وزیردفاع آلمان خواستار افزایش بودجه ارتش شد

کدخبر: ۲۱۰۸۴۵
همزمان با درخواستهای آمریکا برای افزایش بودجه نظامی آلمان، 'اورسولا فان در لاین' وزیر دفاع این کشور با تاکید بر لزوم نوسازی و تجهیز ارتش، درخواست 12 میلیارد یورو بودجه بیشتر برای ارتش آلمان را به پارلمان ارائه داد.

به گزارش اقتصادنیوز به  نقل از ایرنا ، روزنامه آلمانی 'بیلد ام سونتاگ' روز یکشنبه نوشت که 'اورسولا فان در لاین' وزیر دفاع درخواست این بودجه اضافی را در طول دوره کنونی پارلمان مطرح کرده که بسیار بیشتر از طرحهای بودجه ای معمول است.

به نوشته این روزنامه، 'اولاف شولتس' وزیر دارایی آلمان تا کنون افزایش هزینه دفاعی به میزان 5.5 میلیارد یورو در چهار سال منتهی به سال 2021 را پیش بینی کرده اما وزارت دفاع با تاکید بر لزوم نوسازی ارتش بخصوص در میان مدت، از طرح بودجه ای وزیر دارایی انتقاد کرده است. وزیر دفاع آلمان تهدید خواهد کرد که اگر بودجه نظامی آلمان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش نیابد این کشور حداقل یک پروژه تسلیحاتی بین المللی برنامه ریزی شده برای سال 2019 را متوقف خواهد کرد که ممکن است قرارداد زیردریایی با نروژ یا خرید 6 فروند هواپیمای سی-130 باشد.

آلمان قرار است در آغاز سال آینده میلادی رهبری پروژه نظامی چندملیتی 'گروه ضربت مشترک آماده عملیات' (VJTF) را بر عهده بگیرد. این پروژه یک نیروی نظامی با 5 هزار سرباز است که توسط ناتو در سال 2014 آغاز شده و قرار است برای مقابله با تهدید تهاجم نظامی روسیه علیه کشورهای عضو ناتو در حوزه دریای بالتیک ظرف 24 ساعت به آمادگی عملیاتی برسد.

بودجه نظامی آلمان در سال 2017 حدود 37 میلیارد یورو بود و انتظار می رود در سال جاری میلادی به 39 میلیارد یورو برسد که هرچند نهمین بودجه بزرگ نظامی جهان به شمار می رود اما همچنان از هدف تعیین شده 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بسیار پایینتر است.

در همین ارتباط ، 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشست وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل بار دیگر از آلمان انتقاد کرد و گفت این کشور با سرعت کافی برای افزایش بودجه نظامی عمل نمی کند. وی تاکید کرد که همه کشورهای عضو ناتو باید هدف تخصیص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش نظامی را محقق سازند. 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست تلاشهای انسانی آلمان در سوریه و عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت دولت جدید آلمان در تدارک بودجه جدید است اما قولی برای افزایش بودجه نظامی نداد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید