١١ پرونده تخلف شهرداری تهران گم شده است!

کدخبر: ۲۱۱۱۵۵
اقتصاد نیوز : اگر تنها یک پرونده از تخلفات شهرداری محمدباقر قالیباف، از طرف «محمدعلی نجفی» به دادستانی ارسال شده، چرا اعضای شورای شهر و معاونان شهردار مدام از ۱۲پرونده سخن می‌گویند؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شهروند، محمدعلی نجفی رفت و ۱۲ پرونده‌ای که به دستگاه قضا فرستاد، همچنان سرگردان‌اند و حتی سخنگوی قوه‌قضائیه می‌گوید؛ تنها یک پرونده برای ما ارسال شده که در دست بررسی است. شهردار پیشین تهران که می‌خواست آخرین مسئولیت‌ کاری‌اش، ۴‌سال حضور در رأس مدیریت شهری پایتخت باشد، پس از حدود ۷ماه و به دلیل بیماری از این سمت استعفا کرد و به نظر می‌رسد بسیاری از اهداف و برنامه‌هایش هم با این استعفا، به حالت تعلیق درآمدند.

«محمدعلی نجفی» که در زمان ارایه گزارش ۱۰۰روزه‌اش در صحن شورای شهر، پرونده‌ای ضخیم از تخلفات شهردار پیش از خود را به شورا برد و پس از آن هم اعلام کرد که این تخلفات برای دستگاه قضا ارسال می‌شود تا آخرین لحظات کاری‌اش هم از لزوم بررسی قانونی این تخلفات سخن گفت. شهردار پیشین تهران، ۲۱ فروردین امسال در آخرین حضور‌ در جمع خبرنگاران و ساعتی پس از موافقت شورا با استعفای دومش، درباره سرنوشت پرونده‌های تخلف در شهرداری گفته بود که «از نتیجه ۱۲ پرونده ارجاع‌شده توسط شهرداری به دادستانی خبر ندارم. این پرونده‌ها همه محرمانه بودند و ما نمی‌توانیم در مورد جزییات آن اظهارنظر کنیم.»

او همان روز، توضیح بیشتر درباره جزییات این پرونده‌ها را در اختیار دادستانی دانست و گفت: «اگر دادستانی در مورد آنها بررسی‌ها را انجام داده، می‌تواند نسبت به جزییات آن اظهارنظر کند که ظاهرا هنوز رسیدگی انجام نشده است.» حالا و پس از گذشت سه هفته از آخرین سخنان نجفی درباره سرنوشت این پرونده‌ها، سخنگوی دستگاه گفته که اصلا ۱۲ پرونده برای ما ارسال نشده و تنها یک پرونده ارسال شده است. «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» در نشست خبری دو روز پیش و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از سرنوشت این ۱۲ پرونده پرسیده بود، گفت: «شما از آنها سوال کنید که این ۱۲ پرونده طی چه نامه‌هایی به قوه ارجاع شده است؛ آنها نیز این سوال شما را جواب بدهند. کسانی که می‌گویند ۱۲ پرونده به قوه‌قضائیه ارجاع شده است، شماره نامه‌ها را بدهند تا پیگیری کنیم، اما طبق آنچه که بنده اطلاع دارم و قبلا هم گفته‌ام یک پرونده بوده و از مابقی خبر ندارم. این یک پرونده نیز درحال رسیدگی است و در دادسرا مفتوح است.» پرسش اینجاست که ١١ پرونده دیگر تخلف دوران شهرداری اسبق چه سرنوشتی دارند؟ شهردار پیشین آنها را به قوه‌قضاییه نفرستاده یا این‌که اطلاعات سخنگوی دستگاه در این زمینه دقیق نیست؟

 مستند ما درباره ارسال ۱۲پرونده، حرف‌های «نجفی» است

 اگر تنها یک پرونده از تخلفات شهرداری محمدباقر قالیباف، از طرف «محمدعلی نجفی» به دادستانی ارسال شده، چرا اعضای شورای شهر و معاونان شهردار مدام از ۱۲پرونده سخن می‌گویند؟ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم تهران هم مانند دیگر اعضای این شورا به حرف‌های نجفی استناد می‌کند. «مجید فراهانی» دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مستند و اطلاعات ما هم سخنان نجفی است و اطلاعات بیشتری نداریم. الان باید مجموعه حقوقی شهرداری درباره تاریخ ارسال و شماره پرونده‌ها، اطلاع‌رسانی کند.»

فراهانی درباره جزییات این تخلفات هم می‌گوید: «ما هم اطلاع دقیقی از جزییات پرونده‌های مدنظر آقای نجفی نداریم. باید اطلاع‌رسانی می‌شد که محتوای این پرونده‌ها مشخص شود ولی نه از طرف شهرداری و نه دستگاه قضا تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی منتشر نشده است که شاید دلیل آن کامل‌نشدن روند بررسی پرونده باشد.»

این عضو شورای شهر تهران هم معتقد است که انتظار اعضای شورا و مردم این بوده که این پرونده سریع‌تر بررسی شود: «انتظار این بود که سریع‌تر به افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود. درباره دستگیری نفر دوم شهردار اسبق هم در شورا تذکر داده شده که دلیل این بازداشت و نتیجه بررسی‌ها مشخص شود اما تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نشده است.» فراهانی همچنین «خرید هتل توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری چندبرابر قیمت کارشناسی» را یکی از تخلفات شهردار پیشین می‌داند اما می‌گوید مشخص نیست که این یکی از پرونده‌های ارسالی باشد یا نه. او پیش از این هم درباره این پرونده به «ایلنا» گفته بود: «صندوق ذخیره کارکنان برای آتیه کارمندان شهرداری تهران دیده شده و قرار بوده است که‌ درصدی از حقوق کارمندانی که در این صندوق عضو هستند، وارد این صندوق شود. هیأت‌مدیره این صندوق سرمایه‌گذاری‌های غیرقابل دفاعی  از ‌جمله در شهر کیش انجام داده است، برای مثال در این شهر هتلی خریدند که براساس قیمت کارشناسی نبوده و هتلی چند برابر قیمت خریداری شده است.» فراهانی درباره پرونده واگذاری املاک در دوران شهرداری قالیباف هم گفته بود: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که درحال‌حاضر ۶۷۴ ملک، بدون ضابطه به شکل سلیقه‌ای در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و به آنها واگذار شده است. تلاش می‌کنیم این املاک را پس بگیریم، اما پس گرفتن این املاک با حاشیه و اختلاف‌نظر همراه است. این واگذاری‌ها بدون ضابطه بوده و برنامه داریم در آینده در فاز دوم شفاف‌سازی همه املاک واگذار شده را که متعلق به شهرداری هستند و به نحوی برای انجام خدمات دیگر واگذار شده را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهیم و مشخص کنیم که این ملک به چه کسی و به چه نحوی واگذار شده است.» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید