سفیر پیشین ایران در اردن مطرح کرد

پیش بینی کودتا در عربستان سعودی

کدخبر: ۲۱۰۹۳۸
سفیر پیشین ایران در اردن معتقد است که عربستان در آینده نه چندان دور آبستن حوادثی در صحنه سیاست داخلی و خارجی خواهد بود. طوریکه اگر زمانی کودتایی در این کشور رخ دهد تعجب بر انگیز نخواهد بود.
پیش بینی کودتا در عربستان سعودی

به گزارش اقتصادنیوز نصرالله تاجیک در روزنامه سازندگی نوشت: حادثه تیراندازی در کاخ سلمان چند احتمال را پیش می کشد. یک احتمال وجود دارد که پهپاد در کنترل افراد خاصی بوده است که با هدف خاصی آن را بر فراز کاخ سلطنتی عربستان به پرواز در آورده اند.احتمال دیگر آن است که ممکن است این پهپاد از سوی مخالفان سعودی باشد اما تاکنون فرد یا سازمان و گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. دلیل آنکه احتمال هدایت و کنترل این پهپاد از سوی مخالفان داخلی یا خارجی سعودی ها افزایش می یابد شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر عربستان در برهه ی کنونی است.

به نظر می رسد عربستان در آینده نه چندان دور آبستن حوادثی در صحنه ی سیاست داخلی و خارجی  خواهد بود. عربستان بر روی گسل های سیاسی و اجتماعی مختلفی قرار دارد و این شرایط حاکی از ان است که ثبات این کشور رو به افول خواهد بود.چرا که در این کشور با خاستگاه اقشار گوناگون و نیز بحران جانشینی و همچنین چالش هایی مثل ورود به جنگ یمن بدون تبیین یک استراتژی خاص که ریاض در صحنه ی بین المللی برای خود ایجاد کرده است رو به رو هستیم.

این موضوعات شرایطی را برای عربستان ایجاد کرده است که تئوری هایی شامل تئوری توسعه را تقویت می کند.بنابر این همه ی این سناریو ها با توجه به شرایط سیاسی اجتماعی عربستان وجود دارد. سیاست خارجی عربستان دارای قدرت تخریبی بسیار زیاد است و به دنبال استفاده از  اندوخته ی ارزی خود و استفاده از ان برای تاثیر گذاری در صحنه ی بین الملل است.بنابر این ریاض با وجود یک سیاست محافظه کارانه وارد یک برهه جدید شده است که در ان برای خود جبهه های گوناگونی را ایجاد کرده است.

در حالی که سیاست خارجی عربستان یا سیاست حکومت در این کشور تحمل این همه بار را ندارد. اگر زمانی کودتایی در عربستان رخ دهد تعجب بر انگیز نخواهد بود چرا که این کشور دارای یک ساختار قبیله ای در حکومت است و نهاد های دموکراتیکی در این کشور وجود ندارد و نیز ممکن است هر کدام از ذی نفعان در حکومت که قدرتش افزایش یابد ،علیه جریان دیگر کودتایی شکل دهد لذا این گسل نسلی،بحران جانشینی ، ساختار قبیله ای عربستان و نیز مشکلات سیاست خارجی و داخلی آن و نیز هزینه ای که صرف افزایش قدرت تسلیحاتی این کشور می شود دارای پیامد های سیاسی و اجتماعی در عربستان خواهد بود که می تواند به بی ثباتی در این کشور منجر شود.

پیش بینی تحلیلگران این است که عربستان آبستن حوادثی خواهد بود اما اینکه چه زمانی این حوادث رخ خواهد داد بستگی به کلیه شرایط دارد تا زمینه ی رخ دادن ان ایجاد شود.بنابر این همان گونه که پدیده های طبیعی نیازمند شرایط خاص خود هستند پدیده های سیاسی نیز به یک شرایط مشخص نیاز دارند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید