دامن زدن به اختلاف های طایفه ای در لبنان خطر بزرگی است

کدخبر: ۲۱۱۲۵۴
«اسامه سعد» از سیاستمداران شناخته شده اهل سنت و کاندیدای انتخابات لبنان در گفت و گو با ایرنا، از تلاش برخی گروه ها برای دامن زدن به اختلاف های طایفه ای انتقاد و آن را خطر بزرگی برای لبنان دانست.

به گزارش ایرنا، سعد از حوزه «صیدا-جزین» که از حوزه های منطقه جنوب لبنان است در انتخابات کاندیدا شده است؛ انتخاباتی که قرار است یکشنبه هفته آینده (16 اردیبهشت) برگزار شود.

در حوزه ای که او نامزد شده است، 16 نامزد در قالب 4 لیست برای به دست آوردن 5 کرسی پارلمان با هم رقابت می کنند.

سعد که رهبر حزب «سازمان مردمی ناصری» است، نفر نخست یکی از لیست های انتخاباتی و رقیب نخست ائتلاف حزب «جریان المستقبل» است.

*نکات مثبت و منفی قانون جدید انتخابات

انتخابات لبنان قرار است بر اساس قانون جدید برگزار شود که پارسال به تصویب رسید. طبق این قانون، الگوی انتخاب نمایندگان از «اکثریت» به «نسبیت» تغییر کرد به این معنی که هر لیست به میزان درصد آرای کسب شده در هر حوزه در پارلمان سهم خواهد داشت.

سعد البته معتقد است قانون جدید نکات مثبت کمی دارد. وی گفت: یکی از این نکات مثبت فرصتی است که فراهم می کند تا گروه های کوچک تر، مانع از پیروزی تمام عیار گروه های بزرگ شوند و یکی دو سهم را به خودشان اختصاص می دهند؛ نه مانند قبل که آن گروه ها همه چیز را به احتکار خود درمی آوردند.

وی اما در بیان نکات منفی قانون جدید می گوید: در قانون جدید الگوی نسبیت به طور کامل اجرا نمی شود، و مقید به بندهای طایفه ای است. همچنین حوزه های انتخابیه بر اساس منافع گروه های پرقدرت ترسیم شده است. دیگر نکته منفی، بسته بودن لیست های انتخاباتی یعنی عدم امکان اضافه کردن اسامی به لیست و رای دادن به برخی از افرادی است که آنها را نمی خواهد. دیگر نکته منفی، «رای ترجیحی» بر اساس حوزه های انتخابیه کوچک است و این مساله باعث شده تا قانون جدید به قانون موسوم به «ارتدکسی» شبیه باشد، از این رو که هر طایفه، نمایندگان خود را انتخاب می کند.

کاندیدای انتخابات لبنان با بیان اینکه قانون جدید امکان تغییر عملی را فراهم نمی کند تصریح کرد: عنصر پول به طور چشمگیری وارد کنش های انتخاباتی شده است. برخی قدرت ها، لیست هایی با اشخاص سرمایه دار تشکیل داده اند که هیچ گونه تاریخ سیاسی و مبارزاتی ندارند و با تکیه بر سرمایه های مالی خود وارد انتخابات شدند و فاقد هرگونه برنامه جدی هستند.

وی ادامه داد: این قانون امیدهای ما را جامه عمل نمی پوشاند. ما خواستار تغییر واقعی در بنیان نظام لبنان هستیم. ما برپایی یک حکومت مدنی، دموکراتیک، عادل، نوین و به روز را می خواهیم. اما متاسفانه این قانون اجازه این امر را نمی دهد. امیدوار بودیم و هستیم که لبنان یک حوزه یکپارچه و واحد و ملی بر اساس نسبیت کامل و بدون قید طائفه گرایی حساب شود.

*ائتلاف های غیرسیاسی

سعد در ادامه گفت و گو با ایرنا به ائتلاف های غیرسیاسی و مصلحتی گروه ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز گروه بندی و منافع فرصت طلبانه بر وضعیت کنونی انتخابات حاکم است و نه قواعد سیاسی اصولی. این حفره بزرگی است که امیدوار هستیم که خود را به مرحله سیاسی پیش رو تحمیل نکند.

وی افزود: ما به سیاستی مبتنی بر اصول معتقدیم تا بتوان با چالش ها و خطرهایی که لبنان را تهدید می کند، رو در رو شد. فرصت طلبی که بر پایه منافع گروهی استوار است، نمی تواند کشور را بسازد، بنابراین ما از این فضای حاکم بر انتخابات ناخشنود هستیم.

*ائتلاف بر اساس مبانی ملی گرایانه

سعد که رهبر حزب «سازمان مردمی ناصری» و نفر نخست یکی از لیست های انتخاباتی است، گفت: ما ائتلاف مان را بر اساس مبانی ملی گرایانه انجام داده ایم نه بر اساس طایفه یا مذهب. معتقدیم که چنین ائتلاف هایی هستند که خواهند توانست از لبنان و هویت حقیقی آن دفاع کنند و رو در روی چالش ها بایستند. تجربه ثابت کرده است که نمی توان در سایه تقسیم بندی های طائفه ای و مذهبی با خطرات روبرو شد. ملی گرایی لبنانی به تنهایی این اجازه را به ما می دهد که به اهدافمان دست یابیم. اهدافی که به نفع و صلاح ملت لبنان است.

*رقابت سنی-سنی؟

سعد در پاسخ به این پرسش که آیا رقابت ها در شهر صیدا، رقابت سنی-سنی است، گفت: من به این توصیفات تمایلی نداریم. ما ترجیح می دهیم که با زبان ملی گرایانه و لبنانی سخن بگوییم و وارد چنین مرزبندی هایی نشویم. لیست ما، یک لیست ملی است، نه سنی، نه شیعی و نه مسیحی. بلکه یک لیست ملی. لیستی که برنامه هایی دارد و ما آنها را به مردم ارائه می دهیم. ما از مردم می خواهیم تا ما را بر اساس این برنامه انتخاب کنند.

*وضعیت بد اقتصادی لبنان

سعد که از سیاستمداران سنی منتقد «سعد الحریری» نخست وزیر و دولت کنونی است، معتقد است: وضعیت اقتصادی و اجتماعی بدی در لبنان حاکم است و باید اکنون در آستانه رفتن پای صندوق های رای، این سوال را طرح کنند که مسئول این واقعیت ها و بحران های برق، آب، بیکاری و بالا رفتن نسبت فقر کیست. بر این باورم که پاسخ روشن است و مسئولیت اینها بر عهده کسانی است که در طول دوره های گذشته حکومت و قدرت را دست داشته اند.

وی برگزاری کنفرانس هایی همچون «پاریس 4» با هدف سرمایه گذاری در لبنان را واژگون نشان دادن حقیقت دانست و گفت: حقیقت چیزی نیست جز افزایش بدهی عمومی کشور.

نامزد انتخابات لبنان افزود: معتقدیم که سیاست های اقتصادی حکومت لبنان در خدمت سلطه گران است و نه منافع ملی مردم لبنان، و این موضوع مهمی است.

* سخنرانی های تحریک آمیز

سعد در پاسخ به پرسشی درباره مواضع جریان المستقبل گفت: برخی از نیروهای سیاسی در لبنان، تکیه بر پیام های تحریک آمیز طایفه ای، مذهبی، منطقه ای و یا گروهی دارند تا آرای بیشتری به نفع خودشان جمع کنند. این امر بازخوردهای خطرناکی علیه امنیت و ثبات کشور خواهد داشت. البته این نوع سخنرانی ها از نظر ما محکوم است. ما همه جریان های سیاسی را دعوت می کنیم تا برنامه های سیاسی شان را به مردم ارائه کنند تا این دیدگاه ها و برنامه ها را انتخاب کنند.

*فساد در لبنان

یکی از شعارهایی که همه جریان های سیاسی سر می دهند مبارزه با فساد است. از سعد نظرش را درباره این شعار پرسیدیم. او گفت: فساد مساله بزرگی در لبنان است، ولی جریان های سیاسی مسئول، در موقعیت هایی که خود اشغال کرده اند هیچ فسادی نمی بینند، پس فاسد کیست؟ خود این حکومت از سیستم های فساد حمایت می کند، این طایفه گرایی و مذهب گرایی و تقسیم بندی و سهمیه بندی پروژه ها و قضایا است که از سیستم فساد در لبنان حمایت می کند و آن را پوشش می دهد و بعضی ها در این فساد شریک هستند.

*تهدیدات اسرائیل

اسامه سعد در ادامه گفت و گو با ایرنا به نقش نمایندگان پارلمان در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نقش پارلمان برای رسیدن به استراتژی دفاعی ملی است. پارلمان همچنین از حق لبنان در مقابل تجاوز حمایت می کند و در تکمیل آزادسازی بقیه مناطق اشغال شده که هنوز آزاد نشده است مثل مزارع شبعا و تپه های کفرشوبا و روستای غجر نقش دارد.

وی همچنین یکی از نقش های مهم پارلمان لبنان را جلوگیری از روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برشمرد.

سعد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سیاست «دوری از تنش» لبنان در مسائل منطقه ای گفت: اگر سیاست دوری از تنش به معنای قبول تجاوز به حاکمیت لبنان باشد این مساله غیرقابل قبول است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید