهار کرد: وگرنه مساله ما ورود چمران به شورا نیست. هر چند معتقدم وزن تخریبی چمران در شورا بیشتر از وزن یک عضو است. چرا که کل صدا و سیما و رسانه ها در اختیارش قرار داده می شود تا مدام علیه برنامه های شورای پنجم مخالف خوانی کند. چمران نماینده بخش پرقدرتی در بیرون از شوراست. اما با این وجود تاکید می کنم که تاکید ما بر حفظ وحدت شورای شهر به خاطر امکان ورود چمران به این شورا نیست.

این فعال سیاسی گفت: مشکلی هم برای انتخاب شهردار نداریم. مدیران سالم و توانمند بسیاری داریم. در همین فهرست فعلی 3 استاندار و 3 معاون شهردار وجود دارد. قرار هم نیست نیرو از کره مریخ بیاوریم بضاعتمان خوب است.

بانک ذخیره مدیران اصلاح طلب همین ها هستند که می بینید.

مردم تهران و کلان شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و رشت یکپارچه به لیست اصلاح طلبان رای دادند. درصد بالایی از جمعیت ایران در همین شهرها زندگی می کنند و شاید بتوان وحدت و انسجام اصلاح طلبان را یک خواست ملی دانست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید