نکات جالبی در مورد پیام کوتاه که نمی‌دانید!

کدخبر: ۲۱۱۳۶۵
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نکات باور نکردنی و عجیبی در مورد پیام کوتاه وجود دارد که شاید شما از آن بی‌خبر باشید.
نکات جالبی در مورد پیام کوتاه که نمی‌دانید!

 در بین مردم جهان استفاده از پیام کوتاه به دلیل ارزان بودن از محبوبیت زیادی برخوردار است. پیام کوتاه در دو دهه گذشته بر خلاف دیگر فناوری‌های کاربردی تغییر چندانی نکرده است. از سال 1992 که نوکیا 1011، با شکل بسیار ساده وارد بازار شد که فقط امکان 60 دقیقه مکالمه و ذخیره 99 شماره را به کاربر می‌داد تا به امروز که پیشرفته ترین گوشی ها وارد بازار شده اند و قابل قیاس با نمونه های اولیه نیستند، تنها امکان تایپ و ارسال پیام به همان روال قبل مانده است. در جشن تولد 26 سالگی پیام کوتاه و تاثیر حیرت‌انگیز آن بر دنیا، ده حقیقت جالب در مورد پیام‌های کوتاه را برایتان آماده کرده ایم.

اول

ماتی ماکونن یک مهندس فنلاندی است که به عنوان پدر اس ام اس شناخته می شود. او در یک پیتزا فروشی کار می کرد و وقتی برای یک کنفرانس درباره آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک سفر کرده بود ایده پیام رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش رسید. اما متاسفانه چون این ایده را جایی ثبت نکرد، نتوانست پولی به جیب بزند.

دوم

یک سال بعد محققی به نام فریدهام هیلبرند در زمینه ارتباطات متوجه شد که میانگین جملات مورد استفاده تنها به 160 کاراکتر نیاز دارد.

سوم

در سال 1992 اولین اس ام اس که متن آن «کریسمس مبارک» بود، توسط شخصی به نام بریت ‌نیل پاپ‌وورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در شب کریسمس ارسال شد.

چهارم

امروزه ارسال پیام کوتاه کاربرد بسیاری دارد به طوری که 2.4 میلیارد از 3.3 میلیارد نفری که موبایل دارند از طریق ارسال پیام ارتباط برقرار می‌کنند.

پنجم

بر اساس آمار در سال 2010 مشترکان تلفن همراه 6.1 تریلیون (هزار میلیارد) اس ام اس فرستادند. با یک حساب سرانگشتی یعنی 192 هزار پیام کوتاه در هر ثانیه! لازمه بدانید درآمد صنعت از ارسال پیام‌های کوتاه 114 میلیارد و ششصد میلیون دلار در سال بوده است.

ششم

بر اساس تحقیقات به عمل آمده اس ام اس بازی در حین رانندگی دو برابر خطرناک تر از رانندگی در حالت عادی است.

هفتم

زبانشناسان با تحقیقات فراوان به این باور رسیده اند که استفاده از زبان‌ عامیانه و اختصاری، دقیقا آنچه که در زبان اس ام اس می‌بینیم در آینده  نه چندان دور باعث کم رنگ شدن ادبیات، غلط دیکته‌ای و هجی کردن نادرست کلمات در بین کودکان می شود. چرا که هدف از اس ام اس زدن کوتاه کردن تعداد کاراکترها است.

هشتم

یکی از دلایل موفقیت اس ام اس این است که با همه ی گوشی ها می توان به آن دسترسی داشت و بسیار مقرون به صرفه تر از تماس تلفنی است.

نهم

امروزه در اکثر نقاط جهان مردم تبحر خاصی در تایپ کردن پیام کوتاه پیدا کرده اند به طوری که در سال 2005 سونجا کریستیانسن از نروژ رکورد سریع‌ترین تایپیست پیام کوتاه را توانست به ثبت برساند.

دهم

در آخر باید هشدار بدهیم که تایپ کردن زیاد اس ام اس منجر به عارضه تنوسینوویتز می‌شود. این عارضه نوعی التهاب انگشت شست دست است که در اثر تایپ مداوم ممکن است برایتان به وجود بیاید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید